معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: اولین مرکز منطقه‌ای اقیانوس‌شناسی غرب آسیا در ایران تأسیس شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،صبح امروز اولین نشست شورای حکام مرکز  منطقه‌ای اقیانوس‌شناسی غرب آسیا در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی برگزار شد که در این نشست وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه منافع آموزش و پژوهش را نمی‌توان تنها از دریچه هزینه‌ فایده اقتصادی مشاهده کرد گفت: گسترش آموزش عالی و فعالیت‌های علمی پژوهشی برای ساختن دنیایی بهتر و انسانی‌تر لازم است. 
 
وی افزود:منافع جهانی آموزش عالی و فعالیت‌های علمی پژوهشی  شامل توسعه اقتصادی بالا رفتن اهمیت ارزش‌های بشری در جامعه تقویت مردم سالاری و ثبات سیاسی روشن‌بینی اجتماعی و ارتقای کیفیت عمومی زندگی است. 
 
احمدی با اشاره به اینکه در این مسیر وظیفه اصلی را در هر جامعه‌ای دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی بر عهده دارند بیان کرد: منافع مستقیم و غیرمستقیم این امر نصیب همه افراد و گروه‌های جامعه می‌شود. 
 
وی افزود: در بند اول اساس‌نامه یونسکو هدف از تشکیل این سازمان کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری میان ملت‌‌ها در زمینه‌های آموزش علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت حاکمیت قانون حقوق بشر و آزادی‌های اساسی بدون توجه به تفاوت‌های  نژادی مطابق با منشور ملل متحد عنوان شده است. 
 
احمدی اظهار داشت: در این میان دریاها و اقیانوس‌ها به عنوان میراث مشترک بشری و شاه‌راه ارتباطی بین ملت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. 
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم عنوان کرد: بدیهی است که بهره‌برداری بهینه و پایدار از دریا‌ها و اقیانوس‌ها بدون انجام پژوهش‌‌های علمی امکان‌پذیر نیست و در همین رابطه با  توجه به مشترک بودن دریاها و اقیانوس‌ها همکاری های علمی پژوهشی بین کشورها چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
 
وی افزود: ایجاد دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی دریایی در نوار ساحلی ایران و پشتیبانی از انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی دریایی همواره به عنوان یکی از اهداف در سیاست‌گذاری‌های وزارت علوم مطرح بوده است به گونه‌ای که امروز چندین دانشگاه و موسسه پژوهشی فعال در حوزه علوم دریایی و اقیانوسی در کشور فعالیت می‌کنند و گستره فعالیت تحقیقاتی  را با همکاری مراکز منطقه‌ای به اعماق دریاهای پیرامون توسعه داده‌اند. 
 
احمدی اظهار داشت: گسترش همکاری‌های علمی پژوهشی منطقه‌ای در حوزه‌های دریای خزر عمان خلیج فارس و اقیانوس هند موجب شناخت بیشتر از این حوزه‌های آبی و بهره‌برداری پایدار و حفاظت  از محیط زیست دریایی آن‌ها می‌شود همچنین افزایش مراودات اصحاب علم را در سطح  کشورهای منطقه در پی دارد. 
 
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: وزارت علوم  ایران مرکز منطقه‌ای اقیانوس‌‌شناسی غرب آسیا را در سال 2010 میلادی به یونسکو ارائه کرد. این مرکز با اهداف توسعه پژوهش و آموزش در زمینه اقیانوس‌شناسی در منطقه اقیانوس هند دریای  عمان و خلیج فارس، امنیت انرژی اشتغال‌زایی، پیشگیری و کاهش مخاطرات دریایی و پژوهش در زمینه توسعه اقتصادی در منطقه با  بهره‌برداری از صنایع اقیانوسی ایجاد شده است. 
 
احمدی بیان کرد: در همه زمینه‌های ذکر شده امکان تعامل و همکاری میان  کشورهای منطقه برای پیشگیری و کاهش آثار بلایای طبیعی، کاهش آثار تغییر اقلیم، محافظت از سلامت زیست‌بوم‌های اقیانوسی و هدایت سیاست‌گذاری‌ها برای مدیریت پایدار محیط‌ها و منابع ساحلی و اقیانوسی(یعنی همان اهداف میان‌مدت و بلند مدت یونسکو و کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی) وجود دارد. 
 
وی یادآور شد: در این راستا وزارت علوم ایران حمایت کامل خود را از این مرکز اعلام می‌کند و امیدوارم با مشارکت همه متخصصان کشورهای منطقه این مرکز بتوانند به جایگاه شایسته خود  در  سطح جهانی دست یابد. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار