ضمن تبدیل چالش پسماندها به یک فرصت، محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و سازگار با محیط‌زیست تولید کرده و کارآفرینی ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با تبیین فعالیت‌های فناورانه این شرکت در تبدیل پسماندهای کشاورزی به محصولات فناورانه و رساندن این محصولات به سطح تولید تجاری، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا نیاز به حمایت بیشتری دارند.

علی پورفلاحی با اشاره به فعالیت شرکت دانش‌بنیان نوآوران زیست‌بنیان آویسا در زمینه مدیریت پسماندهای کشاورزی و صنایع، اظهار کرد: در این راستا این شرکت ضمن تبدیل چالش پسماندها به یک فرصت، محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و سازگار با محیط‌زیست تولید کرده و کارآفرینی ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که تاکنون سه محصول از پسماندهای سلولزی کشاورزی توسط این شرکت به تولید تجاری و آزمایشگاهی رسیده است، گفت: کربن اکتیو یا ذغال فعال یکی از این محصولات است که به‌عنوان جاذب در کارخانه‌های پتروشیمی، کارخانه‌های شکر (برای بی‌رنگ کردن شکر)، کارخانه‌های روغن (به‌منظور بی‌رنگ کردن روغن) و فیلترهای تصفیه آب و هوا کاربردهای وسیعی دارد؛ این محصول وارداتی است که شرکت آن را از پسماندهای نیشکر تولید کرده و هنوز در مرحله تولید آزمایشگاهی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوآوران زیست‌بنیان آویسا با اشاره به محصول دوم این شرکت، عنوان کرد: کود ارگانیک BIO4 نیز که به مرحله تجاری‌سازی رسیده، محصولی است که از پسماندهای کشاورزی تولید و به‌طور عمده از کربن تشکیل شده است؛ این کربن خلل و فرج بسیار زیادی دارد که میزان جذب و ماندگاری آب را بالا برده و میزان تبخیر آب موجود در خاک را کاهش می‌دهد.

پورفلاحی ادامه داد: کودهای آلی یا شیمیایی مانند ازته، پتاسه و نیتراته هنگام استفاده به‌دلیل پایین‌بودن خلل و فرج کمتر جذب خاک می‌شوند که این کودها منبع غذایی در نزدیکی ریشه گیاه به شمار می‌آیند. کود ارگانیک با افزایش جذب کودهای آلی در خاک، میزان مصرف این کودها را پایین می‌آورد و تغذیه بهتری برای گیاه ایجاد می‌کند.

وی توضیح داد: با توجه به این‌که در خوزستان به‌طور عمده خاک‌ها قلیایی است کود شیمیایی خاک به‌سرعت جذب خاک و شسته و سپس وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود اما کود ارگانیک با جذب کود شیمیایی مانع این اتفاق می‌شود؛ همچنین بستر مناسبی برای رشد میکروارگانیسم‌های خاک به وجود می‌آورد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به سومین محصول تولید شرکت، تصریح کرد: محصول سوم ذغال سبز بریکت تولید‌شده از پسماندهای کشاورزی است که جایگزین ذغال چوب می‌شود. با توجه به ازدیاد پسماندهای کشاورزی یا زیست‌توده‌ها در خوزستان و قطع درختان بلوط در جنگل‌های دامنه زاگرس توسط قاچاقچیان، بر آن شدیم که پسماندهای کشاورزی را در کوره ساخت شرکت مخصوص تبدیل پسماندهای کشاورزی به کربن، قرار داده، قالب‌گیری کرده و ذغال قالبی بریکت تولید کنیم.

پورفلاحی خاطرنشان کرد: هر کیلوگرم از این ذغال از قطع پنج، 6 درخت جنگلی جلو‌گیری می‌کند که یک اقدام سبز و دوست‌دار محیط‌زیست است؛ همچنین کیفیت و ماندگاری این ذغال بهبود یافته و ارزش حرارتی آن 6 هزار تا 6 هزار و 500 کیلوکالری است. این محصول نیز به مرحله تولید تجاری رسیده است.

وی به بیان ویژگی‌های ارتقایافته این محصول نسبت به ذغال چوب پرداخت و افزود: هر چه میزان کربن ذغال پایین‌تر باشد میزان مواد فرار آن (آلاینده‌های هوا) بیشتر است و دود بیشتری تولید می‌کند. به دلیل قرارگیری این ذغال در کوره تحت کنترل دما و زمان، میزان کربن ذغال نزدیک به 92 درصد می‌رسد در‌حالی‌که این مقدار در ذغال چوب 75 درصد است؛ این مواد فرار را نمی‌توان به‌طور کامل از بین برد اما ما مقدار این مواد را دز ذغال به 8 تا 10 درصد معادل استاندارد جهانی، رسانده‌ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: همچنین کوره‌های سبز از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است که مواد سلولزی یا پسماندهای کشاورزی را بدون هیچ‌گونه آلایندگی به کربن تبدیل می‌کند؛ گازهای خروجی از این کوره نیز کنترل شده و گازهای قابل اشتغال دوباره وارد کوره شده و می‌سوزند که موجب کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از ورود به اتمسفر می‌شود؛ گازهای غیرقابل اشتغال نیز جذب می‌شوند. آزمونی که از دودکش خروجی این کوره گرفته ‌شد، نشان داده که عملکرد آن کاملاَ مطابق با استاندارد مصوب هیأت‌وزیران است.

پورفلاحی افزود: ذغال بریکت محصولی است که عموم مردم می‌توانند مصرف‌کننده آن باشند؛ کودهای BIO4 برای کشاورزان و کوره‌ها نیز برای تولید‌کنندگان ذغال که می‌خواهند به شکل صنعتی ذغال تولید کنند، قابل استفاده است؛ همچنین مصرف‌کنندگان کربن اکتیو اغلب شرکت‌های تصفیه شکر، تصفیه روغن، شرکت‌های پتروشیمی، گاز، تصفیه آب و ... هستند.

وی با بیان این‌که شرکت در سال 93 توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید چمران اهواز تأسیس و اسفند سال 93 به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان نوپا شناخته شد و مورد حمایت معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار گرفت، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا نیاز به حمایت بیشتری دارند؛ همچنین در ادامه کار شرکت نیاز به فضای بزرگتری است. تولید محصولات این شرکت تاکنون محدود بوده اما در حال راه‌اندازی خط تولید هستیم تا تولید ذغال بریکت به حدود 2 هزار تن در سال افزایش یابد.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۵
ایده مال یکی دیگه بود