جذابیت نمایشنامه «کلفت های ژان ژنه» و سختی متن این اثر من را ترغیب کرد تا نمایشنامه «خواهران پاپن» را براساس آن بنویسم و اجرا کنم.

مریم مالمیر کارگردان نمایش «خواهران پاپن» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره این نمایش اظهار داشت: این اثر برگرفته از نمایشنامه «کلفت های ژان ژنه» است. در واقع وقتی من نمایشنامه کلفت ها را بررسی می کردم، فهمیدم اثر کلفت ها بر اساس داستان واقعی است و این امر برایم خیلی جذاب شد. به همین خاطر تحقیقات بسیاری در این راستا انجام دادم تا بر اساس داستان واقعی به متن فعلی رسیدم.

وی ادامه داد: نمایشنامه درباره دو خواهر است که سعی دارند، خانم خانه را به قتل برسانند. البته یکی دیگر از جذابیت‌های این متن این بود که چطور ممکن است دو فرد به ظاهر آرام به یکباره تبدیل به قاتل شوند. این موضوع به نوعی زمینه جامعه شناسی هم دارد، چراکه وقتی به اطرافمان نگاه  می‌کنیم با افرادی روبرو می شویم که به ظاهر زندگی آرامی دارند اما ممکن است عقده های درونی شان آنها را به ورطه نابودی بکشاند. 

این کارگردان جوان خود را به متن نمایشنامه وفادار خواند و بیان کرد:  سعی کردم دیالوگ ها بر اساس متن ژان ژنه باشد اما تغییراتی هم بر حسب بازی بازیگران ایجاد شده است. در سال ۸۶ وقتی من در کلاسهای استاد سمندریان اتود این نمایشنامه را می‌زدم، استاد سمندریان مدام این متن را یکی از سخت ترین نمایشنامه ها می خواند.

وی افزود: این کار در جشنواره تئاتر شهر در سالن محراب اجرا شد و دو سال منتظر اجرای مجدد آن شدم که در نهایت با تغییرات گروه اجرایی نمایش  را در خانه هنرمندان به روی صحنه خواهیم برد.

مالمیر گفت: در نظر داشتیم از حرکات بدنی بیشتر در نمایش استفاده کنیم اما در طول تمرین ها فکر کردیم که نگفتن برخی دیالوگ ها به ضرر اجراست. به همین خاطر ترجیح دادم، علاوه بر حرکات بدنی، دیالوگ هم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: نمایش زمان و مکان ندارد. دکور فرمالیستی است که شامل چهار نردبان، یک میز بزرگ و یک تاب است. همچنین در اجرای سه سال پیش این اثر مورد استقبال قرار گرفت و حالا هم که گاهی به عنوان مخاطب به کار نگاه می‌کنم، به نظرم لحظات جذابی دارد که می تواند هر قشر از جامعه را جذب کند.

گفتنی است؛ «خواهران پاپن» با اقتباسي از «كلفت‌های ژان ژنه» نويسنده و به  كارگردانی مريم مالمير و بازی ساناز روشني، ركسانا قاري، مونا سهراب حقيقت از ١٠ تا 30 تير ساعت ٢١ در تماشاخانه استاد انتظامي، خانه هنرمندان اجرا می شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.