64 واحد تولید مواد غذایی به علت شرایط نامناسب بهداشتی و استفاده از وسایل غیربهداشتی در تولید مواد غذایی تعطیل شدند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: اکیپ‌هایی فعال برای مواد غذایی حساس در ماه مبارک رمضان آماده شد که واحدهای آشپزی مانند واحدهای آشپزی تولید حلیم و آش و واحدهای تولیدکننده زولبیا و بامیه را تحت کنترل و نظارت قرار می‌دهند.

مهدی رفیعی افزود: 65 اکیپ تشکیل‌شده است که هرکدام از این اکیپ‌ها شامل دو نفر بازرس است که در حال حاضر جمعاً 270 بازرس در این زمینه فعال هستند که نظارت جدی بر تولید و توزیع مواد غذایی در ماه مبارک رمضان دارند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان تا امروز بیش از 2 هزار و 900 واحد توسط بازرس‌ها بازدید شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در این بازدیدهایی که صورت گرفت متأسفانه 64 واحد متخلف پلمب شد، این واحدها به علت تولید و توزیع‌ غیرمجاز، شرایط نامناسب بهداشتی و استفاده از وسایل غیربهداشتی در تولید مواد غذایی؛ پلمب شدند.

رفیعی تأکید کرد: در این ایام 7 هزار و 540 کیلوگرم مواد غذایی فاسد شده توسط بازرسان بهداشت کشف و ضبط شد که با متخلفان به دستور جرائم دستگاه قضایی برخورد جدی خواهد شد.

وی اضافه کرد: 60 تن برنج نامرغوب و فاسد در طی این 14 روز گذشته از ماه مبارک رمضان کشف و ضبط شد؛ در این بازرسی‌ها همه برنج‌هایی که به نظر می‌آمد کمی نامتعادل و نامرغوب هستند توقیف و ضبط می‌شد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص توقیف 60 تن برنج عنوان کرد: این برنج‌ها که در یکی از انبارهای اصفهان کشف و توقیف شد، بر اساس بازرسی‌های متعدد و گزارش‌های مردمی کشف شد.

وی ادامه داد: همکاران ما بلافاصله پس از اطمینان در محل مراجعه کردند و برنج‌هایی که از جوانب مختلف بهداشتی، شرایط قابل قبولی نداشتند را توقیف، نمونه‌برداری و به آزمایشگاه فرستادند.

رفیعی با بیان اینکه  86 نفر از متخلفان به دادگاه و مراجع قضایی معرفی شدند خاطرنشان کرد: برای اطمینان از کیفیت مواد غذایی در ماه مبارک رمضان، آزمایش‌هایی را با دستگاه مخصوص برای تشخیص کیفیت ماده غذایی انجام دادیم.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: علاوه بر آزمایش‌هایی که با دستگاه‌های مخصوص برای تشخیص کیفیت مواد غذایی انجام شد، به وضعیت میزان روغن و سایر پارامترهای مواد غذایی هم توجه زیادی شد که 624 مورد هم از این دسته مشاهده شد که به آزمایشگاه‌های مخصوص جهت تعیین وضعیت کیفیت مواد غذایی، ارسال شد.

وی در رابطه با خرید روزه‌داران از مواد غذایی در ماه مبارک رمضان گفت: برای خرید از مواد غذایی حتماً از فروشگاه‌های مجاز استفاده کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: شهروندان برای تهیه زولبیا و بامیه به سوپرمارکت‌ها مراجعه نکنند و زولبیا و بامیه خود را حتماً از واحدهای قنادی که شرایط بهداشتی را دارا هستند تهیه کنند.

رفیعی تأکید کرد: همچنین برای خرید آش و حلیم‌بادمجان فقط از واحدهایی که شرایط بهداشتی لازم را دارند خرید کنند ضمن اینکه مشخصات مواد غذایی همچون تاریخ انقضای آن را بررسی کنند؛ برای مثال اگر خرما خریداری کردند، از اینکه این محصول در سردخانه بوده است اطمینان حاصل کنند و سپس آن را خریداری کنند.

وی اظهار کرد: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات در حوزه مواد غذایی حتماً این تخلفات را به سامانه تلفنی 190 گزارش دهند.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان ابراز کرد: تا آخرین روز ماه مبارک رمضان، واحدهای حساس مورد بازدید مداوم هستند ضمن اینکه در ماه مبارک رمضان آن دسته از واحدهایی را که حساس نیستند را نیز مورد بازرسی قرار می‌دهیم.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.