وزیر امور خارجه فیلیپین، طرح پیشنهادی مذاکرات دوجانبه چین و فیلیپین را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، روز سه شنبه "پرفکتو یاسِی" -- وزیر امور خارجه فیلیپین -- اعلام کرد کشورش پیشنهاد چین مبنی شروع مذاکرات دوجانبه بر سر موضوع دریای جنوبی چین را رد کرده است. وی دلیل این امر را پیش شرط چین برای ذکر نکردن حکم دادگاهی بین‌المللی عنوان کرد که بسیاری از ادعاهای چین را درباره دریای جنوبی رد می‌کند.

چین رای دیوان عالی دادوری را با قاطعیت رد کرده و این پرونده را غیر قانونی و مضحک خواند. چین بارها اعلام کرده است رویکرد خود در دریای جنوبی و ادعای حاکمیتش در این دریا را تغییر نخواهد داد.

وزیر خارجه فیلیپین گفت: "آن‌ها (مقامات چینی) می‌گویند اگر به رای این دادگاه اصرار کنید، ممکن است تنش‌هایی میان کشورهایمان رخ دهد. من فکر می‌کنم این مسئله باید به صورت علنی مطرح شود. البته من حس می‌کنم نیاز به مذاکرات خصوصی نیز هست."

وی همچنین افزود همتای چینی‌اش – وانگ ئی – پیشنهادی برای شروع مذاکرات دو جانبه ارائه کرده است. اما شرط چین برای این مذاکرات این است که از حکم دادگاه سخنی به میان نیاید. یاسِی این موضوع را به دلیل تداخل داشتن آن با منافع ملی فیلیپین رد کرد.

گارد ساحلی چین به تازگی از فعالیت ماهیگیرهای فیلیپینی در منطقه کم عمق اسکاربورو در دریای جنوبی چین جلوگیری می‌کند. نیروی هوایی چین نیز تصاویری منتشر کرده است که نشان می‌دهد بمب افکن‌هایی بر فراز این منطقه در حال پرواز هستند.

چین ادعای حاکمیت بر بخش عمده ای از دریای جنوبی چین دارد که به وسیله آن، سالانه بیش از 5 هزار میلیارد دلار سرمایه تجاری حمل و نقل می‌شود. برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز درباره این دریا چنین ادعاهایی دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار