رویترز: ‌توافق عمان و ایران برای تغییر مسیر خط لوله انتقال گاز

خبرگزاری رویترز از توافق ایران و عمان بر سر تغییر مسیر خط لوله انتقال گاز خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ "محمد بن حمد الرمحی،" وزیرنفت و گاز عمان، روز چهارشنبه اعلام کرد: عمان و ایران درباره  تغییر مسیر خط لوله  انتقال گاز طبیعی از عمق دریا با هدف جلوگیری از عبور آن از آبهای منطقه ای امارات عربی متحده به توافق رسیدند.


با احداث این خط لوله گاز طبیعی  ایران  به عمان برای مصرف شهروندان این کشور و نیز ایستگاه های گاز طبیعی مایع در عمان با هدف  صادرات دوباره آن، انتقال خواهد یافت .
با لغو برخی تحریم های بین المللی بر ضد ایران در ژانویه گذشته، تهران و مسقط تلاش های خود را برای اجرایی کردن این پروژه آغاز کردند؛ اما  به سبب  بروز اختلاف ها  درباره بهای گاز و نیز فشارهای آمریکا بر عمان، اجرای این طرح به  تعویق افتاد .

محمد بن حمد الرمحی  روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: مسقط و تهران به مرحله خوبی  از  طراحی مسیر خط لوله رسیدند و توافق کردند خط لوله ها از عمق بسیار پایین دریا  عبور کنند .

 الرمحی  افزود با توافق ایران و عمان، خط لوله های انتقال گاز از مرزها و حریم آبی هیچ کشوری ( امارات ) عبور نخواهد کرد .

 وزیر نفت و گاز عمان  تاکید کرد خط لوله های  انتقال گاز به جای عبور از  عمق 300 متری،  از عمق نزدیک به 1000متری از سطح دریا عبورخواهد کرد و  مسافت آن کمی کوتاه تر خواهد شد .

 الرمحی  به  علل اصلی توافق مسقط و تهران برای خودداری از عبور خط لوله ها از آبهای منطقه ای امارات اشاره ای نکرد .

مسئولان عمان و امارات پیشتر درباره  این طرح گفتگو کردند؛  اما  الرمحی هیچ اشاره ای به موافقت و یا مخالفت دولت امارات با عبور خط لوله های  انتقال گاز از آبهای  منطقه ای این کشور نکرد .

 وزیر نفت و گاز عمان بدون اشاره به برآورد هزینه ها، گفت مستقط همچنان امیدوار است تا پایان امسال( 2016) از شرکت ها دعوت به عمل آید تا پیشنهادهای خود را درباره  مهندسی ، تدارکات و ساخت پروژه  مطرح کنند . هزینه های ایران و عمان در اجرای این  طرح  برابر خواهد بود .

محمد بن حمد الرمحی گفت: عمان مذاکرات خود را با برخی شرکت های ژاپنی ، کره ای و چینی با هدف جمع آوری اعتبارات لازم آغاز کرده و این  طرح با استقبال بسیار خوبی همرا ه بوده است .

 وی افزود بر اساس توافقات  اولیه ما به دریافت تامین مالی برای گاز طبیعی مایع  امیدواریم و بر این اساس ما مشکلی از بابت تامین بودجه و  اعتبار مورد نیاز برای اجرای نخواهیم داشت و نیازی نداریم برای تامین اعتبار به وزارت دارایی برویم .

 وزیر عمانی پیش بینی کرد پس از تنظیم  قراردادها ، خط لوله های گاز پس از دو  سال قابل بهره برداری خواهد بود اما سطح قیمت گازاجرای طرح را به تعویق انداخته است و  از طرف دیگر  با توجه به شرایط فعلی بازار،  احداث خط لوله ها سود آور نیست .
 الرمحی در پایان گفت: درباره آینده بازار نفت و گاز بدبین نیستم و ما با شرکا درباره اینکه بازار  فعلی دلگرم کننده نیست ، تفاهم داریم.

 توافقنامه انتقال گاز ایران  به عمان  از طریق خط لوله و در یک معامله تقریبی به ارزش 60 میلیارد دلار و برای 25 سال در سال 2013 میان تهران و مسقط به امضا رسید .



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
قطعا امارات به تبعیت از فرامین خائن الحرمین شریفین ال سعود وهابی مخالفت کرده شکی توش نیست ...
آخرین اخبار