نویدگویی: بعد از 46 سال فعالیت در عرصه نشر کشور، جرأت بررسی کتاب‌های علوم انسانی را ندارد و نمی‌توانم مسئولیت این کتابها را بپذیرم.

علی نویدگویی مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره طرح بررسی کتاب‌ها از سوی ناشران اظهار داشت: من با کلیات طرح مطرح شده مخالفم؛ زیرا به عنوان یک ناشر تخصصی نمی‌توانم مسئولیت کتابهای علوم انسانی را بپذیرم. بعد از 46 سال فعالیت در عرصه نشر کشور، جرأت بررسی این کتابها را ندارم. به خوبی می‌دانم کتابی را که خود من به آن مجوز چاپ می‌دهم، ممکن است مورد پسند بررسان دیگر قرار نگیرد. این امر باعث شود که من ِناشر مجبور به خمیر کردن نسخه‌های چاپ شده کتاب شوم.

نویدگویی در ادامه گفت: بهتر است در مرحله نخست، اجرای طرح جدید ممیزی کتاب به صورت آزمایشی به برخی از ناشران واگذار شود. خط مشی تعریف شده‌ای به آنها بدهیم و بگوییم که کتابهایی را که به نظرشان مسئله‌دار هستند، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارجاع بدهند.

مدیر مسئول انتشارات «نوید شیراز» بیان کرد: باید دید چرا کتابی که یک ناشر شهرستانی برای اخذ مجوز چاپ در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌دهد، با فاصله دو تا سه سال موفق به اخذ مجوز می‌شود! این در صورتی است که در اکثر این کتاب‌ها حتی یک «واو» نیز جابه‌جا نمی‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد تکثر کتاب‌هایی که برای اخذ مجوز نشر در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرند، زمان زیادی را صرف صدور مجوز چاپ و نشر برای یک کتاب می‌کند. بنابراین می‌توان با واگذاری امور مرتبط به بررسی کتاب‌ها و صدور مجوز چاپ و نشر به اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانها و ناشران، بار سنگین بررسی کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کم کرد.

نویدگویی در بخش دیگری از سخنانش درباره مغایرت احتمالی این طرح با خصوصی‌سازی، تصریح کرد: هم اکنون خصوصی‌سازی در دو بخش اقتصاد و فرهنگ مطرح است. البته بحث فرهنگ اینطور نیست که در یک اطاق بنشینیم و به تنهایی تصمیم بگیریم؛ زیرا اگر فرهنگ آسیب ببیند، به این زودی ترمیم نمی شود. به نظر می‌رسد که این منیت نباید در حوزه فرهنگ باشد تا با هجمه فرهنگی مواجه نشویم.

این ناشر خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی خوب است اما در کارهای فرهنگی باید با شور و مشورت انجام شود؛ یعنی خصوصی‌سازی در حوزه فرهنگ باید آگاهانه باشد.


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار