در تاریخ بازی های یورو 1996تا2012 آلمان و پرتغال تنها تیم هایی هستند که توانسته اند 3بار به مرحله نیمه نهایی صعود کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،در تاریخ بازی های یورو 1996تا2012آلمان و پرتغال تنها تیم هایی هستند که توانسته اند 3بار به مرحله نیمه نهایی صعود کنند.

*تاریخچه بازی های یورو ( 1996تا 2012 )

سال 1996

در سال 1996 براي نخستين بار، شانزده تيم در چهار گروه به ميزباني انگليس به رقابت‌ پرداختند.

در اين دوره در همان مرحله گروهي نتیجه ای که باعث تعجب همگان شد و آن اين كه چك موفق شد با شكست ايتاليا به همراه آلمان به مرحله يك چهارم نهايي صعود كند.

 در مرحله يك چهارم نهايي، فرانسه در ضربات پنالتي هلند را شكست داد. آلمان با نتيجه‌ دو بر يك موفق شد از سد كرواسي گذر کند. چك با يك گل پرتغال را مغلوب كرد و انگليس ميزبان رقابت‌ها در ضربات پنالتي با نتيجه‌ پنج بر چهار اسپانيا را شکست داد تا چهار تيم مرحله نيمه نهايي مشخص شوند.
 
در نخستين ديدار چك تيم شگفتي ساز اين رقابت‌ها به شگفتي‌هاي خود ادامه داد و در ضربات پنالتی با نتیجه شش بر پنج از سد فرانسه را از پیش رو برداشت و در دیگر مسابقه مرحله نیمه نهایی آلمان موفق شد در ضربات مرگ بار پنالتی با نتیجه پنج بر چهار تیم میزبان را شکست دهد به دیدار پایانی راه یابد.
 
در ديدار فينال كه در ورزشگاه ومبلي برگزارشد، چك ابتدا در دقيقه 58 از روي نقطه پنالتي توسط پاتريك برگر ، از حریف خودش پیشی گرفت، اوليور بيرهوف كه به عنوان يار تعويضي به ميدان آمده بود،در دقیقه 73 گل تساوی را برای ژرمن‌ها به ثمر رساند تا كار به دقايق اضافي و گل طلايي كه براي نخستين بار در اين رقابت‌ها معمول شده بود، كشيده شود.
 
در وقت اضافي بيرهوف ستاره بازي گل پيروزي و طلايي تيمش را در دقيقه 94 به ثمر رساند تا آلمان سومين قهرماني خود را كه يك ركورد به شمار مي‌آيد به دست آورد.

سال2000

اين رقابت‌ها براي نخستين بار در دو كشور و به ميزباني هلند و بلژيك برگزار شد. در اين رقابت‌ها فرانسه با درخشش زيدان بازي‌هاي بسيار زيبايي را به نمايش گذاشت در بازی فینال و در وقت های اضافی با گل دیوید ترزه گه موفق شد با نتیجه دو بر یک تیم قدرتمند ایتالیا را شکست دهد، براي دومين بار در تاريخ خود جام قهرماني را تجربه کند.  

سال2004

در این دوره از رقابت ها پرتغال به عنوان ميزبان اين رقابت‌ها انتخاب شد. بدون شك شگفتي‌ساز اول و آخر اين رقابت‌ها تیم اوتوری هاگل آلمانی بود.
 
يونان در نخستين بازي خود در مرحله گروهي موفق شد، پرتغال ميزبان را شكست دهد. اين تيم در مرحله يك چهارم نهايي توانست فرانسه مدافع عنوان قهرماني را از پیش رو بردارد تا در مرحله نيمه نهايي به مصاف تیم چک که در ترکیب خود بازیکنان با تجربه ای مانند پاول ندود و يان كولر را در تركيب خودش داشت برود. شاگردان هاگل در اين مرحله  موفق شدند تیم قدرتمند چک را شکست داده، براي نخستين بار در تاريخ خود به فينال اين رقابت‌ها راه یابند.
 
پرتغال كه با درخشش بازيكناني همچون فيگو، كاستا، نونو گومژ،فرناندو کوتو،آبر ژاویر به فينال صعود كرده بود بهترين فرصت را داشت تا مقابل هواداران پرشور خود انتقام شكست مقابل يونان در مرحله مقدماتي را بگيرد، اما در اين بازي هم ناكام ماند و با يك گل تن به شكست داد تا مقابل تماشاگرانش مغلوب دستش به جام قهرمانی نرسد.

سال 2008:

در اين دوره كه به ميزباني دو كشور اتريش و سوئيس برگزار شد، اسپانيا با ستاره‌هايي همچون ايكركاسياس، كارلوس پويول، ژاوي هرناندز، آندرس اينيستا، فرناندو تورس و داويد سيلوا از شانس‌هاي اصلي قهرماني به شمار مي‌آمد با هزار امید آرزو در این رقابت ها شرکت کرده بود   پس از 44 سال جام قهرماني را براي دومين بار و اين بار با شكست يك بر صفر آلمان و با گلی که دن تورس به ثمر رساند قهرمانی یورو 2008  را از آن خود کرد.
 
سال2012:

این دوره از مسابقات با حضور شانزده کشور به میزبانی دو کشور اتریش و سوئیس در چهارگروه برگزار شد و در پایان دو تیم اسپانیا و ایتالیا برگزار کننده دیدار فینال بودند که در نهایت کشور ماتادورها توانستند در مرحله پایانی تیم قدرتمند ایتالیا را شکست دهند و دومین قهرمانی متوالی خود را در این مسابقات جشن بگیرند و در مجموع با سه قهرمانی جزو پر افتخار ترین تیم های این رقابت ها باشد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار