وزارت خارجه فرانسه همکارهای اتمی با ایران در راستای توافق سال 2015 در وین را تایید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سایت وزارت خارجه فرانسه، این وزارت خانه در پاسخ به دو سئوال کارشناسان امور ایران در زمینه همکاری اتمی بین تهران و پاریس‌، واکنش مثبت نشان داد.

بر این اساس، کارشناسان این پرسش ها را مطرح کردند که آیا گزارش منابع ایرانی در ارتباط با از سرگیری همکاری با فرانسه و نیز تصمیم به ساخت تاسیسات عظیم گداخت هسته‌ای با کمک فرانسه را تایید می‌نمایید؟ همچنین آیا تماس‌هایی در آینده جهت از سرگیری اجرای پروژه‌های دیگر چون ساخت راکتور گداخت هسته‌ای آزمایشی بین‌المللی  که به دلیل اختلاف بابت برنامه هسته‌ای ایران به تعویق افتاده بود، وجود دارد؟

 وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به این سئوال‌ها اظهار داشت «فرانسه از اجرای کامل و دقیق برجام منعقد شده در 14 جولای 2015 در وین حمایت می‌کند. این توافق امکان توسعه همکاری اتمی مسالمت آمیز با ایران را مسیر می‌سازد.»

این در حالی است که «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته از همکاری مشترک و تفاهم کلی با فرانسوی‌ها در ارتباط با پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای معروف به «ایتر» خبر داده بود و گفت: «قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود.»

کمالوندی در پاسخ به این سوال که پس از سفر ریاست و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به فرانسه چه تصمیماتی در زمینه توافق فرانسه و ایران در گداخت هسته ای انجام گرفت؟ گفت: «مسئولان ایران در ارتباط با پروژه بین‌المللی گداخت هسته‌ای معروف به ایتر با فرانسه به همکاری مشترک و تفاهم کلی رسیدند.»

وی افزود: «این طرح از 10 سال پیش آغاز و قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق انجام شود و تا سال 2040 نخستین راکتور مدل پانصد مگاواتی به بهره برداری خواهد رسید».

کمالوندی تصریح کرد «مشارکت دانشمندان ایرانی در این طرح جهانی مطرح شده و همچنین پیشنهاد همکاری با ایران در بخش نیروی انسانی ارائه شده و ایران همکاری خود را با "ایتر" گسترش می‌دهد.»




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار