51 هکتار از اراضی حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه در میاندوآب بوته کاری شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میاندوآب گفت : این بوته ها که از نوع درختچه قره داغ است ، در اراضی بدون پوشش گیاهی مناطق جعفرآباد و آغداش این شهرستان کاشته شده است.

احمد خوش نژاد افزود : طرح کاشت این بوته ها با هدف مقابله با گرد و غبار و جلوگیری از تشکیل کانون های ریزگرد در منطقه اجرا شده است و در آن با ایجاد چاله هائی به عمق 60 سانتیمتر بوته های مقاوم به شوری خاک و نیاز آبی کم کاشته می شود.

وی گفت: برای اجرای این طرح که با مشارکت و همکاری جوامع محلی اجرا شده ، در مجموع یک میلیارد و 260 میلیون ریال هزینه شده است.

خوش نژاد اظهار داشت : این منطقه با دو هزار هکتار مساحت ، از مناطق بحرانی در بروز ریزگرد است که از سال 93 ، ایجاد پوشش گیاهی و فعالیت های بیولوژیکی در قالب طرحهای کنتور فارو ، پیتینک ، بذرکاری و بوته کاری در آن آغاز شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میاندوآب افزود: رویش گسترده این گونه گیاهی علاوه بر تقویت پوشش گیاهی این منطقه ، از ورود گرد و غبارهای نمکی به دیگر مناطق نیز جلوگیری میکند.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیاست و از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه که بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد از 20 سال پیش آغاز شده و اکنون به وضعیت بحرانی رسیده است.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: کاشت ، بوته ، حاشیه ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.