دویچه‌وله: چرا عده زیادی از ترک‌های آلمان حامی اردوغان هستند؟

به نوشته دویچه‌وله، تجمع کلن در حمایت از اردوغان پس از کودتای نافرجام ترکیه نشان داد وی طرفداران زیادی در آلمان دارد.

دویچه‌وله: چرا عده زیادی از ترک‌های آلمان حامی اردوغان هستند؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی دویچه‌وله در گزارشی نوشت: تجمع روز یک‌شنبه ترک‌های مقیم آلمان در حمایت از رجب طیب اردوغان نشان داد او در این کشور حامیان زیادی دارد. دلایل زیادی را می‌توان برای این مسئله مطرح کرد.

یکی از افراد حاضر در تجمع روز یک‌شنبه به دویچه‌وله گفت: من اغلب اوقات به صورت شفاف اردوغان را مورد انتقاد قرار می‌دهم. اما این مسئله باعث نمی‌شود فراموش کنم او تا چه اندازه از زمان انتصابش به عنوان رئیس‌جمهور در پیشرفت ترکیه مؤثر بوده است.

او و بسیاری از افراد دیگر حاضر در تجمع معتقدند اردوغان، مردی است که توانست ارتش را مهار کند، اقتصاد را رونق دهد و شهرنشینی و نوسازی را برای ترکیه به ارمغان بیاورد. مردم ترکیه به خصوص جوانان این کشور خواستار ادامه روند دموکراسی در ترکیه و حضور اردوغان به عنوان چهره مهم آن هستند.

یکی دیگر از حامیان اردوغان با اشاره به کودتای سال 1980 این کشور گفت: پس از این حادثه، اهالی منطقه فقیر آناتولی به سمت شهرها آمدند. بسیاری از ترک‌های حاضر در آلمان نیز ریشه در همین منطقه دارند. اردوغان تا همیشه به این مردم تعلق دارد. او نیز مانند بسیاری از افرادی که در میان سال‌های دهه 60 تا 70 میلادی به آلمان مهاجرت کردند، به خانواده‌ای متوسط و معتقد تعلق دارد.

فرد دیگری در ادامه گفت: «اکنون نسل دوم و سوم ترک‌های مقیم آلمان حامی اردوغان هستند.» افراد حاضر در تجمع حمایت از رئیس‌جمهور ترکیه از شیوه گزارش رسانه‌های آلمان درباره کودتای کشورشان انتقاد کردند. به گفته آن‌ها، رسانه‌های آلمان بیشتر روی کودتا و احتمال ضعف اردوغان در آینده تمرکز کردند.

«گیگدم آیکول،» روزنامه‌نگار ترک و نویسنده کتاب «نسل اردوغان،» نظر خود را درباره علت حمایت ترک‌های حاضر در آلمان از اردوغان  به این شکل بیان کرد: پرسشی که رسانه‌های آلمان مطرح می‌کنند این است که چطور می‌توان حامی فردی بود که مخالفانش را سرکوب می‌کند؟ برای درک این مسئله آن‌ها باید عینک آلمانی خود را بردارند و به شکل دیگری به قضایا نگاه کنند.

وی افزود: بعد از 4 کودتا، مردم ترکیه تنها خواستار ثبات هستند و اردوغان، کسی است که آن را به مردمش هدیه کرده است. در گذشته سکولارها به زنانی که حجاب داشتند از بالا نگاه می‌کردند. اکنون تحت هدایت اردوغان این نگرش عوض شده است و حتی همسر خود او روسری به سر می‌کند. اردوغان غرور ملی را به ترک‌ها برگرداند و این مسئله شامل حال حدود یک میلیون و 500 هزار ترک حاضر در آلمان نیز می‌شود.

«لودویگ شولتز،» کارشناس مسائل ترکیه، معتقد است برای بسیاری از ترک‌های حاضر در آلمان شکست کودتا به معنای پیروزی جامعه ترکیه و دموکراسی بود.

به باور «روی کاراداگ،» کارشناس علوم سیاسی دانشگاه «برمن،» عده‌ای در آلمان مخالف اردوغان هستند. آن‌ها از این مسئله که همه ترک‌های حاضر در آلمان را به یک چشم می‌نگرند ابراز ناراحتی می‌کنند.

وی افزود: «تجمع روز یک‌شنبه نمایش حامیان اردوغان به خصوص در دورانی بود که روابط ترکیه آلمان رو به وخامت است.» اما رئیس جامعه ترک‌های آلمان نظر دیگری دارد. او به مجله فوکس گفت: شکافی در جامعه ترکیه ایجاد شده است. شکافی که دوستی‌ها را از بین می‌برد. این شکاف حتی در میان اعضای خانواده‌ها نیز در حال رخنه و ایجاد مشکل است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار