اصفهان؛

اتمام پروژه بافت فرش عتبات عالیات در کاشان تا نیمه دوم سال جاری

تعهدات باقی‌مانده این پروژه برای مفروش کردن اعتاب مقدسه ائمه اطهار(ع)در سامرا، کاظمین و نجف‌اشرف در نیمه دوم سال جاری به اتمام می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مسوول پروژه ملی مذهبی بافت فرش عتبات عالیات در کاشان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با اشاره به تعهد بافت 6هزار مترمربع فرش نفیس دستبافت برای حرم های مقدس امیرالمومنین(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه گاه  گفت: 3250 متر مربع از مجموع این میزان تعهد برای مفروش کردن حرم‌های مطهر امام علی(ع) در نجف اشرف، جوادین(علیهماالسلام) در کاظمین و عسگریین (علیهماالسلام) در سامرا در حال بافت است.

سید محسن واجدی با اشاره به بافت این میزان فرش باقی‌مانده به‌همت 800 بانوی بافنده کاشانی افزود: 750 مترمربع از این فرش‌ها برای اعتاب مقدسه ائمه ا طهار(علیهم السلام اجمعین) در  سامرا، یکهزار  متر مربع برای کاظمین و  1500 متر مربع آن نیز برای نجف اشرف بافته‌می‌شود.           

به‌گفته‌وی،مجموع فرش‌های باقی‌مانده در سه کارگاه فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، ولیعصر(عج) در مدخل شهر، خانه فرش ترنج و محراب در خیابان فاضل نراقی و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی در حال بافت است.

مدیر عامل  شرکت فرش ترنج و محراب، بافت 3200 مترمربع از مجموع فرش‌های بافته شده در قالب 166 تخته فرش با متراژ 6 تا 100 متر و تحویل به اعتاب مقدسه سیدالشهدا(ع)، قمر منیر بنی هاشم(ع) و خیمه‌گاه را یادآورشد و گفت: فرش‌های صدمتری در زیر قبه اباعبدالله الحسین(ع) و ایوان طلای حرم قمر بنی هاشم گسترده شده‌است.

واجدی،بافت فرش یکصدمتری برای ایوان طلای حرم امیرالمومنین(ع) در نجف اشرف را خاطرنشان کرد و گفت:یک متر مربع از فرش های دست بافت شامل 360 هزار گره است.

وی،با تاکید بر بافت نفیس و استفاده از بهترین رنگ و تار و پود در این فرش‌ها گفتنقشه این فرش ها توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیر حسین کریم پور با استفاده از عصاره و جوهره ای از طرح های ۵۰۰ ساله فرش دستباف در کاشان طراحی شده است.

به‌گفته‌وی، چله این دارهای قالی نیز از جنس ابریشم است و نخ آن از بهترین پشم با ۱۵ نوع رنگ گیاهی برای بافت این فرش ها استفاده می شود.

مسوول پروژه ملی مذهبی بافت فرش عتبات عالیات در کاشان، اظهارداشت:بیشترین بافندگان کارگاه های پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان دارای گروه سنی 40 تا 50 سال هستند.

واجدی، محاسبات هزینه‌ها و برنامه‌ریزی دقیق کار بافندگان به‌صورت مکتوب، منظم و مدیریت شده در کارگاه‌ها را تاکیدکرد و افزود: تمامی اطلاعات، بیوگرافی و میزان مهارت بافندگان در مجموعه‌ای مکتوب ثبت و ضبط می شود.

وی افزود: انجام کار دلسوزانه و خالصانه بانوان کاشانی در این کارگاه‌ها با توجه به روحیه مذهبی و اعتقاد قلبی آنها در بافت فرش های عتبات عالیات با بهترین کنترل کیفیت کار در حال اجراست.

به گفته وی، طرح ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان علاوه بر اینکه اقدامی موثر در احیای دانش فنی فرش و ایجاد کارگاه های فرش بافی دست بافت است عامل اشتغالزایی موثر و کارآفرینی سازنده برای بسیاری از بافندگان، طراحان، افراد چله دوان و تولید کنندگان رنگ های گیاهی قالی شد.

واجدی در پایان افزود:کار منحصر به فرد ایجاد کارگاه های عتبات عالیات اقدام ارزشمندی است که در طول تاریخ به این ساماندهی منسجم و متمرکز انجام نشده است.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار