ساری،

پرده آفتاب

عینک آفتابی یکی از ابزارهای محافظتی چشم انسان در برابر اشعه های مضر نور خورشید است که در صورت بی احتیاطی در انتخاب آن، صدمات جبران ناپذیری به حساس ترین عضو بدن وارد می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، چشم یکی از مهمترین و حساس ترین عضو بدن است که سهل انگاری در مراقبت از آن، ممکن است تبعات غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد.

پرده آفتاب

یکی از سهل انگاری های رایج در مراقبت های چشمی، استفاده از عینک های آفتابی است که از دست فروشان و مکان های نامعتبر خریداری می شود، عینک های غیر استانداردی که در دراز مدت ممکن است صدمات جبران ناپذیری به چشم انسان وارد کند.

پرده آفتاب

اپتومتریست دانشگاه علوم پزشکی مازندران محافظت از چشم در برابر اشعه های مضر ماورا بنفشی که در فضا پراکنده هستند را هدف اصلی عینک آفتابی بیان کرد و گفت: عینک آفتابی استاندارد عینکی است که مانع از عبور اشعه ماورا بنفش خورشید، که همان یو وی است، تا طول موج 400 نانو متر باشد.

کلبادی نژاد به هماهنگی عینک با آناتومی صورت اشاره کرد و افزود: یک عینک مناسب از لحاظ اندازه باید به گونه ای باشد که از بالا و پایین و اطراف عینک نور وارد چشم نشود.

وی با اشاره به تنوع رنگ در عینک آفتابی گفت: بر اساس اینکه فرد با چه طیفی از رنگها راحت تر است و در چه فضایی قصد دارد از این عینک آفتابی استفاده کند، رنگ ان را باید انتخاب کند.

این اپتومتریست دانشگاه علوم پزشکی مازندران از رنگ دودی - خاکستری به عنوان بهترین انتخاب برای فضای شهری یاد کرد و رنگ قهوه ای را مناسب رانندگی های طولانی مدت، و زرد یا کهربایی را مناسب محیط های شفاف و مه آلود و سبز را بهترین انتخاب برای افزایش دقت و تفکیک رنگ ها اعلام کرد.

با این توضیحات، برای جویا شدن میزان استقبال شهروندان از عینک های مناسب و استاندارد، به سراغ چند عینک فروشی در نقاط مختلف شهرستان ساری رفتیم، یکی از فروشندگان با بیان اینکه افراد در هنگام خرید توجهی به کیفیت و مرغوبیت عینک ها ندارند، گفت: خریداران به ویژه بانوان بیشترین توجه خود را به ظاهر و زیبایی عینک معطوف می کنند.

دیگر فروشنده هم با بیان اینکه استقبال از عینک آفتابی نامرغوب به دلیل پایین بودن قیمت، بسیار بیشتر از عینک های معتبر است، افزود: این قشر از مشتریان بیشتر برای مد و بالای سر قرار دادن عینک آفتابی می خرند.

در این بین با مراجه به بخش اورژانس بیمارستان بوعلی سینا ساری با بیمارانی که از ناحیه چشم دچار مشکل شده بودند نیز گفتگو کردم و همگی متفق القول به استفاده مکررشان از عینک های غیر استاندار و نامعتبر اشاره کردند.

آنها درد، سوزش، خارش، قرمزی و اشک ریزی چشم را مهمترین مشکلات چشمی خود بیان کردند.

پرده آفتاب

متخصص فلوشیپ شبکیه چشم با بیان اینکه در صورت استفاده از عینک های غیر استاندارد، افراد دچار دو نوع عوارض زودرس و دراز مدت می شوند، درد در ناحیه چشم، قرمزی چشم، سردرد و خستگی مفرط چشم را از علائم عوارض کوتاه مدت نام برد.

احمد احمد زاده امیری مشکلات قرنیه ای، ناخنک و آب مروارید در عدسی چشم را از عوارض دراز مدت استفاده عینک های آفتابی نامعتبر بیان کرد.

وی تاکید کرد: افراد برای حفظ سلامت چشم خود از خرید عینک از دست فروشان و مکان های نامعتبر باید امتناع کنند.

بانویی که در حال خرید عینک از دست فروشی که در سطح شهر بساط کرده بود، نیز با شرکت در این گفتگو، دلیل بی رغبتی خود از مراجعه به مراکز مجاز و معتبر فروش عینک را قیمت بالای عینک در این مکان ها بیان کرد.

اما او غافل از این بود که در صورت بروز عوارض چشمی، باید چندین برابر مبلغ عینک معتبر هزینه کند تا سلامت دوباره چشم خود را به دست آورد، حقیقتی که همه بیماران چشمی به صحت آن سحه گذاشتند.

پرده آفتاب

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم با بیان اینکه متاسفانه امروزه شاهد فراوانی عینک های آفتابی غیر استاندارد و تقلبی در کوچه و بازار هستیم، گفت: با توجه به اینکه بهای استفاده از عینک های آفتابی غیر استاندارد به خطر انداختن سلامت چشم انسان است، لزوم جمع آوری 100 در صدی این عینک های نامعتبر در بازار بسیار لازم و ضروری است.

حیدریان افزود: برای تحقق این امر نیاز است مسئولان زیربط اساس نامه ای برای استفاده از عینک های آفتابی که جدای از عینک های طبی نیست در نظر بگیرند تا از تبعات غیر قابل جبران آن جلوگیری شود.

پرده آفتاب

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار