رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: انباشت فقر بین خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) انکار ناپذیر است.

حمایت‌های مردم و دولت پاسخگوی نیازهای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نیستبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی که در جلسه امروز امروز (سه شنبه، 22تیرماه) به ارائه گزارش درباره این کمیته می‌پرداخت، گفت: : حدود 15 ماه است که به حکم مقام معظم رهبری به ریاست کمیته امداد انتخاب شده‌ام.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما در این باره کسب رضای الهی، مقام معظم رهبری، مددجویان و کسب رضایت عمومی مردم به کمیته امداد است. طبق حکم مقام معظم رهبری انقلاب، تکیه اصلی کمیته امداد بر کمک‌های مردمی است. در حکم رهبری بر ایفای نقش دولت و مجلس تأکید شده است.

**حمایت های دولت و ملت پاسخگوی همه نیازهای خانواده‌های تحت پوشش نیست

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه افزایش فقر در میان خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: منابع امداد که از مردم و دولت است متأسفانه پاسخگوی همه نیازهای خانواده‌های تحت پوشش نیست کمیته امداد هم موظف است که نیازهای ضروری مددجویان را رفع کند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما اگر به مسئله فقر درست نپردازیم عوارض اجتماعی آن به صورت عمیق‌تر دامن جامعه را می‌گیرد و کار امداد پیشگیری است.

فتاح با بیان اینکه 6 درصد از کل جمعیت ایران تحت پوشش کمیته امداد هستند، تصریح کرد: با توجه به افزایش تورم اثربخش بودن پرداخت یارانه‌ها به افراد نیازمند کاهش یافته است و وزن بودجه امداد مخصوصا بودجه بهزیستی در سال 95 به طور کلی 1.5 درصد بودجه جاری کشور است اشتغال، معیشت، مسکن، درمان، آموزش و ازدواج مشکلات اساسی خانواده‌های تحت پوشش هستند.

وی ادامه داد: 1میلیون زن سرپرست خانواده، 200 هزار یتیم، 330 هزار دانش آموز، 75 هزار دانشجو، 80 هزار کودک، 1.5 میلیون سالمند، 20 هزار مریض، 40 هزار سالمند زمین‌گیر و 30 هزار سرپرست زندانی تحت پوشش کمیته امداد هستند تمام خانواده‌های تحت پوشش به لطف خداوند، همکاران و دولت محترم تحت پوشش خدمات درمانی و بیمه تکمیلی هستند ولی با همه این مسائل ما در سال 94 بالغ بر 300 میلیارد تومان صرف درمان افراد تحت پوشش کردیم.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: در مجموع 200 هزار یتیم که تحت پوشش ما هستند به اضافه 100 هزار یتیم محسنه یعنی غیریتیم در کل کشور یک میلیون نفر حامی این کودکان هستند و همه مددجویان تحت پوشش بیمه حوادث قرار دارند. 70 درصد از منابع ما از منابع بودجه مصوب دولت در مجلس و 30 درصد معادل 2000 میلیارد تومان از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.

فتاح با بیان اینکه برنامه ما افزایش طرح‌های موفقی مانند طرح اکرام محسنین، طرح صدقات، زکات، جشن‌های عاطفه و نیکوکاری و رمضان است اظهار داشت: در مجموع توسعه روحیه انفاق در بین مردم است. کاهش تصدی‌گری و استفاده از ظرفیت مراکز نیکوکاری در مساجد، خیریه‌ها و حامیان داخل و خارج کشور و استفاده از افراد داوطلب مردمی در امداد جزو اهداف ما است.

** به هیچ وجه در مسائل سیاسی و انتخاباتی دخالت نخواهیم کرد

وی در ادامه تصریح کرد: کاهش هزینه‌های اداری، سبک‌سازی و چابک‌سازی، حذف اقدامات اداری، شفافیت مالی و گزارش دهی به مردم و مسئولین از اموری است که با جدیت به دنبال آن هستیم.

فتاح با بیان اینکه با قاطعیت عرض می‌کنم که امداد فرامذهبی، فراجناحی و فراقومی عمل می‌کند، ادامه داد: در مسائل سیاسی و انتخاباتی به فضل الهی به هیچ وجه دخالت نخواهیم کرد و تمام سعی‌مان این است که در چارچوب احکام شرع و نکته نظرات مقام معظم رهبری انجام وظیفه کنیم.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه اشتغال مهمترین هدف این سازمان است گفت: به فضل الهی طی سنوات گذشته مخصوصا تا سال 94 با صرف منابع مالی و بانکی 1400 میلیارد تومان برای برای 130 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است تمرکز اصلی کمیته امداد به جای افزایش پرداخت مستمری ماهانه افزایش خدمات است این قابلیت نیز وجود دارد که امسال نیز با همکاری دولت و مجلس 200 هزار فرصت شغلی دیگر نیز ایجاد شود و ما در این زمینه دست یاری به سوی نمایندگان مجلس دراز می‌کنیم .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متأسفانه با قابلیتی که من در امداد عرض کردم وجود دارد در بودجه 95 منابع بانکی قرض‌الحسنه برای اشتغال کاهش یافته و به حدود 50 درصد رسیده و ما از نمایندگان مجلس تقاضامندیم که با یک حرکت انقلابی این مشکل را حل کنند.

**خرید 2000 هزار تراکتور از تراکتورسازی تبریز در سال 94 و تحویل آن به روستاییان تحت پوشش

فتاح تصریح کرد: در سال 94 دو هزار تراکتور از تراکتورسازی تبریز خریداری شد و در اختیار روستاییان تحت پوشش قرار گرفت و حدود 3 هزار وانت نیز در اختیار مددجویان قرار گرفت که تمامی این هزینه‌ها به صورت قرض‌الحسنه و تقسیم‌بندی شده از آنها بازپس گرفته می‌شود، 190 دفتر در کشور مشغول به رسیدگی امور حقوقی مددجویان و 2000 وکیل نیز به انجام این امور می‌پردازند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه طرح پرداخت صدقات به صورت پیامکی نیز فعال شده است، گفت: طرح پرداخت صدقات به صورت الکترونیکی نیز در دستور کار ما قرار گرفته است و تاکنون 800 هزار نفر با شماره 8877 تماس گرفتند و داوطلب پرداخت صدقات به صورت پیامکی شده‌اند.

وی با بیان اینکه آنچه که امروز در برنامه ریزی کلان کشور مهم است ریشه یابی وقوع فقر در جامعه است، ادامه داد: امداد در ایجاد فقر نقشی ندارد ما متولی رسیدگی به امور نیازمندان هستیم این رسیدگی ما حداقلی است و من آن را ناکافی می‌دانم ریشه‌های فقر باید شناسایی شوند و نقصان قوانین و عدم اجرای درست قوانین نیز حتما در این مورد دخیل است.

فتاح اظهار داشت: افزایش زنان مطلقه، بحث اعتیاد، نبود نظام جامع تأمین اجتماعی، رکود، تورم، بیکاری، قاچاق و کاهش رشد درآمد سالیانه ملی بر شدت فقر اضافه کرده و دولت و مجلس و همه مسئولین در این امر سهیم هستند. فرهنگ ایرانی ایجاب می‌کند که اقشار بهره‌مند جامعه نسبت به وضعیت محرومین بِی‌تفاوت نباشند و آیات قرآن نیز بر این امر تأکید زیادی دارد رسیدگی به امور فقرا حاشیه نیست بلکه متن انقلاب ما است و سبب امنیت جامعه ما می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه ترویج امداد و نیکوکاری دچار کمبود هستیم ادامه داد: طبق برآورد امداد اگر مردم درخصوص حل مشکلات نزدیکان، اقوام و همسایگان خود مشارکت کنند بیش از 50 درصد مددجویان از پوشش کمیته امداد خارج می‌شوند. امداد و انفاق یکی از وجوه سیاست مقاومتی است که سیاست‌گذاران باید به این امر توجه داشته باشند.

فتاح با بیان اینکه تلاش‌های بی‌وقفه جبهه معارض برای تخریب چهره کمیته امداد بی‌نتیجه بوده ادامه داد: رشد درآمدهای سالیانه کمیته امداد مؤید این مدعا است ترویج فرهنگ بسیجی ارزشی و انقلابی و کار جهادی از جمله اهداف ما است.

وی ادامه داد: تصور ما این است که همه شما در مجلس امدادگر هستید لذا باید با هم افزایی به طبقه محروم خدمت رسانی کنید که در این زمینه انتقال ساختمان کمیته از سوهانک به آزادی پاسخ به مطالبه عمومی بود.

**نباید اجازه بدهیم که فقر از فعالیت‌های ما پیشی بگیرد بلکه باید به فقر حمله کنیم

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد به دنبال  توسعه قرض‌الحسنه و احداث قرض‌الحسنه امداد است، خاطر نشان کرد: در سال 94 و بدون صندوق قرض‌الحسنه از محل منابع امداد 500 میلیارد تومان قرض‌الحسنه پرداخت کردیم رفع نیازهای محرومین امروز مانند گذشته نیست بلکه هزینه سنگینی دربر دارد ما نباید اجازه بدهیم که فقر از فعالیت‌های ما پیشی بگیرد بلکه باید به فقر حمله کنیم.

رئیس کمیته امداد در ادامه بیان کرد: به شما اطمینان می‌دهم که سعی می‌کنیم در امدادرسانی به مددجویان شفاف و پاسخگو باشیم و اگر در گوشه‌ای از کشور خطایی از ما سر زد از مردم عذرخواهی می‌کنم کار امداد در مرحله اول بحث اکرام است مددجویان افراد مؤمن و بزرگی هستند و دست خداوند برای دستگیری ما می‌باشد و دروازه‌های بهشت را برای جامعه خیرین باز می‌کند کار امداد بخشی از مسئولیت نظام اسلامی است.

وی ادامه داد: شش میلیون شاغل در جامعه وجود دارد که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند که در مجلس قبل نیز مطرح شد اما به جایی نرسید تقاضای عاجزانه ما این است که مجلس در این زمینه عنایت داشته باشد ما با سازمان بهزیستی تداخل کاری را به حداقل رساندیم اگر مجلس و قانون وارد شود و تفکیک وظایف خصوصی و عمومی را انجام دهد کار امدادرسانی بهتر انجام می‌شود زیرا از نظر من همه ما امدادرسان هستیم.

**مسئله فیش‌های حقوقی نجومی یک زنگ خطر است/ فاصله زندگی مسئولان با محرومان نباید زیاد باشد

فتاح با بیان اینکه یک برنامه راهبردی برای رسیدگی به امور محرومان تدوین کرده‌ایم، اظهار داشت: ما قول می‌دهم با هم‌افزایی مجلس و دولت مشکل محرومان را حل کنیم.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه حل این مشکل همت و نیت و اقدام شما را می‌طلبد، تصریح کرد: محرومان حامی نظام انقلاب اسلامی، امام و رهبری هستند، محرومان در سختی‌ها، راهپیمایی‌ها و هر جا که لازم باشد با انقلاب همراهی کرده‌اند و در خط مقدم نظام هستند.

فتاح با اشاره به اینکه این افراد با یک رسیدگی کوتاه به حدی قانع هستند که شروع به دعا و ابراز رضایت می‌کنند، گفت: فاصله زندگی مسئولان با محرومان و فقرا نباید زیاد باشد.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه مسئله فیش‌های حقوقی نجومی یک زنگ خطر است، گفت: نباید این مسئله تبدیل به اختلافات سیاسی شود و مربوط به این دولت و یا یک دولت خاص نیست بلکه دردی است در این جامعه وجود داشته و الان ظهور و بروز یافته است.

وی با بیان اینکه خواهش بنده از مسئولان این است که به زندگی محرومان سرکشی کنند، گفت: بنده به جهت سبقه عمرانی که داشتم مسکن را نیاز اساسی مردم می‌دانم.

فتاح با بیان اینکه تامین مسکن مردم اقدامی پزهزینه است، اظهار داشت: برای حل این مشکل نیاز به حمایت دولت و مجلس است و این نقصیه  و ضعف می‌تواند در جامعه تحت پوشش حل شود.

رئیس کمیته امداد ادامه‌ داد: حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد که امانت‌دار کمک‌های مردم در کمیته امداد باشیم و آن را در راستایی که مد نظر مردم و رهبر معظم انقلاب است هزینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم نشان داده‌اند که همیشه یار و یاور محرومان هستند، تصریح کرد: از رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به جهت آنکه بودجه امدادرسانی را صد درصد تخصیص دادند تشکر می‌کنم.

فتاح با تاکید بر اینکه راه ما راه امام علی (ع) است، گفت: اگر نام مولا در تاریخ ماندگار شده است اکثرا به علت یتیم نوازی ایشان است و همه مسئولان باید به آن حضرت تاسی کنیم.

** 6 هزار میلیارد تومان برای اشتغال افراد تحت پوشش پرداخت شده است

فتاح در بخش دوم اظهارات خود و در پاسخ به اظهارات و سوالات نمایندگان گفت: در ارتباط با ایجاد اشتغال از سال گذشته وامسال مجموعا شش هزار میلیارد تومان برای اشتغال افراد تحت پوشش پرداخت شده است. 1400 میلیارد تومان برای اشتغال زایی 130 هزار نفر هزینه شده است در مجموع بالای 600 هزار نفر این وام را دریافت کردند به این معنا بالای هشتاد درصد از این افراد با دریافت به استقلال اقتصادی رسیده اند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال گذشته 150هزار نفر به افراد تحت پوشش کمیته امداد اضافه شده اند و 190 هزار نفر از کمیته خارج شده اند یعنی به لطف خدا خروجی ما بیشتر از ورودی بوده است و امسال نیز در نظر داریم با همین روش حداقل 5 درصد افراد تحت پوشش ما از کمیته خارج شوند.

فتاح در جواب سوال لاریجانی اظهار داشت: در سال گذشته در قانون بودجه مصوب شده بود 2000 میلیارد تومان وام قرض الحسنه پرداخت شود. با هماهنگی 1200 بانک سهم امداد پرداخت شد اما امسال به جای رشد پیدا کند به 1000 کاهش یافته است ما انتظار داریم که امسال با توجه به افزایش رکود و تورم میزان کمک های مالی نیز برای ایجاد اشتغال زایی، افزایش یابد.

وی در رابطه با شش میلیون نفر شاغل که بیمه تامین اجتماعی ندارند خاطرنشان کرد: در رابطه با این موضوع نقش قانونی وجود دارد همان گونه که ماشین اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشد اجازه تردد نخواهد داشت چطور انسان های ما که جانشان ارزشمندتر است در محل کار خود دچار نقص عضو می شوند اما هنوز بیمه تامین اجتماعی ندارند.

** 75 هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند

رئیس کمیته امداد تصریح کرد: 75 هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد هستند قانون باید به گونه ای وضع شود که کسانی که وضع مالی خوبی ندارند از ادامه تحصیل بازنمانند و این مسئله نیز به دانش آموزان مربوط می شود بخش عمده ای از 330 هزار مددجویی که اگر تحت حمایت قرار نگیرند بخش عمده ای از انها بی سواد باقی می مانند.

وی در رابطه با قانون هدفمندی یارانه ها خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه ها آیا واقعا بر اساس عدالت انجام می شود چرا افرادی که نیازمند دریافت یارانه برای گذران حداقلی زندگی خود هستند با افرادی که حقوق های میلیونی دریافت می کنند به طور برابر یارانه داده می شود.

رئیس کمیته امداد افزود: بر طبق قانونی که در سال گذشته تصویب شد اگر امسال اجرایی شود که بخشی از آن آزادسازی یارانه های دهک‌های بالای جامعه است می توان از این مبالغ برای شناسایی دهک های پایین استفاده کرد. همه قوانین ما می توانند یک تبصره حمایتی برای تحت پوشش قرار دادن نیازمندان داشته باشند.

فتاح با اشاره به اینکه پرداخت وام در بانک ها به نیازمندان به خوبی انجام نمی شود ادامه داد: در بانک ها حداکثر 15 میلیون تومان پرداخت می شود برای وام های ده و پنج میلیون تومان خدا می داند چه سختی هایی به مردم وارد می شود و چه مدارک و ضامن هایی از افراد خواسته می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: لاوصولی بانک‌ها دو درصد برای افراد تحت پوشش است و با بررسی‌هایی که از بانک‌ها صورت گرفته افراد تحت پوشش در باز پرداخت اقساط وام‌های خود خوش حساب هستند اما بازهم بانک‌ها چندین برابر نسبت به این افراد نیازمند به مشاغل دیگر وام می‌دهند و چندان تمایلی به پرداخت وام به افراد تحت پوشش کمیته امداد ندارند. از سالیان گذشته و دولت قبل وام‌هایی به افراد نیازمند در روستاها پرداخت شده است این افراد به هر دلیلی نتوانستند وام خود را پس دهند و بعضی از این افراد کارشان به دادگاه و احضاریه کشیده شده است و از مجلس خواستار کمک به این افراد هستم.

فتاح خاطر نشان کرد: رسیدگی به وضع نیازمندان و مددجویان بهزیستی حتما نیازمند قوانین محکمی است ما در ایجاد خیریه‌ها کاره‌ای نیستیم چون وزارت کشور و بهزیستی مجوز خیریه‌ها را صادر می‌کنند اما ما چطور بتوانیم این چند هزار خیریه را کنترل کنیم هماهنگ و نظارت کنیم اینجا به علت نقص قانونی ما دچار مشکل شده‌ایم ما نگران هستیم که بعضی از این خیریه‌ها به هر دلیلی آن وظایف جمع آوری انفاق مردم را نتوانند در محل اصلی هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظارت و دیوان محاسبات از دریافت‌های کمیته امداد از دولت نظارت دارند گفت: چون نهاد ما زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است به خوبی از نظر مالی حسابرسی میشود و به شما اطمینان می‌دهم که کار کمیته امداد در مرحله خیریه حقیقتا شفاف است و ما گزارشات مالی و جمع آوری امور خیریه‌ها را حتما محضر شما نمایندگان و مردم عزیز در دوره‌های مختلف ارائه خواهیم داد.

فتاح در خصوص تعدیل نیرو گفت: نیروهای کمیته امداد دو دسته هستند نیروهای تأمین اجتماعی و کارمند دولت و رسمی و یا نیروهای قراردادی که به صورت ساعتی و شرکتی هستند ما حتی یک نفر از نیروهای رسمی دولتی را نه می‌توانیم تعدیل کنیم و نه اجازه این کار را داریم تعداد این افراد 1300 نفر است و قانون اجازه تعدیل این افراد را به ما نمی‌دهد آن بخش از نیروهای قراردادی ما که منابع مالی آنها از داخل خود امداد تأمین می‌شود جزو وظایف ما است و متناسب با شرایط تصمیمات مختلف امکان دارد نیروهای زیادی را بگیریم و در ماه دیگر آنها را تعدیل کنیم روابط قراردادی آنها تابع شرایطی بوده که ما اجازه داشتیم به صورت فصلی عمل کنیم. ضمن اینکه این ایراد را به ما وارد می‌کنند که چرا هزینه‌های جاری شما بالا است باید بگویم که ما با مصوبه هیئت امنا جهت چابک‌سازی و کاستن هزینه‌ها در این جهت حرکت کرده‌ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار