پرطرفدارترین رشته‌های تخصصی پزشکی کدام است؟

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی جذاب‌ترین رشته‌های تخصصی برای فارغ التحصیلان دوره عمومی را اعلام کرد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دکتر سیدحسن امامی رضوی  با تاکید بر لزوم تزریق نیروی متخصص پزشکی به بخش درمان کشور افزود: علت این کمبود مربوط به حوزه آموزش نیست و ریشه در مسائل دیگری دارد.
 
وی در توضیح دلایل این کمبود تصریح کرد: مشکلات نظام پرداخت باعث شده تا پزشکان تمایلی به اقامت و ارائه خدمت در مناطق محروم نداشته باشند.
 
قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اظهار اینکه پزشکان متخصص در پایان دوره طرح خود بلافاصله از مناطق محروم خارج می شوند ادامه داد: ما در تهران و استان های بزرگ کشور نه تنها کمبود نیروی متخصص نداریم که در بعضی نقاط دارای مازاد هستیم. اما در مناطقه کمتربرخوردار کشور دچار نیاز مبرم به نیروی متخصص هستیم.
 
امامی رضوی با اشاره به اینکه دو پخش پرداختی حقوق و کارانه داریم خاطرنشان ساخت: متخصصینی که به مناطق محروم می روند دارای حقوق کمتر از دو میلیون تومان هستند. اما علاوه بر آن کارانه هم دریافت می کنند که متاسفانه با تاخیر شدید و حتی تا ۱۰ ماهه بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها، کارانه متخصصین با تاخیر فراوان پرداخت می شود که همین مسئله باعث نارضایتی گروهی از پزشکان متخصص در مناطق محروم شده است.
 
وی اضافه کرد: مشکل دیگر ما این است که به طور مثال بر خلاف اکثر کشورهای دنیا، سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مجروح تصادفی به اورژانس بیمارستان ها مراجعه می کنند که همین مسئله باعث گرفتن وقت متخصصان ارتوپدی می شود. برای همین مسسئله به نظر می رسد که دچار کمبود نیروی متخصص ارتوپدی هستیم.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بخش آموزش وزارت بهداشت توسعه لازم را انجام می دهد و منتظر اصلاح شیوه نظام پرداخت می شود گفت: در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳، در اکثر رشته ها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم اما در سال ۹۵ افزایش ظرفیت خاصی نداریم و بیشتر به تثبیت رشته ها اقدام می کنیم.
 
امامی رضوی درباره جذاب ترین رشته های تخصصی برای فارغ التحصیلان دوره عمومی توضیح داد: رشته های رادیولوژی، چشم، توان بخشی و گوش، حلق و بینی بیشترین تقاضا را از سوی داوطلبان دارند.

 پیش از این، معاون درمان وزیر بهداشت از کمبود هشت رشته تخصصی پزشکی در حوزه درمان ابراز نگرانی کرده بود.

محمد آقاجانی رشته‌های جراحی مغز و اعصاب، گوش، حلق و بینی، چشم، زنان و زایمان، جراحی عمومی، رادیولوژی، بیهوشی و ارتوپدی را مشمول این نگرانی دانست.

وی اضافه کرد: نیازی که دانشگاه‌های علوم پزشکی به این رشته‌ها دارند، بیش از چهار برابر دانش‌آموختگان است.

آقاجانی افزود: این موضوع در شورای معاونان مطرح و مقرر شد که وزارت بهداشت برای حل این کمبود برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهد.

منبع: سلامت آنلاین
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.