بزرگ ترین تولید کنندگان کربن جهان در برابر پرونده نقض حقوق بشری قرار گرفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوانبه نقل از گاردین، به بزرگ ترین شرکت های نفت، ذغال سنگ، سیمان و معدن، مهلت 45 روزه داده شده است تا به شکایتی در خصوص تصاعد گازهای گلخانه ای که حقوق بشر میلیون ها نفر ساکن فیلیپین را نقض کرده است، پاسخ دهند.
 
کمیسیون حقوق بشر فیلیپین که یک نهاد قانونی است و صلاحیت تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر را دارد، در یک پرونده احتمالا تاریخ ساز، یک سند 60 صفحه ای را برای 47 «تولید کننده عمده کربن» از جمله شل، بریتیش پترولیم، شورون، بی اچ پی بیلیتون، و انگلو امریکن ارسال کرده است و آن ها را به نقض حقوق اولیه «زندگی، غذا، آب، بهداشت، سرپناه مناسب و استقلال فردی» مردم متهم کرده است.

این اقدام، اولین گام در خصوص چیزی است که انتظار می رود تحقیق از این شرکت ها توسط کمیسیون حقوق بشر باشد و اولین پرونده از این نوع است که توسط یک نهاد دولتی به جریان افتاده است.

در این شکایت، عنوان شده است که این 47 شرکت، باید مسوول تاثیرات تصاعد گازهای گلخانه ای خود در فیلیپین باشند و باید توضیح دهند این نقض حقوق بشر ناشی از تغییرات اقلیمی را قرار است چگونه «از بین ببرند، جبران کنند و از آن ها پیشگیری کنند».

این شکایت، خواستار رسیدگی رسمی دولتی در خصوص تاثیرات حقوق بشری تغییرات اقلیمی و اسیدی شدن اقیانوس و هرگونه کوتاهی این 47 «تولید کننده عمده کربن» در مسوولیت های خود شده است.

فیلیپین که یک مجمع الجزایر متشکل از 7 هزار جزیره است، یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییرات اقلیمی است و طی ده سال گذشته، شاهد چهار ابرطوفان، سیل های شدید و موج گرما بوده است.

بازماندگان توفان هایان که در سال 2013 باعث کشته شدن بیش از 6 هزار نفر و بیخانمان شدن 650 هزار نفر شد، به همراه سازمان های غیردولتی، این شکایت رسمی را مطرح کرده اند و 31 هزار فیلیپینی از آن حمایت کرده اند.

انتظار می رود تحقیقات کامل رسمی، بعد از پاسخگویی این 47 شرکت، در ماه اکتبر آغاز شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار