در فضای مجازی ممیزی وجود ندارد و هر کس می تواند خود را در قالبی که نیست، نشان دهد.

آرش توفیقی نویسنده و شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در فضای مجازی بعضا ارزش آثار به قدری پایین است که آن ها را نمی توان به عنوان جمله ساده هم قبول کرد، چه برسد به اثر هنری! این فضا به سمتی سوق پیدا کرده که همه مردم احساس می کنند باید در یک زمینه فعال باشند و در زمینه های هنری بیشتر از هر زمینه ای فعال فیک یا همان تقلبی وجود دارد. نکته دیگر اینکه در این فضا ممیزی وجود ندارد و هر کس می‌تواند خود را در شخصیتی که ندارد، عرضه کند. 

توفیقی از جنبه‌های منفی نویسندگی در فضای مجازی به بی در و پیکر بودن آن اشاره کرد و تصریح کرد: در این فضا همه نویسنده‌اند و مهر تاییدشان لایک هایی است که می خورند و اگر همین امروز شهریار زنده شود و به یکی از همین نویسندگان ایراد ادبی بگیرد، آن شخص با استناد به لایک ها و تعقیب کنندگانش شهریار را هم محکوم خواهد کرد!

توفیقی یکی از تاثیرات مثبت این فضا را معرفی ادبیات به قشر عمومی اجتماع به طرق مختلف عنوان کرد و افزود: قبل تر علاقه مندان به ادبیات فقط با تهیه کتاب به آثار نویسندگان دسترسی داشتند اما امروزه این فضا هنر را به مردم جهان نزدیک کرده و هنرمندان و مردم در لیست دوستان یکدیگر قرار گرفته و ارتباط نزدیکی با هم دارند.

وی در همین رابطه افزود: از دیگر مزیت های نویسندگی در فضای مجازی معرفی آثار نویسنده و شاعر بدون محدودیت زمانی و مکانی است؛ به طوری‌که نویسنده هر زمان که بخواهد اثرش را در اختیار مخاطب می گذارد و مخاطب هم در هر جای جهان که باشد به آثار نویسندگان محبوبش دسترسی خواهد داشت. از طرف دیگر مسئله تیراژ مفهوم خود را از دست می دهد؛ یعنی نویسنده با چاپ کتاب در نوبت اول با هزار نفر کارش را شروع می کند و این هزار نفر تا کتاب را تهیه کنند، زمان بسیاری از بین می‌رود اما در فضای مجازی نویسنده در کمترین زمان به مخاطب بیشتری اثرش را عرضه می کند.

نویسنده «تقاص» و «لیوان و انگشتر» در پایان خاطرنشان کرد: با وجود اینکه متاسفانه شیوه نگارش در فضای مجازی با ادبیات رسمی کشور فاصله دارد اما به نظر می رسد که با گذشت زمان این فضا بهبود خواهد یافت. خوب یادمان هست که در آغاز فعالیت‌های وبلاگ نویسی چقدر این فضا مسموم بود اما با گذشت زمان جنبه های مثبت وبلاگ نویسی بر جنبه های مخرب آن پیشی گرفت. امروزه می توان با برگزاری کلاس های شهروندی سراسری در زمینه اینترنت و بحث و گفتگو در برنامه های محبوب تلویزیونی مردم را به جنبه های مثبت استفاده از فضای مجازی سوق داد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار