اگر شخص روزه‌دار عمل حرامی را با علم به این‌که روزه را باطل می‌کند، چند بار انجام دهد چه حکمی دارد؟

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چنانچه روزه‌دار در ماه رمضان، عمداً و بدون عذر روزه خود را باطل کند، علاوه بر آنکه قضا و کفاره بر عهده‌اش خواهد بود، واجب است ادامه آن‌روز را هم امساک کند؛ یعنی جایز نیست، اکنون که روزه‌اش باطل شده، چیزی که روزه را باطل می‌کند دوباره انجام دهد.

با این وجود اگر روزه‌دار در یک روز ماه رمضان، چند مرتبه از روی عمد - غیر از آمیزش و خودارضایی- کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام دهد، غیر از قضای روزه، فقط یک کفاره بر او واجب است و اگر آن کار، به خودی خود حرام باشد (مانند خوردن شراب) یک کفاره جمع بر او واجب خواهد بود.

اما به نظر بسیاری از فقها از جمله آیات عظام امام خمینی، مکارم شیرازی و سبحانی تکرار آمیزش در حال روزه، موجب تکرار کفاره است و اگر آمیزشِ حرام باشد (مانند جماع با همسر در ایام حیض)، موجب تکرار کفاره جمع خواهد بود. البته نظر بیشتر مراجع تقلید در این مسئله مبنی بر «احتیاط واجب» است و برخی از مراجع نیز آمیزش را مانند سایر مبطلات روزه دانسته و تکرار آن‌را موجب تکرار کفاره نمی‌دانند.

همچنین گروهی از فقها مانند آیات عظام خامنه ای، وحید خراسانی، خویی، شبیری زنجانی و تبریزی خودارضایی در حال روزه را در حکم آمیزش شمرده و چون این‌کار به خودی خود حرام است، بنابر احتیاط واجب، تکرار آن‌را موجب تکرار کفاره جمع شمرده‌اند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار