معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: استان اصفهان از کانون بیماری لمپی اسکین (شبه آبله گاوی) پاک است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد کشتکار اظهار داشت: بیماری لمپی اسکین یکی از بیماری های مهم ویروسی نوپدید است که از طریق نیش مگس‌های خونخوار انتقال پیدا می کند.

وی بیان داشت: دامداران به منظور پیشگیری از این بیماری باید الزامات بهداشتی - قرنطینه‌ای دامپزشکی را رعایت و علاوه بر سمپاشی دامداری‌های خود نسبت انجام واکسیناسیون به موقع دام ها اقدام کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در سال گذشته در هفت شهرستان از ۲۳ شهرستان استان اصفهان، ۱۶ کانون بیماری لمپی اسکین مشاهده شد که با اقدام به موقع و سریع در ایام تعطیلی و ماه مبارک رمضان دام‌های در معرض خطر را بر علیه بیماری واکسینه کردند و این بیماری کنترل شد.

وی بیان داشت: طی طرحی امسال واکسیناسیون ۲۰ هزار و ۵۴۳ راس دام را خصوصاً در مناطق و شهرستان‌هایی که سال گذشته بیماری مشاهده شد، از تاریخ دوم اردیبهشت الی ۳۰ خرداد ماه و به مدت ۴۵ روز، در دستور کار خود قرار دادیم و با انجام واکسیناسیون به موقع هیچ کانون بیماری مشاهده نشد.

کشتکار تاکید کرد: تزریق واکسن علیه بیماری لمپی اسکین، هیچ تداخل ایمنی با تب برفکی ایجاد نمی کند و دامداران با اطمینان خاطر نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام می‌کند.

وی افزود: بیماری ویروسی لمپی اسکین (شبه آبله گاوی) علایمی همچون تب شدید، تاول‌های پوستی سرتاسری، تورم اندام حرکتی قدامیف زخم و آبریزش چشم و بینی، مشکلات تنفسی، کاهش شیر و سقط جنین و... در گاو و گوساله ایجاد می کند که باعث ضرر به گاوداران می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: تامین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون این بیماری به صورت رایگان صورت گرفت و برای اطلاع رسانی بهتر به دامداران منطقه از فرمانداری، بخشداری، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا کمک گرفته شده است و با هماهنگی‌های صورت گرفته کلاس های آموزشی- ترویجی نیز برای بهره‌برداران برگزار و اطلاعیه و بروشورهای آموزشی بین دامداران توزیع شد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.