واشینگتن پست گزارش داد:

سودان جنوبی در سالروز استقلال خود، در فقر مطلق به سر می‌برد

جدیدترین کشور جهان به قدری فقیر است که توان برگزاری جشن استقلال ندارد.

سودان جنوبی در سالروز استقلال خود، در فقر مطلق به سر می‌برد
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از واشینگتن پست، سودان جنوبی که جدیدترین کشور جهان است اعلام کرده امسال روز استقلال را جشن نخواهد گرفت. چرا نه؟ پاسخ مشخص است. چون پولی ندارد. 

به گزارش الجزیره، "مایکل ماکویی لوئث" وزیر اطلاع رسانی این کشور روز سه شنبه به خبرنگاران گفت «تصمیم گرفته ایم در روز 9 جولای، روز استقلال را جشن نگیریم چون نمی خواهیم این همه پول خرج شود. باید مقدار کمی که داریم را صرف مخارج دیگر کنیم.»

در روز 9 جولای 2014، سودان جنوبی بعد از جنگ داخلی خونین با اعراب سودان در شمال که یک دهه طول کشید، از سودان ادعای استقلال کرد. آن سال در همه پرسی که برگزار شد، 99 درصد رای دهندگان به استقلال رای دادند و بسیاری از مجامع بین المللی، به سرعت این کشور را به رسمیت شناختند. 

امسال، پنجمین سالگرد استقلال این کشور است. اما سودان جنوبی با این که هر سال، حتی با وجود جنگ داخلی پس از استقلال خود، این سالگرد را برگزار می کرد، امسال نمی تواند بار مالی آن را به دوش بکشد. 

به گزارش آسوشیتد پرس، لوئث اعلام کرد هزینه های برگزاری جشن، دست کم 450 هزار دلار خواهد بود. وی توضیح داد: «اگر بتوانیم این مقدار پول را به دست بیاوریم، ترجیح می دهیم از آن برای رفع مشکلات اقتصادی، مثل پرداخت حقوق و غیره استفاده کنیم.»

با این که سودان جنوبی، منابع طبیعی زیادی دارد اما سال ها جنگ، باعث شده است این کشور، اقتصاد محدود و زیرساخت ضعیفی داشته باشد. گفته می شود در کل این کشور، فقط 500 کیلومتر جاده آسفالته وجود دارد. از همه بدتر، قیمت پایین نفت نیز به اقتصاد این کشور آسیب زیادی رسانده است. بانک جهانی، سودان جنوبی را «وابسته ترین کشور جهان به نفت» اعلام کرده زیرا بیش از 90 درصد هزینه های دولت با فروش نفت تامین می شود. 

بانک مرکزی سودان اعلام کرده است فقط به اندازه یک ماه ارز خارجی دارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۹ تير ۱۳۹۵
یادمه چند سال پیش با حمایت آمریکا و اسراییل این کشور اعلام استقلال کرد اینم نتیجه اش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۱ تير ۱۳۹۵
بدبخت بیچاره ها ، هر که با طناب پوسیده آمریکا تو چاه بره همین میشه.شما رو چه به استقلال.
آخرین اخبار