اصفهان؛

حضور مدافعین حرم از ایران در سوریه برای تامین امنیت ملی کشور است

حسن شمشادی، کارشناس رسانه، تحلیلگر و خبرنگار بحران از روایت جنگ در سوریه ، شهادت مدافعین حرم، خبررسانی بانوی کربلا وارزش قلم تا جان دادن برای این نوشت افزار را که در قرآن بر آن سوگند یادشده تحلیل کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،این خبرنگار بحران که به نقل خودش چهار سال و 6 ماه و 12 روز و 15 ساعت در نبرد شام حضور داشته است گفت:ما برای تامین امنیت ملی،آرامش زندگی و زیادتر شدن صفرهای جلوی فیش های نجومی برخی و بزرگ ترشدن حساب های بانکی بعضی ها در سوریه  هستیم.
حسن شمشادی، گفت:ما در سوریه هستیم تا در امنیت وآرامش تحصیل کنیم، ازدواج کنیم و مثل چنین موقعی که به شادی وآرامش دورهم نشستیم عامل انتحاری به یکباره از در وارد نشود و خود را منفجر نکند.
وی که هشت سال کار خبری در عرصه بحران وجنگ در عراق و سوریه را تجربه کرده است گفت: 64 ماه و 20 روز پیش امنیت 40 ساله مردم این کشور به مخاطره افتاد وانقلاب در آن رنگ خون گرفت.
*100 گروه مسلح از 85 ملیت با سوریه می جنگند
به گفته وی،135 هزار نفر از 100 گروه مسلح از 85 ملیت در 14 استان سوریه مشغول نبرد شدند.
این کارشناس رسانه،با اشاره به اینکه همه این گروه ها اسم و رسم دار بودند و فقط یک هدف سرنگونی  نظام سوریه را داشتند گفت:سردمداران این منطقه به نام منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا اعلام کردند کار نظام سوریه در چند هفته و ماه آینده ساخته است حتی نخست وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان که گفته بود بزودی نماز جمعه را با تروریست های مسلح وخونخوار در مسجد اموی خواهیم خواند.
شمشادی افزود: امروز 64 ماه و 20 روز از آن آغاز بحران و پنج سال از رویای خوش اردوغان و سردمداران سعودی وقطر گذشته است اما نظام سوریه پابرجاست.
*داعش تا 500. متری خانه بشار رسید
وی، با تاکید بر اینکه اکثریت مردم سوریه پشت سر نظام این کشور ایستادند گفت: مردم سوریه پشت سر رییس جمهوری ایستادند که داعشی که سر می برد ومثله می کند تا 500  متری خانه اش رسید و خانه اش را مورد اصابت خمپاره 60و آرپی‌جی 7 قرار داد ولی بشار با خانواده اش در خانه ماند وفرار نکرد.
به گفته وی،نقش ارزشمند وقدرتمند ایران که در حفظ متحدانش در منطقه داشته و دارد نیز قابل تامل است.
این مدافع فرهنگی، با تاکید بر اینکه جنگ در سوریه یک جنگ نیابتی به نیابت از همه کشورها علیه یک کشوری است که یک یا دو حامی بیشتر با شدت وضعف ندارد گفت: طبیعتا حامی اصلی آن کشور ونظام ما هستیم.
*امنیت ما علت حضور ایران وپرپر شدن جوان های ما در سوریه است
شمشادی، علت حضور ما در سوریه و پرپر شدن جوان هایمان در این کشور را که سوال و انتقاد و چرایی بعضی افراد است تامین امنیت ملی ایران، نوامیس و آسایش خودمان دانست وگفت: علت اینکه شهید طهماسبی و 25 شهید دیگر از کاشان مثل سایر نقاط ایران مدافع حرم شدند و از جانشان گذشتند به خاطر حفظ اعتقاداتمان، باورهایمان، حفظ قانون اساسی،  آرمان های امام راحل، وصیتنامه های شهدا و برای حفظ امنیت ملی که در کمال آرامش وآسایش دور هم بنشینیم و جلسات به شادی برگزارکنیم.
وی اظهارداشت: ما در سوریه هستیم تا عزیرانمان آزادانه تحصیل کنند، جگرگوشه هایمان ازدواج کنند و نوه هایمان را ببینیم ما در سوریه هستیم تا برخی صفرهای جلوی فیش های حقوقی نجومیشان بیشتر شود وخوشی های بعضی مستدام شود و در اوج خوشی هایشان به خانواده شهدای مدافع حرم نیش بزنند.
*نبرد در حلب زمینه چینی برای مذاکرات سیاسی ماه آینده است
به گفته وی، آنچه اکنون در سوریه می گذرد یک نبرد مقدس بسیار سنگین در مناطق مختلف این کشور بویژه حلب دومین شهربزرگ آن از نظر وسعت،  اهمیت اقتصادی و استراتژیک است.
این همرزم شهدای مدافع حرم، حفظ حلب را قصه سرنوشت ساز عنوان کرد و گفت: تروریست در مناطق شرقی این شهر در دام،  تله ومحاصره افتاده است و چند گروهی جمع شدند تا آنها را نجات دهند ودر نبرد سرنوشت ساز و حماسی حلب پیروز شوند.
شمشادی، با تاکید بر اینکه هر که در قصه حلب پیروز شود بحران سوریه را برده است گفت:اصل قصه حلب اینست که آنها می خواهند برای مذاکرات سیاسی ماه آینده زمینه چینی کنند تا دست برتر را داشته باشند.
وی، در ادامه با اعلام اتمام مبحث تحلیل جنگ سوریه محور سخنانش را مرتبط با روز خبرنگار و گرامیداشت یاد وخاطره شهدای این عرصه بویژه غلامرضا رهبر، محمود صارمی، سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و هادی باغبانی مستندساز مدافع حرم که در حلب به خاک وخون غلطید پیگیری کرد.
به گفته وی، اهمیت قلم از سوگند وتاکید خدا در این سوره به قلم مشخص است و با وجود همه فضاهای مجازی وشبکه های اجتماعی باز قلم حرف اول را می زند.
*حضرت زینب(س) نخستین خبرنگار تاریخ اسلام است
شمشادی، حضرت را زینب کبری (س) را نخستین خبرنگار تاریخ اسلام در انعکاس اخبار عینی عاشورا از کاروان کربلا تا شام تاکیدکرد و گفت: اگر حضرت زینب (س)وقایع عاشورا در رسوایی یزید و آل یزید را در سخنرانی ها وخطبه هایش اعلام نمی کرد کربلا در کربلا می ماند.
وی، تصریح کرد: اگر خبررسانی حضرت زینب (س) و افشاگری آن حضرت از جنایات یزید نبود  و آنها را رسوا نمی کرد دوباره ر زر وزور وتزویر یزیدیان زمان همانگونه که 33 هزار کوفی را مقابل 72 نفر قراردادند حقیقت کربلا را نیز مسکوت ومغفول نگه می داشتند.
به گفته وی، خبرنگاری برای خودش وخانواده اش کار سخت، پرحاشیه واسترس آوری است که از چند جهت رصد می شود.
شمشادی،با اشاره به تجربه23 ساله کاری خود که هشت سال آن خبرنگاری بحران بوده است گفت: خبرنگاری در عرصه به معنای عام مانده و می ماند که به ذات و عشق و رسالت خبر و مفهوم خبر اعتماد، اطمینان وعلاقه دارد و حتی جانش را در این راه می دهد.
به گفته وی، کار خبرنگار وشرایطش در نمایشگاه و جشنواره با خبرنگاری که چند متری داعش در حال تهیه خبر است و خبرنگاران حرفه ای و غیر حرفه ای که حتی بعضیشان سر در لاک خود می کنند و کاری با مشکلات وچالش های مردم ندارند متفاوت است.
وی با تاکید بر اینکه اگر خبرنگار کارش را به دیدگاه شغل نگاه کند خبرنگار واقعی نیست و فقط یک کارمند محترم است گفت: خبرنگار واقعی دغدغه وباور دارد و عرصه خبر را نبرد رسانه ای می بیند و نگاهش به خبرنگاری خبررسانی حضرت زینب (س) و کل یوم عاشورا است.
*انعکاس شرایط زشت وزیبا، محاسن ومعایب رسالت خبرنگار
به گفته وی،رسالت خبرنگار فقط گفتن به به  چه چه وشرایط گل وبلبل ودیدن محاسن نیست بلکه دیدن وبازگوکردن معایب ونواقص نیز از وظایفش در کار خبرنگاری است.
شمشادی،با تاکید بر اینکه خبرنگاری فقط حضور در مراسم کف زدن و هوراکشیدن وشرایط آسان و راحت نیست و باید در موقعیت های توپ،  تانک،  سنگ،  چوب،  گلوله و کشیده خوردن وسختی نیز حضور داشته باشد گفت: خبرنگار باید در نبرد رسانه ای در محله، شهر،  منطقه،  شهرستان، استان و کشور وحتی جهان تاثیرگذار وسازنده باشد.
وی، اعتماد به نفس، دست کم نگرفتن خود، پیگیری دغدغه مردم و مسوولین را داشتن به عنوان پل ارتباطی، قوی بودن وشجاعت را ازدیگر ویژگی های لازم برای یک خبرنگار تاکید کرد وگفت: تولید محتوا در فضای مجازی و ایجاد انقلابی عظیم و کارآمد با استفاده از این ظرفیت وفرصت رسانه ای ازدیگر شاخصه های ضروری برای خبرنگاران است.
به گفته وی،  با این جمله رهبری که می فرماید دوست داشتم افسر جنگ نرم باشم می توان به قدرت فضای مجازی واستفاده خبرنگار از این ظرفیت پی برد.
*انتقاد سازنده خوب وتخریب در هر دولتی بد است
شمشادی،  انتقاد و نقادی صحیح به جای نق زدن و تخریب را از دیگر ویژگی های لازم عنوان کرد وگفت: تخریب مقام و مسوول در هر دولتی بد است بلکه خبرنگار در هر دولتی باید در چارچوب نظام حرکت کند.
وی از انصاف،  اخلاق و اعتدال در خبرنگاری نیز نام برد و گفت :درد مردم را دیدن واعتقاد به روز قیامت و پاسخگو بودن از دیگر موارد اخلاقی مورد نیاز در خبرنگاری است.
به گفته وی،مسوول نیز نباید فقط از خبرنگاری که شرایط گل وبلبل را می گوید احساس رضایت کند بلکه از خبرنگاری نیز که بدون حب و بغض وچشمداشت نواقص را می گوید ومشکلات و کمبودها را انعکاس می دهد راضی خشنود باشد.
*به خانواده شهدای حرم نیش نزنیم
شمشادی در پایان کلامش مجدد محور سخنانش را به جنگ سوریه تاکید کرد وگفت:به حکم اخلاق و انصاف انسانی نه خبرنگاری قدردان جوانان مدافع حرم در سوریه وعراق باشیم حتی اگر اعتقاد نداریم لطف کنیم سکوت کنیم ونیش نزنیم.
وی اظهارداشت: اخلاق و انصاف انسانی حکم می کند شاکر وقدردان باشیم چرا که در تقسیمات دینی ما ملیت معنا ندارد همانند لشگر امام حسین علیه السلام که از هر رنگ و گروهی بودند.
به گفته وی، شهدای مدافع حرم ایستادند و افتادند تا حرم بایستد وامنیت برقرار بماند اما انصاف این نیست که شهید مدافع حرم بایستد و بیفتد وجانش فدا شود ولی همسرش در برای گذران امور دو فرزندش خدمتکاری کند.
شایان ذکر است آیین تجلیل از خبرنگاران کاشانی به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار به همت سازمان فرهنگی ورزشی این شهرستان با حضور حسن شمشادی کارشناس رسانه همراه با ضیافت شام اهدای هدایا و لوح تقدیر برگزارشد که پایان بخش این آیین با چشمک دوربین ها بر عکس یادگاری خبرنگاران دیار دارالمومنین با شمشادی ثبت شد.



انتهای پیام/م
برچسب ها: شمشادی ، روایت ، تحلیلگر ، کاشان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.