پایگاه تحلیلی ایندپث نیوز در گزارشی نوشت: رفع تحریم‌های ایران از سوی آمریکا موجب شد چین لحظه‌ای را برای بازگشت به بازار این کشور از دست ندهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندپث نیوز در گزارشی به قلم "دبالینا قوشال" نوشت: از زمانیکه توافق هسته‌ای ایران به امضا رسید و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور برچیده شد، چین بیشترین بهره را از آن برد. چرخش چین به سمت بازار ایران، این کشور را از مشکلات و مصائب همکاری‌های تجاری با غرب رها می‌کند. چین فرصت‌های بسیاری برای حضور در بازار انرژی ایران، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه قدرت نفوذ خود دارد. ایران محور اصلی تجارت و اقتصاد در خاورمیانه است و چین از نزدیکی به این کشور بسیار خوشنود خواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش‌بینی می‌شود چین تا سال 2030 به بزرگترین مصرف‌کننده انرژی در جهان تبدیل شود و طبیعی است اگر لحظه‌ای را هم برای نزدیک شدن به منابع غنی انرژی در ایران از دست ندهد. تقاضای چین برای خرید نفت از روزانه 6 میلیون بشکه به 13 میلیون بشکه تا سال 2030 افزایش می‌یابد.

ایران دارای چهارمین ذخایر نفتی جهان و دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است، با توجه به این موضوع منبع مطمئنی برای تامین نیازهای انرژی چین به شمار می‌آید. کشورهای غربی نیز تلاش‌هایی را برای بهبود روابط با ایران و حضور در بازار این کشور آغاز کرده‌اند. ایران با جمعیت 77 میلیون نفر و بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری، گزینه ایده‌آلی برای تجار غربی به شمار می‌آید. باوجود اینکه نگرانی‌هایی درمورد ازسرگیری مجدد تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد؛ اما چین و دیگر رقبای اروپایی‌اش حاضر به از دست دادن بازار ایران نیستند.

باوجود لغو تحریم‌ها هنوز هم کشورهای اروپایی برای بهره‌مندی از قراردادهای امضا شده با ایران دچار مشکل هستند. بانک‌های اروپایی از تامین مالی قراردادهای امضا شده با ایران طفره می‌روند زیرا هنوز قوانین منع‌کننده بسیاری که از سوی آمریکا علیه نظام مالی ایران تعیین شده به قوت خود باقیست. از سوی دیگر اروپایی‌ها در صورت سفر به ایران برای سفر به آمریکا دچار مشکلاتی می‌شوند. تا پیش از سفر به ایران، اروپایی‌ها می‌توانند بدون روادید به آمریکا سفر کنند؛ اما اگر این افراد حتی یک سفر کاری هم به ایران داشته باشند دیگر اجازه نخواهند داشت بدون طی مراحل قانونی و ارائه درخواست رسمی دریافت گذرنامه وارد خاک آمریکا شوند. آمریکا همچنین فعالیت‌های تجاری غربی‌ها را در ایران محدود کرده است و هنوز به این کشور اجازه نداده تا در معاملات خود از واحد پول دلار استفاده کند.

در این شرایط سخت برقراری ارتباط اروپایی‌ها با ایران، طبیعی است که چین بهترین موقعیت را در اختیار دارد. از سال 1979 که آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده بود، چین به مراودات تجاری خود با این کشور ادامه می‌داد. "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، نیز در این باره گفته بود: چین کشوری است که همواره در روزهای سخت در کنار ایران ایستاد. 

"ژی جین‌پینگ،" رئیس جمهور چین، و حسن روحانی ژانویه (دی 94) بر سر گسترش همکاری‌های مشترک تجاری به ارزش 600 میلیارد دلار به توافق رسیدند. عمده علاقه چین در ایران، منابع انرژی این کشور است. چین همچنین از موقعیت ژئوپلتیک ایران نیز در منطقه بهره می‌برد و هم‌جواری این کشور با دریای خزر و خلیج فارس یک موقعیت استراتژیک و قابل توجه را برای ایران بوجود آورده است. دوستی قدیمی ایران با چین و دشمنی این کشور با آمریکا، که رقیب تجاری اصلی چین به حساب می‌آید، برای پکن بسیار خوشایند است و از تهران دوستی قابل اطمینان برای پکن می‌سازد.

"جفری اس.پان،" کارشناس مسائل اقتصادی، اذعان کرد: بهره‌مندی از جاده ابریشم و اتصال شرق به غرب نمی‌تواند بدون حضور ایران اتفاق افتد.

رابطه دوستانه چین و ایران یک معامله دو سر سود برای هر دو کشور است. چین آماده سرمایه‌گذاری در ایران و برخورداری از منابع انرژی این کشور است و ایران نیز برای احیای اقتصاد آسیب دیده خود که در جریان سال‌ها تحریم اقتصادی تضعیف شده بود، از حضور سرمایه‌گذاران چینی در کشور بهره می‌برند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۲ ۲۲ تير ۱۳۹۵
چه ربطی داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خدای متعال سایه مقام معظم رهبری را از سر این ملت ومملکت کم نکند انشاالله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۱ تير ۱۳۹۵
بنظر من هدف امریکا از حمله به افغانستان شاید قطع کردن جاده باستانی ابریشم و قطع ارتباط بین چین و ایران از طریق سرزمین کهن خودمان بود که تا حدودی به هدفش در قطع شاهراههای ترانزیتی افغانستان و پاکستان و محصور کردن ایرن و عقب نگه داشتن همسایه و همزبان ایران بود
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
ورود اجناس چینی به بازار ایران یعنی برشکستگی افرادی که کارگاه تولیدی دارن، یعنی بیکاری جوانان، پس چه شد حمایت از تولید کنندگان، جنس های چینی کمتر از اون پولی می ارزه که ما بابتش پول میدیم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۵
به نظر من بهترین گزینه برای ایران ارتباط نزدیک اقتصادی ،سیاسی با کشور هند می باشد...چون هند هم داره کم کم تبدیل به قدرت اقتصادی تبدیل می شود ...سالها بعد می فهمیم هندوستان بهترین گزینه برای ما خواهد بود...
Finland
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
کیفیت متفاوت دارند اجناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۱ تير ۱۳۹۵
مشکل از کشور خودمونه که نمیتونیم تولیدات داشته باشیم فقط به وابستگی عادت کردیم چین نفت ایران رو میگیره در عوضش کالای بی کیفیت میده به ما. از نفت ما هزاران کالا تولید میکنه چرا خودمون دست بکار نشیم اما ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خوش خیالی محض اگه فکر کنیم چین به ما به عنوان یک دوست نگاه میکنه ، به زعم اونها ما فقط بازار مصرف هستیم و بس ، کالای بی کیفیت و ارزان چه دردی رو از مردم دوا میکنه بجز ورشکستگی کارخانجات داخلی!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکای اشغال به امید نابودی امریکا
-
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۵
ازبرجام هیچ چیز گیر مردم نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۵
اول اینکه چین باطن خودش رو در اجلاس شانگهای نشون داد که برای راضی نگه داشتن آمریکا حاضره رابطه چندین ساله با ایران رو زیر سوال ببره بنابراین آنچنان هم رفیق روز های سخت نیست چون دمپایی های ابری , زیپ شلوار , لاستیک ماشین وهزاران کالا های غیر ظروری اصلا مورد نیاز ما نیست و فقط باعث تعطیلی اینچنین کارخانه ها در داخل شد اقلام ظروری که ایران با تمام وجود در دوران تحریم و یا حتی حالا نیاز داشت و نیاز داره همچون دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار ما قرار ندادن و اگر هم با قیمت گزاف هم میگرفتیم کیفیتش حتی از بازار سیاه هم کمتر بود چین ما را به چشم یک مصرف کننده می بیند که نفت خام میدهیم کالای بی کیفت مصرف میکنیم , آمریکا هم عربستان را به چشم یک گروه خونریز میبیند که نفت میدهد و اسلحه میگیرد , در کل ابر قدرت ها همیشه خاورمیانه رو بعنوان مستعمره خودشون حساب میکنن
دیگه نمیشه به کشوری اعتماد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۱ تير ۱۳۹۵
ارتباط با چین خوبه ولی نباید ما صرفا مصرف کننده و وارد کننده باشیم

به قول حضرت آقا باید جوونای خودمون کار رو تو دست بگیرن و تولید کنن اینطوری زمینه شغلی خیلی زیادی بوجود میاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
بدبخت مامردم که هرآشغال چینی بایدمصرف کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۵
به چین هم زیاد نزدیک نشین.چین امریکاعه دومه ها!
آخرین اخبار