حدود 10 تن چوب درختچه تاغ از ابتدای سال 95 تا مرداد، در قالب 11 پرونده در استان کشف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، سرهنگ محمداسماعیل حداد دباغی رییس پلیس آگاهی استان سمنان گفت: با تلاش ماموران انتظامی سمنان و شاهرود شش تن چوب قاچاق تاغ در قالب 2 محموله چهار و 2 تنی، به ارزش 600 میلیون ریال کشف شد و 13 نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
وی گفت: با هماهنگی ماموران انتظامی شهرستان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گزارشی از فعالیت های غیرقانونی یک شهروند سمنانی در تخریب درخت های کویری تاغ و قاچاق آن دریافت شد.
وی، به تشکیل تیم مجرب پلیس آگاهی و بررسی موضوع اشاره و خاطرنشان کرد: با اقدام سریع ماموران انتظامی و با هماهنگی قاضی پرونده، مخفیگاه متهم شناسایی و بازدید شد.
سرهنگ حداد دباغی، با بیان اینکه این مخفیگاه در اطراف شهر سمنان قرار داشت، افزود: نزدیک به چهار تن چوب قاچاق تاغ به ارزش 400 میلیون ریال از این مخفیگاه کشف شد.
وی همچنین از کشف یک محموله 2 تنی دیگر چوب تاغ توسط ماموران انتظامی شهرستان شاهرود خبر داد و گفت: این محموله قاچاق به ارزش 200 میلیون ریال، از سه قاچاقچی جوان به دست آمد.
رئیس پلیس آگاهی استان سمنان با اشاره به تحویل چوب های قاچاق کشف شده به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان و ارسال پرونده و متهمان به دادسرا گفت: برآورد شده است، این قاچاقچیان با تخریب جنگل های کویری، 2 میلیارد ریال خسارت به منابع طبیعی وارد کردند.
درختچه تاغ، پوشش گیاهی مناطق کویری و بیابانی است و نقش مهمی در پیشگیری از بیابانزایی و روند پیشروی مناطق بیابانی به مناطق مسکونی حاشیه کویر دارد که به خاطر تولید زغال از این چوب، مورد دستبرد سودجویان قرار می گیرد.
درختچه تاغ، مقاومت بی نظیری در برابر کم آبی و باد شدید دارد.
استان سمنان با وسعت 9.7 میلیون هکتار 5.2 میلیون هکتار بیابان و حدود 470 هزار هکتار مناطق بحرانی فرسایش بادی و بیابانی دارد که برای مقابله با افزایش این میزان، سالانه در حدود سه هزار هکتار تاغ کاری در این مناطق انجام می شود.
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.