همایش بررسی پدیده گرد و غبار، اثرات، مکانسیم ها، منشاء و راهکارهای کاهش آن در اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در این همایش گفت: ایران جزو کشورها و مناطق خشک دنیا محسوب می شود که میانگین بارش بارندگی سالانه به جز مناطق نواحی خلیج فارس کمتر از 100 میلی متر است.
ذوالفقاری افزود: ایران بر اساس نمودار بارندگی کشورهای جهان در 30 سال اخیر، در جایگاه نهم به لحاظ کمبود بارندگی قرار گرفته است و سه چهارم مساحت ایران جزو مناطقی است که بارندگی زیر 100 تا 150 میلی متر دارد.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی گفت: میزان بارندگی سالانه استان مرکزی 285 میلیمتر است که بیشترین میزان بارندگی در منطقه شازند و هندودر و کمترین میزان در شهرستان های ساوه، محلات و دلیجان است.
ذوالفقاری افزود: میانگین بارندگی ایران 247 میلیمتر، آسیا 480 میلیمتر، جهان 840 میلیمتر و پرباران ترین نقاط جهان 12 هزار میلیمتر است.
وی، کم بارشی، تغییرات شدید بارندگی در طول زمان و مکان، تعداد روزهای بارانی، تغییرات زیاد در دوره های خشکی از سالی به سال دیگر، وقوع خشکسالی ها با تناوب های مختلف، آسیب پذیری کشاورزی ، تغییرات زیاد و شدت مدت فراوانی رگبارها، از مهمترین ویژگی های مناطق خشک است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی به تشریح میزان ذرات آلاینده ای که در یک روز و یک سال در شرایط معمولی بدون فعالیت سنگین وارد سیستم تنفسی می شود پرداخت و گفت: تعداد تنفس های انسان در حالت عادی در یک ساعت 920 بار و تعداد تنفس در یک شبانه روز 22 هزار و 80 بار است که این میزان حجمی معادل 20 متر مکعب در شبانه روز است.
ذوالفقاری افزود : حجم 20 متر مکعب هوا مساوی 16 کیلوگرم هوا در ارتفاع حدود یکهزار و 500 متر از سطح دریا است که اگر آلودگی هوا در متر مکعب 100 میکروگرم باشد، در شبانه روز حدود دو هزار میکروگرم و در یک سال 730 هزار میکروگرم ذرات آلاینده وارد سیتسم تنفس فرد شده است.
وی گفت: منشاء آلودگی های جوی شامل طبیعی( ناشی از مناطق کویری بیابانی شده) و فعالیت های انسانی ( آلودگی شهری و صنعتی) است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی افزود: آلودگی شهری ناشی از سوخت خودروها و فعالیت صنعتی (قطر ذرات به طور معمول کمتر از دو نیم میکرون و آسمان به رنگ آبی تیره و مایل به خاکستری است)، آلودگی محلی ناشی از گرد و غبار است که توسط باد در محل به وجود می آید و در این حالت آسمان شیری رنگ دیده می شود و حالت قطر ذرات عمدتا بیش از 10 میکرون است و طی روز به وجود آمده و هنگام شب با کاهش سرعت باد تضعیف می شود.
وی گفت : در برنامه های بلند مدت، به روز شدن طرح آمایش سرزمین، توسعه و شهرسازی و گسترش صنایع بر اساس شناسنامه اقلیمی، نشست های بین المللی و منطقه ای، مقابله و اقدام های متناسب با رویکرد تغییر اقلیم و خشکسالی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، هواشناسی ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.