عضو شورای پژوهشی مرکز اسناد فرهنگی آسیا مطرح کرد:

"دیپلماسی‎فرهنگی" سلاح منطقه در مقابله با تروریسم

نجاری گفت: "دیپلماسی فرهنگی" با ندای صلح‌ و‌ نوع‌دوستی، عاملی برای مقابله با محور تروریسم در منطقه آسیای‎ میانه به‎شمار می‎رود.

"محمد نجاری" عضو شورای پژوهشی مرکز اسناد فرهنگی آسیا در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان،  پیرامون نقش پیوندهای فرهنگی مشترک میان ایران و افغانستان در مقابله با اشاعه افکار تحجرمحور، اظهار داشت: در منطقه حساسی که دو کشور در آن قرار دارند، «دیپلماسی فرهنگی» که زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان یکی از مولفه‌های آن به‌شمار می‌رود، می‌تواند با رساندن صدای صلح‌ و‌ نوع‌دوستی فرهنگ غنی ایرانی به جهانیان با مقوله تروریسم مقابله کند. 

وی با اشاره به این‌که ادبیات فارسی سرچشمه کهن گفت‌و‌گو و نماد صلح در تمامی اعصار بوده، ادامه داد: برهمین اساس اگر به شاهنامه فردوسی بنگریم، پیش از آن‌که صدای شمشیرها رابشنویم ندای عشق و محبت به گوش ما می‌رسد؛ لذا مشاهده می‌شود که در این اثر ماندگار ایرانی، برخی از شخصیت‌ها نماد خِرد جمعی هستند.

نجاری با بیان محورهای برنامه بلند‌مدت مرکز اسناد فرهنگی آسیا برای مقابله با تفکرات افراطی تاکید کرد: شعار ما در این مرکز، صلح پایدار و جهان عاری از خشونت در جهت گشایش راهی برای دیپلماسی فرهنگی است.

وی با برشمردن نقش کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان در اجرایی کردن دیپلماسی فرهنگی میان کشورهای فارسی‌زبان تاکید کرد: ما با یاری این کشورهای هم‌زبان می‌توانیم ادبیات فارسی و پیام نامیرایش را که پناهگاه و مامنی برای دردهای بشری است در راستای ترویج ندای صلح و دوستی ایرانی- اسلامی در منطقه مهم آسیای میانه به‌کار گیریم.

 عضو شورای پژوهشی مرکز اسناد فرهنگی آسیا در پایان با تشبیه فرهنگ غنی ایرانی به سروی تنومند گفت: کشورهایی چون افغانستان و تاجیکستان به‌مانند اعضای پیکره فرهنگ و ادبیات فارسی هستند که جدا شدن آن‌ها از یکدیگر، این تنه فرهنگی را به موجودی رنجور و مُرده تبدیل می‌کند و درحقیقت مولفه‌ای که این پیکره را جانبخشی می‌کند ادبیات‌فارسی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار