موزه شاهرود دارای گنجینه آثار تاریخی و فرهنگی، باستان شناسی و مردم شناسی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شاهرود،راضیه طاهری مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: سه طومار، 15 سند، تعدادی وقف نامه، سند ازدواج و مبایعه نامه موجود در موزه شاهرود در یک ماه گذشته مرمت شدند.
وی با بیان اینکه این اسناد مربوط به دوره قاجار و پهلوی هستند، گفت: این اسناد دارای مهرهای مختلف در سطح آثار هستند و به دلیل شرایط نامساعد نگهداری و مرمت های غیراصولی، دچار آسیب های فراوانی شده بودند
طاهری افزود: برای مرمت این سندها، کار پاکسازی و جداسازی مرمت ها و چسب های نامناسب پیشین با استفاده از ابزار مکانیکی و حلّال های مناسب و حرارت انجام شد.
مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: پس از باز شدن مرمت های پیشین، با توجه به حساس بودن و فقدان جوهرها و مهرها با چسب و کاغذ مناسب، کار استحکام بخشی اسناد و بازسازی قسمت های کمبود و با استفاده از پِرس گرم و سرد، کار بسته بندی انجام شد.
ساختمان موزه شاهرود در سالهای 1306-1307 به عنوان بلدیه بنا شده است و این بنا به شماره 1888 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.