حمید امجد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

«سه خواهر و دیگران» اثری بینامتنی از شکسپیر و چخوف است

نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» به نوعی بینامتنی، بین متن های چخوف و شکسپیر است که البته آن را هم به نوعی با فرهنگ خودمان خویشاوند کردیم.

حمید امجد کارگردان نمایش «سه خواهر و دیگران» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن اشاره به نمایشنامه خود اظهار داشت: نمایشنامه «سه خواهر و دیگران» تجربه جدیدی را در خودش خواهد داشت و بر این اساس  آثار چخوف را با خود خویشاوند می‌کنیم و به این موضوع هم فکر کردیم که چطور می شود، اثر ترجمه شده را به فرهنگ خودمان نزدیک کنیم و طبق یک داد و ستد فرهنگی آن را اجرا درآوریم.

وی ادامه داد:  اتصال فرهنگی در این نمایش زمانی است که چخوف در حال نوشتن این اثر بود. جنگ بین ایران و روسیه شکل گرفت و همین موضوع موجب اتصالی در نمایش خواهد شد. همچنین این نمایشنامه بینامتنی، بین متن های چخوف و شکسپیر است.

امجد تصریح کرد: در آثار شکسپیر دلقکی وجود دارد و معادل آن هم در اثر چخوف میبینم. همچنین در سنت ایرانی ما هم دلقکی به نام «فیروز» داشتیم. همین فصل مشترک ها در شخصیت دلقک، یک خط اتصال و هم پوشانی در این متن به وجود آورد.

وی افزود: تلفیق اثر شکسپیر، چخوف و فرهنگ ایرانی رابطه‌هایی است  که امیدوارم برای مخاطب لذت بخش باشد و بتواند با این نمایش ارتباط خوبی برقرار کند.

امجد از تجربه اش در همکاری با تهیه کننده در تئاتر گفت‌: هرچیزی سرجای خودش قرار بگیرد، قطعا فایده خواهد داشت. اینجا نقش تهیه کننده در نمایش ما بسیار پر فایده بود و این تجربه در تئاتر را مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی در خصوص کیفیت آثار تئاتری در این چند سال اخیر اظهار داشت: انجام کار فرهنگی در ذات خودش کار خوبی است. همچون خواندن کتاب که در کل کار خوبی است؛ اما آیا همه کتابها مفید هستند؟ در تئاتر هم می‌توان اینگونه تعریف کرد که همه کارها در یک سطح نیستند. اما با شعار، نمی توان دستور داد به مخاطب که برود و کار خوب را ببیند و باید شرایط مهیا شود.

امجد ادامه داد: چنانچه تئاتر حمایت شود، دیگر هنرمند مجبور نیست آثارش را به پایین ترین سطوح و نازل‌ترین حرفها به تماشاگر عرضه کند اما حالا هنرمندان فقط به برگشت مالی و بعد اقتصادی کارشان فکر می‌کنند؛ چرا که شرایط و بودجه برایشان فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: هنرمند می توانست به سمت تئاتر و سینما نرود و حرفه ای دیگر را انتخاب کند اما حالا که گرایش فرهنگی دارد، باید مورد حمایت قرار بگیرد و با اطمینان و پشتوانه متقابل افراد مسئول در این عرصه پیش برود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار