شاید بسیاری از جوانان کشور بعد از پایان تحصیلات در مقطع دبیرستان خود را برای کنکور آماده می کنند و آینده شغلی، خانوادگی خود را در گرو ورود به دانشگاه و گرفتن مدرک تحصیلی می دانند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛آمارها نشان می دهد نسبت به سال های قبل از انقلاب اسلامی تعداد دانشجویان کشور به بیش از 50 برابر افزایش یافته به طوری که امروزه حدود 5 میلیون دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که در مقایسه با کشورهای در حال توسعه و در مقایسه با وضعیت فعلی کشور رقم تهدید کننده ایی نیست اما نکته قابل تامل این است که در شهرهای کوچکی مانند آبادان و خرمشهر آیا متناسب با تعداد دانشجویان توانسته ایم از همه ظرفیت های این جوانان بهره مند شویم؟

آبادان و خرمشهر با داشتن دانشگاه های پیام نور، آزاد، علوم فنون دریایی و پرستاری سالانه فارغ التحصیلان زیادی را وارد بازار کار می کنند و این درحالی است که نرخ بیکاری در این شهرها تغییر محسوسی نداشته است.

منصور احمدزاده استاد دانشگاه آزاد آبادان درخصوص تب مدرک گرایی در بین جوانان و عدم تناسب وضعیت بازار کار با تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان گفت: دانش آموزان و خانواده ها باید توجه داشته باشند که متناسب با بازار کار کشور و علایق خود انتخاب رشته کرده و صرفا برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه نشوند.

وی ادامه داد: پذیرش ها در مقطع آموزش عالی باید متناسب با آموزش های داده شده از مقطع ابتدایی تا دبیرستان باشد و همچنین با توانایی ها و استعدادهای افراد تناسب داشته تا فرد بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده و از این طریق شاهد مهاجرت کمتری از شهرهای آبادان و خرمشهر به سمت کلان شهرهای کشور باشیم.

شاپور زبردست یکی از اساتید دانشگاه پیام نور آبادان نیز در این خصوص گفت: شناسایی نیازهای کاری بازار در شهرهایی مانند آبادان و خرمشهر یکی از الزامات کاهش نرخ بیکاری است.

وی ادامه داد: شناسایی نیازهای بازار کار از سوی کارشناسان و ارائه آن با استفاده از تریبون های رسانه ای، یکی از عوامل مهمی است که جوانان را در راه پر پیچ و خم بازار کار راهنمایی کرده و برای رسیدن به اهدافشان بسیار تاثیرگذار است.

همچنین یک مربی تربیتی پایه ابتدایی در این زمینه گفت: جامعه برای مقاطع آموزش عالی سرمایه گذاری زیادی انجام می دهد اما برای پایه ابتدایی که استعدادها و توانایی های افراد را برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر مشخص می کنند هزینه زیادی نمی کند.

سیمین دخت وجدانی افزود: این موضوع ناشی از نبود مدیریت مطلوب و بهینه همچنین فرهنگ سازی صحیح در این عرصه است. بنابراین نمی توان گفت عرضه و تقاضا متناسب با هم نیست بلکه مدیریت ها باید به گونه ای باشد که دانش آموختگان بتوانند جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند و به نیازهای مردم آنطور که شایسته است پاسخ دهند.

شیما یکی از فارغ التحصیلان رشته حسابداری از دانشگاه آبادان است و درخصوص تب مدرک گرایی بین جوانان گفت: چه خوب است اگر بخواهیم علم را در خدمت تعالی کشور قرار دهیم و فی نفسه علم آموزی را هدف قرار ندهیم.

وی افزود: علم افراد باید بتواند جامعه را در مسیر رسیدن به ارتقای مادی و معنوی یاری رسانی کند و با شناسایی ضعف ها و آسیب های اجتماعی بدون توجه به مسائل سیاسی و تبلیغاتی آن را برطرف کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: بیماری مدرک‌گرایی مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.

 حجت‌ الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در این خصوص گفت: امروز جامعه ما مملو ازافراد تحصیل کرده ای است که هیچ کدام تخصص کافی ندارند و فقط وارد دانشگاه شده‌اند که عدم توجه به نیاز بازارکار موجب شده دانشگاه افراد دارای مدرک به جامعه تحویل دهد که بسیاری از آنها بیکار هستند.

این مقام مسئول کارکرد نامناسب آموزش و پرورش را علت اصلی ایجاد معضل تحصیل ‌کردگان بیکار دانست و افزود: باید شرایطی را فراهم کرد که تحصیل کردگان با بار علمی و مهارت کافی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند و تب مدرک ‌گرایی را از جامعه دور کنیم.

وی مدرک بالای تحصیلی را یک ارزش دانست و گفت: اخذ مدارک بالای تحصیلی باید پس از تامین نیازهای اولیه انسان مورد توجه قرار بگیرد و نباید سبب تاخیر برآورده شدن نیازهایی مانند ازدواج در جامعه و بین جوانان شود.

متاسفانه تب مدرک‌گرایی در کشور روز به روز بیشتر شده و این نگرانی وجود دارد که فارغ‌التحصیلان تکنسین ما صرفا به خاطر داشتن مدرک بالاتر در دوره‌های ناپیوسته ادامه تحصیل دهند و عملا رسالت دانشگاه ها و علم آموزی  را خدشه‌دار کنند.

این فرهنگ فراگیر در کشور، که همه میل به پشت میز نشینی دارند باید اصلاح شود چرا که در کشورهای پیشرفته جهان به ازای هر 5 نفر تکنسین یک کارشناس وجود دارد در حالیکه در کشور ما این موضوع برعکس شده است.

البته در سال های اخیر وزارت آموزش و پرورش نیز به این نتیجه رسیده است که باید غالب دانش‌آموزان را به سمت هنرستان ها و مراکز کار و دانش سوق دهد تا در عمل با ورود به مراکز فنی و حرفه ‌ای در سطح آموزش عالی، برای صنعت و نیاز بازار کار تربیت شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.