مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: امسال 150 هکتار از مراتع و جنگلهای این استان طعمه آتش شدند.

جنگل ها و مراتع استان همدان، امسال 60 بار آتش گرفتندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدرضا همتی اظهار داشت: وسعت پراکندگی مراتع استان که نزدیک به چهار هزار قطعه است به همراه سخت گذر بودن دسترسی به مناطق کوهستانی، بارشهای مطلوب سال جاری و پوشش مناسب گیاهی باعث شده امسال تاکنون بیش از 60 فقره آتش سوزی در جنگلها و مراتع استان اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: انجام اقدامات پیشگیرانه، گشت و مراقبت، برقراری کشیک اطفای حریق، مشارکت مردم، جوامع محلی، دهیاریها، شوراهای اسلامی و مسئولان محلی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی توسط اصحاب رسانه و سازمان های مردم نهاد موجب شده که امسال بسیاری از آتش سوزی ها در دقایق اولیه خاموش شود و از بروز خسارت فراوان زیست محیطی و اقتصادی جلوگیری شود.

همتی یادآور شد: مقایسه و بررسی به عمل آمده گویای این است که آتش سوزی منابع طبیعی این استان نسبت به سال قبل 20 تا 22 دصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: 95 درصد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع منشا انسانی دارد و بی احتیاطی، سهل انگاری و بی توجهی برخی افراد به حفظ منابع طبیعی و برخی عوامل طبیعی دیگر در بروز آتش سوزی در جنگلها و مراتع موثر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهارکرد: منابعی طبیعی متعلق به عموم مردم است و در زمان آتش سوزی در جنگلها و مراتع، به استناد ماده 14 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور تمامی مأموران دولتی و کشوری، شهرداری ها و بخشداری ها با تمامی وسایل موجود در اختیار باید در خاموش کردن آتش کمک کنند.

وی افزود: برای مهار آتش نیز نیاز به داشتن نیروی آموزش دیده ورزیده، تامین امکانات و تجهیزات پیشرفته اطفای آتش از جمله بالگرد، موتور سیکلت های ویژه و خودرو های کمک دار با هدف آبرسانی به مناطق سخت گذر و کوهستانی است.

همتی گفت: عشایر و جوامع محلی نقش مهم و تأثیرگذاری در پیشگیری ، کمک و مشارکت در اطفای آتش احتمالی دارند چون زودتر از عوامل منابع طبیعی می توانند به محل حادثه برسند و آتش را خاموش کنند.

همتی گفت: منابع طبیعی به عنوان موهبت الهی سرمایه ملی هر کشور محسوب می شود که در توسعه پایدار نقش مهمی ایفا می کند.

وی افزود: امروز حفظ، احیا و یا تخریب و نابودی منابع طبیعی یکی از شاخصه های مهم در تعیین توسعه یافتگی جوامع قلمداد می شود.

وی اضافه کرد: موضوع منابع طبیعی و پایداری محیط زیست که تمامی ارکان جامعه در پاسداشت و اعتلای آن دخیل هستند آثار مثبت و منفی بر همه ارکان جامعه می گذارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: استان همدان دارای 905 هزار هکتار اراضی ملی است که بیش از 42 هزار هکتار از آن جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی است.

همتی افزود: 822 هزار هکتار اراضی ملی همدان به صورت مرتع است که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه مرتع خوب متوسط و فقیر دسته بندی می شوند.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار