رئیس مركز آمار ایران در دیدار با دكتر عسكری رئیس سازمان صداوسیما در خصوص راهكارهای رسانه‌ای پرداختن به سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 95 بحث و تبادل نظر كردند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط‌عمومی صداوسیما، رئیس مركز آمار ایران به همراه تنی چند از معاونان خود با حضور در رسانه ملی با دكتر عسكری رئیس سازمان صداوسیما دیدار و درخصوص راهكارهای رسانه‌ای پرداختن به سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 95 بحث و تبادل نظر كردند.
 
در این نشست، دكتر عسكری با بیان اینكه به سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 95 باید به عنوان یك طرح ملی نگریسته شود  گفت: صداوسیما آمادگی كامل دارد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود در تحقق این طرح همراهی كند.

وی تصریح كرد: شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی و استانی همراهی لازم را در آگاهی بخشی به مخاطبان خود درخصوص این طرح انجام می‌دهند تا مشاركت بیشتر مردم را در تحقق آن شاهد باشیم.

دكتر عسكری یادآور شد: هر اندازه كیفیت و صحت آماربرداری در این طرح بیشتر باشد، فرصتی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی خواهد بود، چرا كه می‌توان به تحولات جمعیتی پی برد و برای آن برنامه‌ریزی كرد.
 
رئیس رسانه ملی در ادامه، موفقیت همراهی صداوسیما در این طرح را منوط به تهیه پیوست رسانه‌ای طرح از طرف مركز آمار ایران و بخش‌های برنامه‌ای و خبری صداوسیما دانست و اظهار داشت: با تهیه این پیوست می‌توان تقسیم كار مناسبی را بین همه بخش‌های پیام در تهران و استان‌ها به وجود آورد و متناسب با شرایط و فرهنگ هر منطقه به تولید و انتشار پیام پرداخت.
 
وی گفت: انتظار از بخش‌های خبری و برنامه‌ای سازمان در پرداختن به این موضوع، عمق بخشی به پیام‌هاست تا شاهد حضور همگانی مردم در این طرح ملی باشیم.
 
در این جلسه مشترك، دكتر عادل آذر رئیس مركز آمار ایران با اشاره به تاریخچه‌ سرشماری‌های گذشته گفت: قاعده سرشماری‌های عمومی نفوس و مسكن در ایران همانند بسیاری از كشورهای پیشرفته 10 ساله است، هر چند كه به دلیل برخی اقتضائات و ضروریات، سرشماری‌ها در فاصله 5 ساله نیز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: یكی از مولفه‌های كلیدی پیشرفت، انجام سرشماری‌های عمومی است كه باید با رعایت شاخص‌های كیفیتی انجام شود و به همین دلیل ایران در موضوع آمار و سرشماری‌ها جزو كشورهای پیشرفته بوده و در منطقه نیز جزو كشورهای سرآمد محسوب می‌شود.

رئیس مركز آمار ایران افزود: روش اجرای سرشماری‌های عمومی در كشور ما منطبق بر روش‌های علمی و مانند روش‌های موجود در كشورهای پیشرفته است.
 
دكتر آذر درخصوص زمان برگزاری سرشماری نفوس و مسكن سال 95 گفت: این سرشماری از سوم مهر ماه سال‌جاری آغاز می‌شود و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت.

وی چگونگی انجام آن را در دو مرحله اینترنتی و حضوری اعلام كرد و یادآور شد: از سوم تا 25 مهرماه مرحله اینترنتی سرشماری است و از 25 مهر تا 25 آبان نیز سرشماری با مراجعه حضوری پرسشگران انجام می‌شود.

رئیس مركز آمار ایران تصریح كرد: روش سرشماری آینده روشی تركیبی است كه در آن استفاده از پرسشنامه‌های كاغذی حذف شده و با بهره‌گیری از تبلت از فایل‌های پشتیبان كه به راحتی بتوان اطلاعات را وارد، پردازش و نتیجه را اعلام كرد، استفاده می‌شود.
 
دكتر آذر در ادامه با اشاره به درصد جمع‌آوری اینترنتی در سرشماری‌ها و به تفكیك برخی كشورها گفت: در كانادا درصد جمع‌آوری اینترنتی در سال 2006 میلادی 5/18 درصد بوده كه این رقم در سال 2011 با بهره‌گیری از تبلیغات مناسب و ظرفیت رسانه‌ها 8/54 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این رقم برای كره جنوبی در سال 2005 عدد 9/0 درصد بوده كه در سال 2010 به 9/47 درصد رسیده است و این نشان می‌دهد كه رسانه‌ها می‌توانند در این موضوع نقش مهمی ایفا كنند.
 
دكتر آذر اظهار امیدواری كرد كه با بهره‌گیری‌ از ظرفیت‌ رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه ملی، و با توجه به ضریب مناسب اینترنت در كشور، مشاركت مردم در سرشماری نفوس و مسكن سال 95 از طریق اینترنت به 35 تا 40 درصد برسد.
 
رئیس مركز آمار ایران در پایان، ضمن تشكر از همراهی همه‌جانبه رسانه ملی در پوشش خبری و آگاه‌سازی مردم نسبت به فعالیت‌های مركز آمار ایران، اظهار امیدواری كرد با اطلاع‌رسانی مناسب رسانه ملی نسبت به این طرح در بخش‌های مختلف خبری و برنامه‌های پرمخاطب در تهران و استان‌ها و به‌صورت تهیه و پخش گزارش‌های خبری،‌ پخش تیزر و زیرنویس، برنامه‌های گفت‌وگو محور و ... شاهد حضور همه‌جانبه مردم در این طرح باشیم.
 
در این نشست كه برخی از معاونان رسانه ملی و مركز آمار ایران نیز حضور داشتند، راهكارهای رسانه‌ای پرداختن به این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار