مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت:ما در ایران یک سوم میانگین جهانی بارش و سه برابر میانگین جهانی تبخیر داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیاست امیریان متوسط بارش بر خشکی‌های جهان را 800 میلی‌متر اعلام کرد که اینمیزان در ایران حدود 230 میلی‌متر است.

امیریان با بیان اینکه ایرانطی چند سال اخیر درگیر تنش آبی بود، اظهار کرد: اگرچه استان کرمانشاه حدود دو برابر میانگین کشور بارش دارد، اما ما هم از خشکسالی‌ها و تنش آبی شدید در امان نبودیم.

به گفته این مسئول، میانگین بارش‌های استان کرمانشاه در سال زراعی94-93 حدود 330 میلی‌متر بود، اما این عدد خوشبختانه در سال زراعی جاری به 730 میلی‌متر رسید.

امیریان از سهم 90 درصدی بخش کشاورزی در مصرف آب یاد کرد و ادامه داد: اولین گامصرفه‌جویی درحوزه کشاورزی است که متاسفانه ما در ایران بر اساس آبی که مصرف می‌کنیم راندمان مناسبی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در تمام دنیا به ازاء مصرف یک مترمکعب آب 2800 گرم محصول کشاورزی به دست می‌آید، عنوان کرد: این عدد در ایران 800 گرم محصول کشاورزی است.

امیریان استفاده از روش‌های نوین آبیاری و شبکه‌های آبیاری قطره‌ای را راهی مناسب برای صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و تاکید کرد: به علاوه باید به الگوی کشت، نوع محصول، زمان کشت محصول و ... نیز توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بخش کشاورزی،بخش شرب با 6.5 درصد سهم بیشتری از مصرف آب را دارد و متاسفانه در این بخش هم سرانه مصرف در ایران بالا است.

به گفته این مسئول، در بسیاری از کشورهای دنیا سرانه مصرف آب 150 لیتر در شبانه روز و این عدد در ایران 250 لیتر در شبانه روز است.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، سوم ، جهانی ، بارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.