عامل عفونت بيماران دياليزی بيمارستان سينا اهواز يک باکتری روده ای به نام E.Coli اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئيس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص بررسي علت مرگ 4 بيمار دياليزي بيمارستان سينا  گفت: يک تيم اپيدميولوژيست که از توان علمي و تخصصي کارشناسان وزارتخانه نيز بهره مي برد، براي بررسي علت مرگ تشکيل شده که با روشي علمي به دنبال پيدا کردن علت وقوع اين مسئله مي باشد.

شکراله سلمان زاده به سندرومي که بيماران از آن طريق فوت کرده اند اشاره کرد و افزود : در حقيقت عمده ترين راه انتقال بيماري از طريق دهان و دستگاه گوارش است، چرا که اگر عامل بيماري زا و عفونت از راه خون وارد بدن شود اسهال خوني ايجاد نمي کند.

وي بیان داشت: بدين ترتيب تمام مواردي را که بيماران در طول دياليز ممکن بود مصرف کرده باشند از قبيل غذاي بيمارستان، آب مصرفي و ميان وعده شامل کيک و شير و آبميوه و همچنين قسمت هاي مختلف آشپزخانه مورد بررسي، آزمايش و نمونه برداري قرار گرفت.

رئيس مرکز بهداشت خوزستان خاطرنشان کرد: نکته حائز اهميت اين است که عامل ميکروبي يک باکتري روده اي به نام اي کولاي (E.Coli) مي باشد که از طريق دهان و دستگاه گوارش منتقل می شود.

وي با بيان اينکه دستگاه های دیالیزی هيچ مشکلي ندارند گفت:  عامل ميکروبي از طريق کشت خون و مدفوع از بيماران جدا شده است و در حال بررسي است که مشخص شود اين بيماري از کجا به بيماران منتقل شده است، اين عامل مي تواند از طرق مختلفي از جمله پوست، خون و دهان وارد بدن بيمار شده باشد، اما قطع به يقين و طبق شواهد موجود که همان اسهال خوني است نشان مي دهد که از راه دهان و دستگاه گوارش به بدن بيمار منتقل شده است و از دستگاه هاي دياليز نبوده است.

سلمان زاده  در خصوص تشکيل کميته اضطراري براي بررسي موضوع خاطرنشان کرد: دو کميته در اين خصوص ايجاد شده است ، يکي کميته اي متشکل از برخي از اعضاي هيات علمي دانشگاه به صورت مستقل و با دستور استاندار و کميته ديگر کميته اي فني متشکل از برخي اعضاي هيات رئيسه دانشگاه از قبيل معاون درمان، معاون بهداشتي و همچنين مسئولين برخي حوزه هاي ديگر که به دستور رئيس دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز تشکيل شده است.

وي افزود: تمامي افراد دياليزي بيمارستان سينا به صورت حضوري و يا تلفني مورد بررسي، پيگيري و مصاحبه قرار گرفته اند که آيا دچار علائم مشابه شده اند يا خير و در طول مدتي که براي دياليز به بيمارستان مراجعه کرده اند از چه مواد غذايي و چه آبي استفاده کرده اند که همه اينها روش هاي علمي کمک کننده براي پيدا کردن منبع بيماري است.

رئيس مرکز بهداشت خوزستان در باره مشاهده موارد ديگر بيماري تصريح کرد: به جز 5 بيمار مراجعه کننده با تابلوي عفونت به بيمارستان سينا، خوشبختانه مورد ديگري از بيماري مشاهده نشده است و بيش از 80 بيماري که مرتبا جهت انجام دياليز به صورت هفته اي 3 مرتبه به بيمارستان مراجعه مي کنند به طور منظم در حال معالجه و درمان هستند و خدمت رساني به آنان بدون هيچ مشکلي در حال انجام است.

وي افزود: اميدواريم نتايج نهايي منبع بيماري که بعد از بررسي آزمايش کشت مشخص مي شود طي روزهاي آينده اعلام شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
خداوند به همه بیماران لباس عافیت بپوشاند ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
دستگاه دیالیز قبل از وصل بیمار باید یکمرتبه با محلول وایتکس شستشو بشود و بعد با آب ساده شستشو ادامه پیدا کند و سپس برای انجام دیالیز بعدی با استفاده از محلول آماده بشود من فکر میکنم شستشوی با وایتکس انجام شده ولی شستشو با آب ساده انجام نشده است یا اینکه به جای محلول دیالیز وایتکس یا مواد سمی دیگری در مجاورت با صافی قرار گرفته است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
شاهکاری جدید از قشرهمیشه در صحنه پزشکی!!!!
ومثل همیشه هیچوقت حق با بیمار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
ببینید دوستان ...
یک کلمه اینور اونور خوندید ای کلی باکتری روده ایه...اولا ای کلی یه نوع باکتری نیست و چندین وچندین نوعه...اتفاقا از طریق گوارشی هم می تونه مسمومیت ایجاد کنه..این که عفونت ایجاد شده باید علتش بررسی بشه ولی تیم کنترل عفونت بیمارستان هم تجهیزات و گاید لاین هایی دارن که با کمک اونها کارشون رو انجام میدن...دقت هم 100% نیست در بهترین شرایط حتی...این که همیشه دوست داریم یک نفر مجازات بشه و دخلش بیاد مشکلی وجود داره که باید بهش فکر کنیم....ببینم تا حالا فک کردین پزشکی ای که اینهمه بهش ایراد میگیرین جز درجه یکای دنیا ایم...روزی چند نفر به خاطر امنیت پایین ماشینا و جاده ها میمیرن؟؟چند میلیون نفر آب سالم ندارن تو کشور؟؟....فقط پزشکا باید پاسخگو باشن...فکر کنید ...لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
حالا اینقد شلوغش نکنیم قبلا مردم یکی یکی تو بیمارستان میمردن الان به صورت گروهی. اتفاقه بزرگی نیست. از مسئولین هم میخوام آرامش خودشون رو حفظ کنن و برگردن بخوابن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
این چرندیات چیه تحویل مردم میدین چهار نفر به محظ وصل شدن به دستگاه دیالیز در جا میمیرند بعد میاید میگید علت فوت فلان باکتریه
بابا عصر یخبندان تموم شده الان مردم چهار تا کلاس سواد دارن
بهتر بنویسد مردن که مردن مگه ما گفتیم بیان تو این بیمارستان دیالیز کنند فکر کنم اینجوری بهتر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
آقای محترم رییس اداره بهداشت
چه فرقی میکنه عمل عفونت از دستگاه دیالیز باشه یا آب مصرفی؟عامل مرگ اسهال خونی باشه یا ملنا ویا TRALI؟ مهم اینه که یک عفونت بیمارستانی باعث مرگ شده ومسئولین بیمارستان باید پاسخگو باشن.بویژه تیم کنترل عفونت بیمارستان که یک متخصص ریس این تیمه و یک پرستار هم مدیر اجراییش. فقط تیم درمان وکنترل عفونت باید پاسخگو باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
خيلي بچه هستين كه اگه فكر كردن بيمارستان دولتي سيناي اهواز مقصر شناخته بشه هميشه حق با دولت و تقصير كار مردم هستن الان كه دارم اينو مينويسم دختر يكي همكارام بخاطر سهل انگاري بيمارستان امام روده بزرگشو از دست داد و هيچكي به هيچكي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
چون همه یه جا دست جمعی طی یک فرآیند درمان فوت شدن
پس به این نتیجه میرسیم که
مثل همیشه مقصر خلبان بوده،روحشم شاد یادشم گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
این باکتری به طور طبیعی وجود داره و اگه نباشه و فعالیت نکنه عجیبه !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
طبق معمول همه تبرئه میشن و مقصر مردم هستن ،آب و هوا هست !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
من یک فیلم در همین رابطه دیدم
که یک نفر روی یکی از بیماریها نفت ریخت و باعث مرگ چهار نفر شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
تا اونجا که ما میدونیمe coli یه لاکتری که به طور طبیعی تو روده زندگی میکنه..
Canada
جواد
۱۸:۲۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
دقیقا! این باکتری نمیتونه از طریق دستگاه گوارش کشنده باشه. ورود مستقیم به خون چرا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۱۴ مرداد ۱۳۹۵
وجود e coli تو دستگاه دیالیز خیلی خیلی عجیبه . وجود این یاکتری مفید در خون اونهم در دستگاه دیالیز عجیبه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
همیشه بهونه زیاده واسه بی عرضگی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
همیشه بهونه زیاده واسه بی عرضگی هاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
دارید میگید از طریق خون انتقال پیدا میکنه (ای کولای) خوب بگید داستگاه ایزوله نبوده همه مبتلا شدن این چیز جدیدی نیست از وسایل یک بار مصرف برای چند نفر استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
یا پیغمر .اگر عامل غذا باشد دیگر هیچ کسی حاضر به بستری شدن در بیمارستان نمیشود . بیمارستان باید از خانه آدم تمیز تر و از بهترین مرکز علمی مجهزتر باشد باشد .