اصفهان؛

اتمام بافت فرش‌های کاظمین در کارگاه فرش‌بافی عتبات عالیات در کاشان

بافت تعداد 10 تخته از فرش‌های حرم مقدس امامین هماهین جوادین(علیهماالسلام) درکاظمین در کارگاه فرش بافی عتبات عالیات در روستای محمد آباد مرکزی طی آیینی به پایان رسید.

مسوول اجرایی کارگاه فرش بافی عتبات عالیات در روستای محمد آباد مرکزی، در حاشیه این آیین معنوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:بافت 25 تخته فرش نفیس دستبافت برای حرم امام موسی‌بن جعفر و جواد‌الائمه (علیهماالسلام) درکاظمین در این کارگاه در حال انجام است که امروز بافت 10 تخته از این فرش‌ها به همت بانوان مومنه و ولایی بافنده روستای محمد آباد به پایان رسید.

ام‌البنین محمدی، با اشاره به اینکه سه تخته از این فرش‌ها طی 10 ماهه اخیر و توسط حدود 250 بافنده به پایان رسیده‌است گفت: تمام فرش‌هایی که در این کارگاه برای مفروش کردن حرم‌های عتبات عالیات در سامرا، کاظمین و نجف‌اشرف بافته‌می‌شود 12 متری (با ابعاد سه در چهار) است.

وی، بافت 10 تخت فرش دیگر برای صحن حرم امام علی(ع) هم اکنون در کارگاه فرش بافی عتبات عالیات در روستای محمد آباد مرکزی را یادآورشد و گفت: بافت 20 تخته فرش برای صحن حرم امیرالمومنین(ع) نیز در این کارگاه تمام شده‌است.

به‌گفته‌وی، حدود 400 بانوی بافنده فرش دستباف با عشق و  ارادتی خاص نسبت به ائمه‌مطهر عتبات عالیات در این کارگاه مشغول به کار و ارتزاق پرخیر و برکت برای زندگیشان دارند.

این دانشجوی کارشناسی دانشگاه کاشان که در کنار تحصیل دانشگاه و زندگی افتخار خدمت در این کارگاه را مایه برکت و زندگی خود می‌داند افزود: افت 37 تخته فرش برای حرم عسگریین(علیهماالسلام) در سامرا نیز در این کارگاه انجام‌شده‌است.

محمدی،تصریح‌کرد: بانوان اینجا با هنر دست خود گره ایمان و اعتقاد و توسل را از سرپنجه‌انگشتان هنرمندشان با این عشق و امید بر بوم دل می‌زنند تا نقش ترنج و محراب و گل و بوته‌های دلدادگی و تولایشان در تار و پود فرشی گره خورد که مفرش عبادت و نیایش زائران حرم‌های آل‌الله خواهدشد.

 وی، با تاکید بر اینکه این بسیاری از مشکلات، بیماری‌ها و سختی‌های زنگی زنان قالی‌باف به برکت حضور در این کارگاه قالی‌بافی گره‌خورده با نام متبرک فرزندان حضرت فاطمه زهرا(س) گره‌گشایی و برطرف شده‌است افزود: بانوان این روستای کویری از توابع شهرستان آران و بیدگل گره گره از توسل و عشق و شور و اشک را با تار و پود دل بر دار قالی‌هایی که در گوشه قلبشان قدبرافراشته است بر بوم جاودانگی نقش می‌زنند حتی اگر سرپنجه انگشتانشان از نوک چاقوی تیز و بران گل سرخ زخم را بشکفد.

وی، اهدای سفرهای عتبات عالیات و مشهد مقدس علاوه بر دریافت هدایای متبرکی از اعتاب مقدسه چون انگشتری دُرّ نجف و سنگ‌حرم‌های امام حسین و ابالفضل العباس(علیهما السلام) را به تمامی بافندگاه این کارگاه فرش‌بافی تاکید کرد و گفت: این بانوان طی سفر به کربلا یک بطری کوچک از آب دور قبر مطهر قمر بنی هاشم را به‌عنوان ارزشمندترین هدیه از خادمان عتبه مقدسه عباسیه دریافت کرده‌اند.

به‌گفته‌وی، اهدای هدایای مادی و معنوی در دیگر اعیاد و مناسبت‌ها چون عید سعید نوروز و ایام موالیدمعصومین به بافندگان فرش‌های عتبات عالیات در کارگاه محمدآباد از دیگر برنامه‌های تشویقی و تقدیری به بانوان مفتخر در  این کارگاه است.

این خدمت‌گذار اهل ‌بیت(ع) در کارگاه فرش بافی عتبات عالیات در روستای محمد آباد مرکزی تصریح کرد: بافت 750مترمربع فرش برای اعتاب مقدسه ائمه اطهار(علیهم السلام اجمعین) در  سامرا، یکهزار  متر مربع برای کاظمین و  1500 متر مربع نیز برای حرم امام علی(ع) در نجف اشرف در این کارگاه تعهد شده‌است.      

آیین اتمام بافت فرش ‌های کاظمین در کارگاه محمدآباد مرکزی  از توابع شرستان آران و  بیدگل با حضور اهالی این روستا، سید محسن واجدی، مسوول پروژه ملی مذهبی بافت فرش عتبات عالیات در کاشان،تعدادی از خیرین و فرهیختگان و اجرای ویژه برنامه‌های با شکوه و معنوی تلاوت قرآن، قرائت زیارت عاشورا، مرثیه سرایی و روضه خوانی در مصائب اهل‌بیت(ع) برگزارشد و بانوان بافنده پس از جداکردن فرش‌های بافته‌شده از دار قالی با عشق وارادت هرچه تمام بر روی این فرش‌ها نماز توسل به باب الحوائج موسی بن جعفر(ع) خواندند و برای جمیع مومنین و مومنات دعاکردند تا آن حضرت از آنها دستگیری و گشایش امور و برآورده‌شدن حاجت کند.

شایان ذکر است: طرح ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات با بافت 6500هزار مترمربع فرش نفیس دستبافت برای حرم های مقدس امیرالمومنین(ع)در نجف اشرف، حضرت امام حسین(ع) حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه‌گاه در کربلا،جوادین(علیهماالسلام) در کاظمین و عسگریین (علیهماالسلام) در سامرا در دارالمومنین کاشان در حال اجرا‌است که تاکنون بافت 3200 مترمربع از این میزان تعهد در قالب 166 تخته فرش با متراژ 6 تا 100 متر به پایان رسیده و در حرم های مطهر گسترده شده‌است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار