مدير جهاد كشاورزي مه ولات از کاهش 500 میلیارد ریالی درآمد ناخالص بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،احمد نادری با بیان اینکه بيش از ۹۷ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به بخش کشاورزی است افزود: تقريبا 95 درصد سطح زير كشت محصولات زراعي این شهرستان در اثر کم آبی از بين رفته و شاخص بهره وري در باغات نیز كاهش يافته است.

وی با اشاره به اینکه مه ولات بزرگترين شهرستان باغي استان خراسان رضوي محسوب مي شود گفت: بيش از ۹۵ درصد محصولات توليدي شهرستان مه ولات صادراتي است و نفش بسزايي در توسعه صادرات غير نفتي در استان و كشور ايفاء مي کند.

مدير جهاد كشاورزي مه ولات با اشاره به بحران آب در شهرستان مه ولات تصریح کرد: كاهش كمي و كيفي منابع آبي در مه ولات از جمله مشكلات اساسي در روند توسعه بخش كشاورزي و از طرفي استمرار و پايداري فعاليت كشاورزي در همين سطح موجود مي باشد.

نادری خاطرنشان کرد: براي جبران و كاهش مخاطرات بحران ناشي از كم آبي، در اين شهرستان براي اولين مرتبه در سطح كشور و استان خاموشي چاههاي كشاورزي در دستور کار قرار گرفت؛ بطوری که در حال حاضر اين خاموشي به ۴ ماه در سال رسيده كه ماحصل آن طي ۵ سال گذشته كاهش افت سطح آبهاي زير زميني از حدود ۲۰/۱ متر به حدود ۸/۰ متر در سال بوده است.

وی با اشاره به خسارات ناشی از بحران کم‌آبی به بخش کشاورزی این شهرستان افزود: تقريبا ۹۵ درصد سطح زير كشت محصولات زراعي شهرستان در اثر کم آبی از بين رفته و در زير بخش دامداري نيز شاهد كاهش تعداد دام سبك بدليل كاهش توليد علوفه در شهرستان هستیم.

مدير جهاد كشاورزي مه ولات با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای طرح خاموشی چاههای کشاورزی باعث بروز خساراتی شده است، تصریح کرد: محصولات باغي شهرستان بدليل افزايش دور آبياري براي انجام آبياري سطوح موجود دچار كم آبياري شده و عملا ميانگين عملكرد و شاخص بهره وري در باغات كاهش يافته است.

نادری از کاهش ۵۰۰ میلیارد ریالی درآمد ناخالص بخش کشاورزی مه ولات در اثر کاهش سطح زیر کشت و میزان تولید خبر داد و افزود: با توجه به وابستگي حيات اقتصادي شهرستان به بخش كشاورزي ، اين كاهش درآمد تاثیر زیادی بر عدم توسعه و آباداني شهرستان و بويژه بر معيشت و اشتغال مردم بجا گذاشته است.

وی با انتقاد شدید از عدم حمایت مسئولین استان از کشاورزان مه ولات بمنظور جبران خسارتهاي وارده در اثر کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان، یادآور شد: در حال حاضر شهرستان مه ولات با قرار گرفتن در زمره مناطق برخوردار، از تسهيلات بانكي با سود كمتر ويژه مناطق كمتر توسعه يافته از منابعي همچون صندوق توسعه ملي و صندوق حمايت از توسعه بخش كشاورزي و اعتبارات حمايتي از محل درآمد حاصل از ۲% فروش نفت و گاز محروم مانده است.

مدير جهاد كشاورزي مه ولات افزود: از طرفي وزارت نيرو و سازمان آب منطقه اي نيز عليرغم دريافت آب بهاي عوارض و جرائم دريافتي بابت جبران خسارت وارده به آبخوان از منابع آبي شهرستان برابر ماده ۳۳ و ۴۵ قانون توزيع عادلانه آب، در خصوص وظايف خود بمنظور تامين آب مورد نياز آبخوان منطقه طبق ماده ۲۹ قانون مذكور هيچگونه اقدامي در جهت بهبود وضعيت سفره هاي آب زير زميني و ايجاد تعادل در منابع آبي انجام نداده است.

نادری خاطرنشان کرد: به منظور جبران خسارات ناشی از تاثيرات منفي برداشت آب از چاههاي حفر شده براي آب شرب در دشت ممنوعه ازغند شهرستان مه ولات نیز تاكنون هيچگونه مساعدتی صورت نگرفته است و به همین دلیل اشتغال و معيشت بهره برداران دشت مذكور كه عملا كشاورزان خرده مالك هستند با مخاطرات جدي روبرو است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات از تمام مسئولين مرتبط با موضوع به ویژه نماينده شهرستان مه ولات در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد در خصوص احقاق حق بهره برداران منطقه به منظور جبران خسارتهاي وارده و تخصيص اعتبارات حمايتي براي مديريت و افزايش بهره وري در مصرف آب و رفع موانع و مشكلات موجود براي استمرار و پايداري در بخش كشاورزي كه حيات و اقتصاد منطقه در گرو پويايي اين بخش مي باشد، مساعدت نمایند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار