آبادان؛

ادبیات آیینی در آبادان

قلم وسیله ای برای بیان گفته ها و ناگفته های دنیای هستی است که خدواند در قرآن کریم به آن سوگند یاد میکند و انسان را به نوشتن فرا میخواند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛صاحب قلم رسالتی دارد برای بیان فرهنگ و اندیشه های سالم و روشنی بخش به جامعه ای که در نفس می کشد. صاحبان قلم معاصر میراث دار شاعران ، نویسندگان نام دار ایرانی در عصرهای گذشته هستند که  در این بین شعران آیینی و انقلابی وظیفه ای خطیر تری را به دوش می کشند .

هدف از  ادبیات آیینی ، انتقال مفاهیم دینی و ارزشهای انسانی با استفاده از ابزارهای شعر است. همانطور که از نامش پیداست شعر آیینی شاخصها و ویژگیهای ممتازی دارد و از نظر جذابیت و زیبایی و تأثیرگذاری و همچنین ساخت و بافت منسجم در میان انواع دیگر شعر ممتاز است.

امام جمعه آبادان با اشاره به وظیفه مهمی که شاعرانقلابی ومتعهد به رخدادها وحوادث زمان خود دارد گفت :  با توجه به جایگاه مهمی که شعردرمیان مردم دارد ازشاعران خواست تا فضای مناسبی درشعرخود ایجاد کنند .

حجت الاسلام ابراهیمی پور افزود: رسالت شاعران در زمان حاضر پرداختن به  حوادث سیاسی منطقه ازجمله جنایات داعش ، دفاع ازحرم، برجام ، احقاق حق ملت سرافرازوانقلابی ایران،حمایت کامل ازفرمایشات رهبری وهمچنین آشنا کردن مردم با زندگی پر برکت ائمه معصومین(ع) است.

وی ازشاعران خواست تا (فرهنگ سازی) درمیان مردم،جوانان علاقمند را با این هنرمقدّس بیشترآشنا کنند وشعرآیینی،انقلاب ودفاع مقدّس را بیشتردرمیان جامعه گسترش دهند.

با نگاهی کوتاه به فرهنگ مکتوب ملتها ، شعرها ، امثال و حکم ، داستانها وافسانه ها و هنرهای گوناگونی که به رشته تحریر در آمده است می توان به  رد پایی از اندیشه های مختلفی که در دوران گذشته بر ذهن و زندگی انسانها گذشته است دست یافت .

مسئول نهاد فرهنگی دفترامام جمعه آبادان با اشاره به اینکه جوهر قلم  در ایران اسلامی بعد از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس  مزین به خون شهداست  گفت : شاعران امروز پاسداران خون گرانبهای شهدای هشت سال دفاع مقدس هستند.

صادق شفیع دل افزود: در عصرحاضر و بعد از پشت سر گذاشتن رخدادهای مهمی مانند انقلاب و دفاع مقدس  وظیفه ی شاعران آیینی در کنار گفتن از صفات و زندگی ائمه اطهار و معصومین ، سرودن از خون پاک شهدای ایرانی در انقلاب و جنگ است .

بهره مندی از هر عنصر  مذهبی و سیاسی در اشعار ، شعر را از حالت بی تکلیفی و روایی به عرصه ی ادبی هدفمند سوق می دهد.جریانی اصلاح گر و سالم که برای جامعه مفید و موثر است .

 یکی  از شاعران مطرح آئینی در آبادان میگوید : قلم ابزاری کارآمد و موثر است  که باید بتواند در خدمت افکار ، عقاید و اصول دینی و مذهبی باشد و آگاهی مردم را در مورد زندگی امامان و معصومین افزایش دهد .

فرهنگ دشتی  افزود:  امروز وظیفه ی هر شاعر انقلابی آگاهی بخشی به مردم  در زمینه ی آرمان های مقدس و والای نظام جمهوری اسلامی ایران است .

 وی جلسات شعر خوانی در حضور امام جمعه و با  مشارکت واحد فرهنگی را عاملی برای رشد و توانمند کردن این سبک از شعر در شهرستان آبادان دانست و رسالت شاعر را در این برهه ی زمانی حساس آشنایی بیشتر با فرمایشات رهبر معظم انقلاب دانست و ادامه داد : این آرمان ها را نه تنها در ایران بلکه باید در سطح جهان گسترش داد.

نقش آگاهی از تحولات تاریخ و رسیدن به دانش و بینش دینی در ادبیات آیینی غیر قابل انکار است . و باعث ایجاد تحولاتی مهمی  در گذر زمان بوده است .

علی طرفی شاعر آیینی در آبادان  می گوید: این نوع از ادبیات باید بیانگر تاریخ و حالات سیره ی اهل بیت (ص) و بزرگان دین باشد و در ضمن  می تواند نگاه ژرفی به موضوعات روزجامعه اختصاص بدهد .

وی ادامه می دهد : در جای جای این شهر خون پاک شهدا ریخته شده که هر کدام مرثیه ی طولانی از روزهای جنگ و انقلاب را برای گفتن می طلبد .

 شعر آیینی و انقلابی  به موضوعات مذهبی درباره شخصیت و سیره بزرگان دین ، انقلاب اسلامی ، دوران دفاع مقدس و رخدادها وحوادث زمان می پردازد . یکی ازخوانندگان این آثار می گوید : در ابادان سالهاست بانوحه و نواهای مذهبی بزرگ شدیم .

 اشعار مذهبی در  مردم آبادان  درونی شده است  و مردم این شهر با اشعار آیینی بزرگ شده اند. بعد از جنگ و انقلابهم اشعر و مرثیه های زیادی در این زمینه سروده شده است .

برگزاري بزرگداشت‌  ، همايش‌ و شب شعرها با محوریت موضوعهای مذهبی ، انقلابی و سیاسی تاثیر بسیار زیادی در بسط و این نوع نگاه در جامعه  خواهد داشت .

یکی دیگر از دنبال کنندگان آثار آیینی می گوید : باید برای مردم در خصوص شعر آئینی و دفاع مقدس وبیداری اسلامی فرهنگ سازی شود و آنها به سمت و سوی این مضامین با این اشعار سوق داده شوند.

با توجه به تاثیری که ادبیات و شعر بر روح انسانها می گذارد پسندیده است که بیان بسیاری از مسائل و دغدغه های روز جامعه دراین قالب به مخاطب عرضه شود.

 گاهی هدفی  را  که چند مقاله طویل علمی نمی توانند به ثمر برساند یک بیت شعر به راحتی انجام میدهد  توجه و ارج گذاشتن به شاعران در هر عرصه ای که قلم میزنند . یعنی رسیدن به اهداف مهم و خطیری که بر دوش یک جامعه است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.