دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: .امر به معروف و نهی از منکر فرهنگ مسولیت پذیری و مبارزه با بی تفاوتی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید عبدالله ارجائی در نشست خبری ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود:قانونگذار وظیفه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه اسلامی دانسته که مرتبه لسانی و قلبی است ولی وظیفه عملی امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه حاکمیت است .

وی تصریح کرد:به فرموده مقام معظم رهبری هر فرد اگر دید جای منکری انجام می شود باید تذکر زبانی دهد و وظیفه همهی آحاد جامعه است که این فریضه الهی را انجام دهند و هیچ کس حق ندارد به بهانه امر به معروف وارد مرحله عملی شود و مرحله عملی امر به معروف و نهی از منکر طبق قانون فقط با ضابطان دادگستری است.

دبیر ستاد امر به معروع و نهی از منکر خراسان رضوی ادامه داد:در قانون ماده 17 آن ذکر شده است که بسیجیان و سپاهیان باید وظیفه عملی امر به معروف و نهی از منکر را به عهده بگیرند و از وظایف پایگاه های بسیج است که نیروی های بسیجی تربیت کنند تا در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند. و به موجب قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر عنملکرد ضابطان دادگستری شخص دادستان است.

سید عبدالله ارجائی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک اقدام فرهنگی است که در قانون دیده شده است و همچنین ستادی در کشور، استان و شهرستانهای استان برای اجرای قانون در نظر گرفته شده که اقدامات فرهنگی و جرایی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در قانون جدید به تشکل های مردمی امر به معروف و نهی از منکر در امر فریضتین و ارزش زیادی قائل شده است و ظیفه بسیاری به دوش آنها گذاشته و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر هم مکلف به حمایت از این تشکل ها شدند و دستگاه های قضائی هم باید حمایت همه جانبه از آمر و ناهیان انجام دهد و شعبات ویژه ای ایجاد شود تا بتوانند از آمرین و ناهیان به سرعت حمایت قضایی کنند.

دبیر ستاد امر به معروع و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه از آغاز امسال برنامه های عملیاتی در این زمینه برنامه ریزی کرده ایم که 16 راهبرد برای ستاد در نظر گرفته ایم که رسالت، چشم انداز، هدف کلان مان را در این ستاد برنامه ریزی کرده ایم که با همکاری اعضای ستاد بتوانیم اجرا کنیم.

سید عبدالله ارجائی افزود: در نقشه راه ستاد که وظایف مشخص شدند و اعضای آن متشکل از امام جمعه مرکز استان، فرمانده سپاه و فرمانده ناجا استان،2 نماینده از کجلس شورای اسلامی، یک مجتهد،یک مجتهده، رئیس سازمان صداو سیما،سازمان تبلیغات اسلامی، مدیر کل سازمان اطلاعات استان، مدیرکل سازمان صنعت و معدن ،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادستان، رئیس دانشگاه فردوسی و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تصریح کرد:یکی دیگر ار طلائیه داران امر به معروف و نهی از منکر اصحاب رسانه هستند که رسالتشان مطالبه مردن است که با پرسش گری و سوال از مسولین که چرا این کار را درست انجام ندادید آنها را نهی از منکر می کنند و اگر کار درستی انجام شده باشد با انعکاس آن امر به معروف می کنند.

دبیر ستاد امر به معروع و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: مهمترین چیزی که امام حسین(ع) بری اقامه قیام خود مطرح کردن امر به معروف و نهی از منکر بود و خود و اصحابش را در این راه فدا کردند و انقلاب اسلامی نیز بر این پایه تشکیل شد و امروزه حفظ این نظام بالاترین معروفات است و اگر جامعه اسلامی نباشد قطعا جامعه نمی تواند به وظایف خودش عمل کند.

سید عبدالله ارجائی ادامه داد: اگر کسی از ضابطان دادگستری شکایتی دارد باید به نیروی انتظامی و دادستان مراجعه کند.

دبیر ستاد امر به معروع و نهی از منکر خراسان رضوی با اشاره به اینکه جنس امر به معروف فرهنگی است و مقوله امر به معروف و نهی از منکر فراتر از دین است، تصریح کرد: همه افراد جامعه در یک کشتی نشسته اند و هیچ فردی حق ندارد با این عنوان که به کسی مربوط نیست حق عمومی بقیه افراد را در نظر نگیرد و مسائل عمومی و عفت جامعه را رعایت نکند و مصالح عمومی اجتماع را به خطر بیاندازد.

ارجائی با بیان اینکه تفاهم نامه ای تهیه شده تا به ضابطان اموزش های داده شو،گفت: اقشاری متشکل از کسبه، دانش آموزان، تشکل ها مردومی و ضابطان که آموزش های عمومی را به آنها بدهیم و برای این مهم تفاهم نامه ای تهیه کرده ایم که بین دادستانی، سپاه پاسداران اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر که به محض اصلاح و امضاء کار آموزش ضابطان را آغاز خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه از راهبرد های ستاد تشویق و الگو سازی است، ادامه داد: جشنواره مفلحون را طراحی کرده ایم که به شناسایی و تقدیر از آمران و ناهیان برتر استان با هدف تشویق و الگو سازی در مردم کمک خواهد کرد.

دبیر ستاد امر به معروع و نهی از منکر خراسان رضوی گفت: ما در مشهد 157 محله داریم که شوراهای اجتماعی محلات با شاخص های که ایجاد شده است 10 آمر و ناهی برتر را انتخاب می کنند و پقبل از عید غدیر خم از این ده نفر برتر محلات قدردانی می شود و در مرحله دوم 3 نفر از این آمران و ناهیان محله به مرحله منطقه ای راه پیدا می کند که در جشن های که شهرداری در منطقه برگزار می کند مورد تشویق قرار می گیرند ودر اواخر شهریور از 4 نفر آمر و ناهی برتر در استان تجلیل خواهد شد.

ارجائی با اشاره به اینکه در دهه محرم (دهه امر به معروف و نهی از منکر معروف) از ده نفز از کارمندان، کسبه تقدیر به عمل خواهد آمد، افزود: این اقدام با هدف تشویق و الگو سازی اقشار مختلف و الگوسازی رفتاری انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ما با برگزاری کنسرت موسیقی مخالف نیستیم و با موسیقی که علما و روحانیون مخالف هستند مخالف هستیم، ادامه داد: اگربرگزاری کنسرت موسیقی باعث ایجاد حواشی شود که بر متن اصلی برگزاری کنسرت موسیقی غالب باشد با آن مخالف هستیم و اگر بخواهد به بهانه برگزاری کنسرت حرام واقع شود با آن مخالف هستیم و برخورد می کنیم.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.