چرا کتاب‌ها پس از متولد شدن یکه و تنها به حال خود رها می‌شوند و صنعت تبلیغات از معرفی آن ها استقبال نمی‌کند؟

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ تأسیس نخستین چاپخانه در ایران به دوران صفویان بازمی‌گردد که کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان به وسیله آن دعا و ذکرهای مسیحی را چاپ  می‌کردند. از همان دوران  که نه اینترنتی بود و نه سایتی، مفهوم معرفی و خواندن کتاب گمنام بود و این مهجوریت همچنان کمابیش ادامه دارد. اینکه  کتاب هم مثل بسیاری از اقلام فرهنگی دیگر احتیاج به معرفی دارد بر کسی پوشیده نیست، اما در طول این سالها تبلیغ کتاب حلقه گمشده‌ای است  که نمی‌گذارد مخاطبان کتاب را به شکل سایر هنرها در محافل تبلیغاتی معتبر و متنوع ببینند.

در طول این سال‌ها کتاب‌ها با هر نوع و موضوعی جای تبلیغ و معرفی نداشته و ندارند، برای نمونه باید به تعداد بی‌شمار بیلبوردها در سطح شهر اشاره کرد که با مبالغ هنگفتی به برندهای مختلف اجاره داده می‌شوند اما نمی‌توانند با تسهیلات و همکاری ارگان‌های فرهنگی و شهرداری کتاب‌های شاخص و پرفروش را در خود جای دهند.

نمونه دیگری از مظلومیت و مهجوریت کتاب را می‌توان در فقدان انگیزه و تمایل نهادهای فرهنگی برای ساخت کلیپ و تیزرهای جذاب در شبکه های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی دید، که برای هر موضوع تجاری و اجتماعی ساخته می‌شوند جز کتاب!

همه این علامت‌های سوال تا جایی پیش می‌رود که به سینما و تئاتر و هنر های دیداری شنیداری دیگر هم می‌رسد. یکی از  راه‌هایی  که می‌تواند به شکل بازویی برای به پرواز درآمدن عناوین  کتاب‌ها  در ذهن مخاطب حرکت کند، سینما و تئاتر  است. اشکال مختلف هنر این امکان را به صورت های گوناگون دارند که البته در طول این سال‌ها کمتر از آن بهره برده اند. اینکه چرا قبل از اکران فیلم در سالن‌های سینما کتابی از آن در قالب یک گزارش تصویری معرفی نمی‌شود یا چرا در تئاتری که در حال اجراست و  تماشاگر خاص خود را دارد، هیچ اشاره‌ای به کتابی که نمایشنامه از آن اقتباس شده، نمی‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که در انبوه حاشیه های  هنرهایی مانند سینما و تئاتر گم شده و کسی به آن‎ها در حوزه کتاب توجه نمی کند. 

معرفی کتاب «دا» از  نمونه‌های موفق تلاش‌هایی است که در طول این سالها برای تبلیغ یک کتاب صورت گرفته، آیا کتاب دا بدون ساخت کلیپ‌ها  و خوانش توسط بازیگران سینما و تئاتر می‌توانست به چنین محبوبیت و شهرتی در بین مخاطبان عام برسد؟

در این میان فرصتی غیررسمی به نام فضای مجازی نیز وجود دارد که با مدیریت و برنامه‌ریزی می تواند به عرصه ای گسترده برای معرفی بهتر کتاب به مخاطب منجر شود، خصوصاً برای مخاطبانی  که اهل کتاب و مطالعه نیستند و برای جذب شدن به حوزه ادبیات نیاز به ترفند و جذابیت این فضا دارند.

اپلیکیشن‌هایی که در فضای مجازی وجود دارند، برای تبلیغ برندهای مختلف دست به هر کاری می‌زنند تا لایک بیشتری جذب کنند اما کتاب در اینجا هم سهم کمی دارد و خبری از صفحات فعال و گسترده برای معرفی کتاب به جز گروه های خود انتشارات ها در آن وجود ندارد.

کتاب به عنوان یکی از اقلام فرهنگی که هیچ احتیاجی به برق و اینترنت و دیگر مایحتاجات ندارد، باید بیش از این مورد توجه قرار بگیرد و لازم است که سازمان ها و نهادهای متولی این عرصه از فرصت‌های پیش امده در دنیای پیرامون ما برای تبلیغ این یار مهربان استفاده کامل تر و بهتری کنند.

گزارش از بهنام صادقی





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.