مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسبب 95درصد از آتش سوزی ها عامل انسانی است، گفت: تا 12تیر امسال حدود 65بار از مناطق چهارگانه در 13استان طعمه حریق شدند.

سهم 95 درصدی عامل انسانی در آتش سوزی جنگل ها/حریق 295/5 هکتار از مناطق چهارگانه در 13 استانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی تیموری مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید در نشست خبری که امروز (یکشنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت :مسبب 95 درصد از آتش سوزی ها عامل انسانی است که 20 الی 30 درصد این میزان به شکلی عمدی انجام می پذیرد.
 
وی در خصوص میزان آتش سوزی های صورت گرفته  در سال 95 تصریح کرد :از ابتدای سال تا 12 تیر امسال حدود 65 بار در سطح مناطق چهارگانه 13 استان آتش سوزی داشته ایم که مجموع میزان وسعت حریق 295،5 هکتار برآورد شده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیشترین آمار مربوط به دفعات آتش سوزی از ابتدای سال تا دوازدهم تیر امسال مربوط به استان چهارمحال بختیاری با دفعات 16 بار و خسارت 38 هکتاری آن بوده و به ترتیب استان‌های فارس با دفعات 10 بار حریق و خسارت 94 هکتار، لرستان با خسارتی به وسعت 37 هکتار و دفعات 10 باره حریق وایلام با دفعات 7 باره حریق با وسعت 13 هکتار از سطح مناطق چهارگانه حفاظتی خود را از دست داده است.
 
تیموری در خصوص قیاس بندی وسعت آتش سوزی های امسال نسبت به سال 94 اذعان داشت: باتوجه به میزان آتش‌سوزی‌های امسال و سال گذشته تا کنون میزان حریق مناطق چهارگانه حفاظتی با کاهش 40 درصدی مواجه بوده است.
 
* طرح جامع مدیریت اطفاء حریق به سازمان برنامه ریزی و بودجه ارسال شد
 
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از بزرگترین اتفاق امسال برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی مناطق چهارگانه حفاظتی خبر داده و بیان داشت: امسال اتفاق بزرگ و خیلی خوبی رخ داده تا مقابله و مدیریت آتش سوزی جنگل‌ها از شکل جزئی و جزیره‌ای خود به لحاظ تامین اعتبار خارج شود طوری که در حال حاضر طرح جامع مدیریت اطفاء حریق با کمک سازمان جنگل‌ها، وزارت دفاع، مدیریت بحران کشور و محیط زیست تدوین شده که مدت اعتبار آن 5 ساله بوده و با امضا 3 وزیر جهاد کشاورزی دفاع و وزیر کشور با همراهی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسیده است.
 
تیموری ادامه داد: این طرح یک ماه گذشته به دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال شده و این مقام مسئول این طرح  را به سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور ارائه داده است.
 
* حضور دائمی بالگرد اطفاء‌ حریق در 14 استان
 

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال به طور مشخص و قطعی برای استفاده از بالگردها در استان‌هایی با سابقه آتش‌سوزی توافق کرده‌ایم طوریکه در حال حاضر در 14 استان کشور بالگرد‌هایی برای اطفاء حریق و هلیبرد و نیرو‌ها حضور دائمی دارند.
 
*  30 درصد از  آتش‌سوزی مناطق عمدی است

 
تیموری در نشست خبری تشریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها در خصوص عامل رخداد آتش‌سوزی، اظهار داشت: 20 الی 30 درصد از 95 درصد آتش‌سوزی مناطق چهارگانه حفاظتی که عامل انسانی دارد به شکل عمدی رخ می‌دهد.
 
وی افزود: دلیل این اتفاق تصاحب اراضی منابع طبیعی و ملی، انتقام از محیط زیست و منابع طبیعی به تبع محکومیت ناشی از تخلف فرد آتش‌افروز از جانب پیگیری‌های قضایی دو ارگان مذکور و در گیری‌های قومی و قبیله‌ای است.
 
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هنوز استان‌ها و برخی از قضات از اعمال قانون در خصوص آتش‌افروزان از اقدام قانونی بازمانده‌اند، گفت: طبق قانون مجازات اسلامی، ماده 675 و با تغییرات اتفاق افتاده اگر کسی عمداً مزارع، باغات و درختان را آتش بزند به حبس از 2 تا 5 سال محکوم می‌شود.
 
وی ادامه داد: و کسانی که در حین شروع آتش‌سوزی دستگیر شوند 6 ماه تا 2 سال به زندان محکوم خواهند شد که ادارات کل محیط زیست با نصب تابلوهای هشداردهنده در این خصوص اقدام به اطلاع رسانی خواهد کرد.
 
وی در خصوص 5 درصد از آتش‌سوزی‌هایی که از عوامل انسانی نشأت نمی‌گیرد گفت: طبق بررسی‌های انجام شده از 10 سال گذشته آتش‌سوزی‌های رخ داده در سطح جنگل‌های زاگرس عامل انسانی ندارد و در استان‌های شمالی در اواخر پاییز امکان رخ داد آتش به شکل طبیعی وجود دارد که این مناطق جزء همان 5 درصدی محسوب می‌شوند که عامل انسانی در آن‌ها نقشی ندارد.
 
تیموری درباره آتش‌سوزی‌هایی که به شکل غیرعمد از جانب انسان‌ها رخ می‌دهد اذعان داشت: وقتی گردشگران، کوهنوردان و شکارچیانی که به شکل مجاز یا غیرمجاز در طبیعت حضور می‌یابند برای طبخ غذا و کارهای خود اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند اما با بی‌دقتی و عدم اطمینان از خاموش شدن کامل آتش؛ در نهایت یک آتش‌سوزی وسیع رخ می‌دهد.
 
وی گفت: این گروه را می‌توان با آموزش و اطلاع رسانی طوری مدیریت کرد که اقدام غیرعمد و سهوی آن‌ها کاهش یابد مخصوصا در پارک ملی گلستان که سنوات گذشته سابق آتش‌سوزی بسیاری از همین نوع غیرعمد داشته با اقدامات آموزشی و نصب تابلوهای هشداردهنده می‌توان نسبت به رخداد حریق در مناطق این چنینی که با هجوم گردشگران مواجه هستند کاهش داد.
 
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مناطقی که آتش‌سوزی در آن‌ها به شکل عمد بیشتر رخ داده است، گفت: آتش‌سوزی عمدی در استان‌های زاگرس نشین، فارس و ایلام به چشم خورده است چرا که در این استان‌ها افرادی حضور دارند که به دلیل محکومیت قضایی می‌خواهند از محیط زیست و منابع طبیعی انتقام بگیرند.
 
*  اقدامات محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی 
 
تیموری با بیان اینکه حدود 10 درصد از مناطق کشور اعم از مراتع و جنگل‌ها در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: هفده و نیم میلیون هکتار از مناطق تحت حفاظت ما به دلیل بارش خوب سالانه دارای پوشش گیاهی مناسبی است که کاملا مستعد به حریق است و ما به دلیل وجود پوشش گیاهی و حیات وحش بسیار خوب این مناطق در جهت حفظ تنوع زیستی حساسیت بسیاری را صرف این مناطق می‌کنیم.
 
تیموری گفت: سال 1393 در سطح کل کشور 6هزار و 700 هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور در مناطق چهارگانه محیط زیست اعم از پناهگاه حیات وحش و پارک ملی دچار طعمه حریق شدند.
 
وی ادامه داد: از سال  94 برای پیشگیری مدیریت،‌ کاهش و مقابله با آتش‌سوزی مناطق مذکور اقداماتی درون سازمانی در بدنه سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش مستمر و پیشگیری انجام شد.
 
وی با بیان اینکه در ماه‌های مرداد، شهریور و مهر در استان‌های شمالی شاهد وقوع پی‌ در پی آتش‌سوزی‌ها هستیم، گفت: ما به دلیل کاهش میزان این واقعه تجهیزات و امکانات اطفاء حریق محیط بانان را در سطح کشور تقویت کردیم، به طوریکه از طریق منابع داخلی اعتباری را تامین و برای استان‌ها ابلاغ تا وسایلی از جمله آتش‌بر، آتش‌کوب و لباس حریق برای پوشش محیط بانان خریداری کنند.
 
تیموری ادامه داد:‌ از ابتدا سال 94 در جهت آمادگی نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در 14 استان پر سابقه در آتش‌سوزی و استان‌های همجوار آن مانور اطفاء حریق را انجام دادیم، به طوریکه مدیران کل بحران، منابع طبیعی و حتی هلال احمر نیز وارد اطفاءحریق شدند.
 
وی با تاکید بر اینکه در استان‌هایی چون فارس و گلستان مانور باعث آمادگی نیروها شده است، گفت: ساختاری به نام ستاد راهبری واکنش سریع در اطفاء حریق را در معاونت محیط زیست طبیعی استان‌ها تشکیل دادیم و در مناطقی همانند ایلام که در سنوات گذشته در یک ماه 20 بار طعمه حریق شده بود پاسگاه سیار و پایش روزانه را راه‌اندازی کردیم.
 
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: در سال 94 دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور مبلقی به میزان 8 میلیارد تومان به مدیریت بحران اعتبار داده بود تا از صنعت هواپیمایی کشور از جمله بالگرد، پهباد و هواپیما در زمان رخداد آتش‌سوزی به محیط زیست و سازمان جنگل‌ها کمک کند.

در حال تکمیل...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار