اصفهان؛

سه آیین سنتی مذهبی کاشان در راه ثبت میراث ناملموس

کارشناس میراث ناملموس استان اصفهان از بررسی و مراحل پرونده ثبت سه آیین سنتی مذهبی حمل شش‌گوشه، وداع نخل‌ها و طلب باران‌ در شهرستان کاشان در فهرست آثار ناملموس کشور خبرداد.

عباس تراب زاده، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: 14 پرونده برای ثبت در حال بررسی و جمع آوری مدارک مستند است که این سه آیین در بین آن در اولویت ثبت قرار دارند.

وی افزود: آیین سنتی مذهبی حمل شش‌گوشه به بازار کاشان مربوط به هیات شاهزاده علی ‌اکبر آستان حبیب‌بن‌موسی‌بن‌جعفر(علیه السلام) است که طی مراسم خاصی در روز ششم محرم به نمادی از تشییع پیکر مطهر امام حسین(ع) اجرا می‌شود.

به‌گفته‌وی،وداع نخل‌ها نیز مربوط به دو روستای علوی از توابع بخش نیاسر و روستای خاوه از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی است که در این آیین نخل‌های دو روستا در روز عاشورا پس از گرداندن در حد فاصل روستای علوی و روستای باریکرسف تا آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) در راه بازگشت از باریکرسف و جدا شدن از یکدیگر روبروی بقعه امامزاده زید(ع) شور و هیجان خاصی را به نمایش می گذارند که بسیار دیدنی و جذاب است.

عضو شورای ثبت و حرائم استان اصفهان، افزود: آیین طلب باران‌ نیز که مربوط به روستای آزران از توابع بخش برزک کاشان است در کنار چشمه ای مقدس موسوم به چشمه آب دراز این روستا انجام می‌شود بدین ترتیب که مردم روستا هر سال در آخرین جمعه از ماه اردیبهشت و یک هفته قبل از آغاز فصل گلچینی صبح زود به صورت خانوادگی و دسته جمعی به طرف این چشمه در پنج یا 6 کیلومتری روستا حرکت می‌کنند و از صبح تا عصر در آنجا اتراق می کنند و با اجرای نمایش تعزیه و پخت چند دیگ آش جواز خدواند برای باران را طلب می‎کنند و به سمت روستا بر می گردند.

وی اظهار داشت: در راه برگشت مردم از کنار چشمه به روستا یا در همانجا عده ای آب به هم می‌ریزند یا رسم است تعداد افراد باقی مانده در روستا از روی پشت بام ها بر سر افرادی که از چشمه بر می گردند آب می ریزند که معتقدند با این کار باران خواهد بارید.

کارشناس مردم‌شناسی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان، پیگیری ثبت پرونده "متل اُشتُر"( نوعی قصه شعر گونه و آهنگین) از روستای نصرآباد کویر از توابع آران و بیدگل را خبر داد و گفت:این متل که در سال 1376 شناسایی و جمع‌آوری کرده‌ام مراحل ثبت آن در فهرست میراث ناملموس به درخواست شهرداری سفیدشهر در دست اقدام است.

تراب زاده در پایان گفت: خردادماه سال جاری آیین نخل‌گردانی کاشان(نخل صدره و سرفره) همراه با آئین هوم بابایی در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

آیین شست و شوی خانه خدا با گلاب قمصر، آیین عید غدیر خم، آئین ذوالجناح گردانی کامو، مهارت سفره‌بافی کامو، فنون شیره‌پزی کامو، ترانه‌های کار کاشان، متل موشی که دمش کنده شد، نظام سنتی آبیاری چشمه اسکندریه نیاسر، چشمه ثلاثه جوشقان استرک، چشمه کیاب و چشمه بناب کامو و جوشقان قالی، مهارت صابون سازی قمصر و... از پرونده‌های در دست اقدام برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور است.

شایان ذکر است : 15اثر میراث معنوی کاشان شامل تعزیه، مهارت بافت قالی، شعربافی، زیلوبافی، آئین گاو قربانی نیاسر، فنون گلاب‌گیری، نظام سنتی آبیاری چشمه سلیمانیه فین، آئین سنتی- مذهبی قالیشویان مشهد اردهال، مراسم ششم امام حسین(ع) برزک، مهارت مسگری، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی، هوم‌بابایی، آیین تشرف به مسلک سقایی و مهارت بافت فرش جوشقان کاشان تاکنون در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است که دو اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آئین قالیشویان مشهد اردهال در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز ثبت جهانی شده است .



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.