شواهد نشان می‌دهد که تروریست‌ها در زمان‌های حساس تقویت می‌شوند، یک بار از طریق چترهای نجات از راه آسمان، بار دیگر از طریق و باری دیگر از طریق دست‌های پشت پرده.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تفنگ‌های تهاجمی ( Assault gun )  مهمترین سلاح یک سرباز در میدان نبرد است. این تفنگ‌ها معمولاً کالیبرهای 62 / 7 یا 56 / 5 میلی متر را شلیک می‌نمایند و برای هدف قرار دادن اهداف در مسافت حدود M 600 قابلیت اطمینان، تعمیر و نگهداری آسان، وزن کم و جابجایی راحت، سادگی در کاربرد و ... از ویژگی‌های مهم و حیاتی یک تفنگ تهاجمی است .

کار طراحی به بخش آرمالیت از شرکت هواپیماسازی فرچایلد واگذار شد. سلاح جدید باید دارای کالیبر 56 / 5 می‌بود و توانایی نفوذ به کلاه آهنی استاندارد از فاصله ی 500 متری را می‌داشت.

سلاح جدید توسط سر طراح کمپانی ( یوجین استونی ) و بر پایه سلاح قبلی یعنی AR – 10  طراحی گردید. نمونه‌های اولیه در سال 1968 ساخته شد که نتایج جالبی در بر نداشت. سلاح جدید AR – 15 نام گرفت و بعدها نام معروف M 16  بر آن گذاشته شد.

اسلحه ام4؛ هدیه‌ای از جانب آمریکا به فرزندخوانده‌اش داعش + تصاویر

در سال 1959 امتیاز تولید سلاح به کمپانی کلت واگذار گردید. انواع اولیه M16 مشکلات زیادی داشتند. طی سال‌های 65 تا 67 در خلال جنگ ویتنام، عملکرد ضعیف سلاح در آب و هوای به شدت مرطوب آن کشور و ایراداتی مانند گیرکردن تیر و از کار افتادن سبب وارد آمدن تلفات سنگینی به نیروهای ایالات متحده گردید. طرف مقابل نیروهای آمریکایی یعنی ویتنامی‌ها، از سلاح منحصر به فرد AK – 47 ( کلاشینکف ) بهره می‌جست.

M4 کارابین به خانواده‌ای از کارابین‌های تفنگ M16 گفته می‌شود که همگی الگوگرفته از اسلحه ای‌.آر ۱۵ به طراحی یوجین استونر در شرکت آرمالایت هستند. ام۴ کارابین در واقع نوع کوتاه‌شده و سبک‌شده تفنگ تهاجمی M16 A2 است و با آن ۸۰ درصد اشتراک قطعات دارد.

تولید M4 در سال ۱۹۹۴ در شرکت کلت آغاز شده و هم‌اکنون به همراه‌ M16 A4 سلاح سازمانی اصلی ارتش آمریکاست و در بیشتر واحدها، جای مدل قدیمی‌تر ام۱۶آ۲ و سلاح کمری برتا ام۹ را گرفته‌است.

امتیازهای M.4 کارابین با انواع معمولی M.16 شامل اندازه کوچک‌تر و جمع و جورتر و وزن سبک‌تر، لوله کوتاه‌تر و قنداق قابل تنظیم و چندوضعیتی می‌شود. در مقابل به دلیل خصوصیاتی همچون شتاب کمتر گلوله، صدای بیشتر و فشار بیشتر بر روی برخی بخش‌های تفنگ به دلیل کوتاهی لوله و سیستم گاز و همچنین احتمال بیشتر داغ کردن نسبت به‌ M.16 مورد انتقاد قرار گرفته‌است.
اسلحه ام4؛ هدیه‌ای از جانب آمریکا به فرزندخوانده‌اش داعش + تصاویر
اسلحه ام4؛ هدیه‌ای از جانب آمریکا به فرزندخوانده‌اش داعش + تصاویر
این اسلحه با عملکرد گاز باروت بازمسلح شده، با هوا خنک می‌شود و دارای قنداق جمع‌شونده است. کلید گزینش آتش این سلاح دارای حالت‌های نیمه‌خودکار و شلیک سه گلوله پی‌درپی می‌باشد. همچنین این اسلحه قابلیت نصب نارنجک‌انداز M203 را نیز دارا است.

مشخصات

کشور سازنده: آمریکا 
کالیبر: 45 * 5.56 میلیمتر ناتو 
حالات شلیک : 1- تک تیر ، 2- سه تیر (three-round burst ) ( در این حالت با هر بار فشار دادن ماشه سه تیر شلیک می‌شود . از مزیت‌های آن در نشانه‌گیری است که با یک بار نشانه‌گیری دقیق ، می‌توان سه تیر به سمت دشمن شلیک کرد ) ، 3- رگبار ( حالت رگبار در مدلM4 A1  وجود دارد که در این مدل حالت سه تیر وجود ندارد ) 
طول اسلحه: 850.9 میلیمتر ( 33.5 اینچ ) 
طول لوله: 368.3 میلیمتر ( 14.5 اینچ ) ( لوله این اسلحه در نوع M4 A1  سنگین تر بوده و دارای مقاومت بیشتری نسبت به گرما در آتش مداوم در حالت رگبار است ) 
وزن اسلحه بدون خشاب: 2.94 کیلوگرم ( 6.5 پوند ) 
وزن اسلحه با خشاب: 3.4 کیلوگرم ( 7.5 پوند ) 
برد مؤثر: 360 متر 
برد نهایی: 3600 متر 
میزان آتش: 700 الی 950 تیر در دقیقه 
سرعت گلوله در سرلوله ( سرعت اولیه گلوله ): 950 متر بر ثانیه ( 2970 فوت بر ثانیه ) 
خشاب: 30 تایی 

اسلحه ام4؛ هدیه‌ای از جانب آمریکا به فرزندخوانده‌اش داعش + تصاویر

اسلحه‌ای که در اختیار داعش قرار گرفت

روزنامه دیلی میل انگلیس از احتمال دستیابی داعش به 87 هزار فشنگ به سرقت رفته از انبار مهمات ارتش انگلیس در جریان تمرین‌های نظامی توفان شمال، در صحرای اردن ابراز نگرانی کرد.

به نوشته این روزنامه، سرقت مهمات یاد شده در ماه مارس گذشته از پادگان آموزشی ارتش انگلیس در جریان مشارکت 1600 نظامی انگلیسی در تمرین نظامی توفان شمال صورت گرفت. این تمرین نظامی بزرگ با مشارکت نیروهای انگلیسی، اردنی و آمریکایی در صحرای اردن در نزدیک منطقه سینای مصر برگزار شد.

منابع نظامی اعلام کردند سارقان که احتمالا تحت امر داعش بوده‌اند، با ایجاد یک حفره در محیط حصار کشیده در اطراف مهمات، توانسته‌اند به مهمات دست یابند.

اسلحه ام4؛ هدیه‌ای از جانب آمریکا به فرزندخوانده‌اش داعش + تصاویر

حال این شاعبه در میان کارشناسان به وجود آمده است که آیا داعش از ارباب خود دزدی کرده یا بازهم یک جنگ دروغ تبلیغاتی به راه انداخته است. چطور می‌شود که داعش از کشوری که از هر 10 نفر آن یک نفر طرفدار داعش است، دزدی کند؛ کشوری که پس از خروج آن از اتحادیه اروپا این گروه تروریستی به نشانه حمایت از این کشور بیانیه صادر می‌کند.

M.4 در کدام جنگ‌هااستفاده شده است؟

جنگ افغانستان، جنگ عراق، جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال 2006 (میلادی)، جنگ مواد مخدر در مکزیک، جنگ 22 روزه غزه، جنگ مواد مخدر کلمبیا، جنگ اوستیای جنوبی 2008 و جنگ تروریستی سوریه از جمله نبردهایی است که M.4 در آنها سرکت داشته است.

اسلحه ام4؛ هدیه‌ای از جانب آمریکا به فرزندخوانده‌اش داعش + تصاویر

کشورهای استفاده کننده از اسلحه M4 آمریکا

کشورهای افغانستان، آرژانتین، استرالیا، بحرین، بنگلادش، باربادوس،بولیوی، برزیل، برونئی، کامبوج، کامرون، کانادا، شیلی، کاستاریکا، جمهوری دموکراتیک کنگو، دانمارک، جمهوری دومینیکن، تیمور شرقی، اکوادور، السالوادور، استونی، فیجی، فرانسه، گابون، غنا، یونان، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، هنگ کنگ، هند، اندونزی، عراق، اسرائیل، جامائیکا، اردن، کره جنوبی، لبنان، لسوتو، لیتوانی، مالزی، مکزیک، موناکو، مراکش، نیوزیلند، نپال، هلند، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، پاکستان، پاناما، پرو، فیلیپین، قطر، سنگال، سنگاپور، سومالی، آفریقای جنوبی، سری‌لانکا، تایلند، تونس، ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، اروگوئه و ویتنام از کشورهای استفاده‌کننده از M4 هستند.


گزارش از حمیدرضا قربانی


انتهای پیام/
برچسب ها: داعش ، اسلحه ، آمریکا ، جنگ ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Afghanistan
Amin
۱۳:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
Good
Turkey
ناشناس
۰۳:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۸
از هر 10 نفر یک نفر یک نفر طرف دار داعش است !؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۱۱:۱۵ ۲۶ دی ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا واینگونه تکنولوژی اش
آخرین اخبار