آتشکده تشویر، از جاذبه های گردشگری در دل شهرستان طارم است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ شهرستان طارم یکی از شهرستان‎های زیبا و تاریخی استان زنجان است که دارای قدمت دیرینه بوده و جاذبه‎های تاریخی بی‌شمار آن نشان از قدمت این شهرستان دارد.
 بناهای عظیم تاریخی و فرهنگی در این شهرستان موج می‎زند و اشیای کشف شده تاریخی عظمت این شهرستان را بیشتر نمایان می‎کند.  
در واقع طارم را می‎توان شهرستان چهار طاقی های زیبا و تاریخی نام برد که آتشکده تشویر یک از این چهار طاقی ها( آتشکده )است که در دل این شهرستان زیبا قرار دارد.
بررسی های باستان شناسی انجام گرفته از این بناهای تاریخی حاکی از آن است که این آثار از نظر ساختاری و نوع مصالح شباهت بسیاری به بناهای پیش از اسلام به ویژه دوره ی ساسانی داشته است.
بیشتر آثار تاریخی بر جای مانده پیرامون روستای تشویر به دوره ساسانی تعلق دارد و نشانگر اهمیت این ناحیه در آن دوران است .
کاوش های باستانی انجام شده در بنای چهار تاقی تشویر از وجود قبوری در داخل این بنا حکایت دارد که بیانگر واقع شدن این آثار در محوطه ی گورستان های قدیمی بوده است.
از آنجایی که آتش در دوره ی هخامنشی بسیار مقدس و قابل احترام بوده همیشه در فضاهای باز مراسم های خود را اجرا می کردند، ولیکن در دوره ی ساسانی این مراسم ها در داخل بنای موسوم به آتشکده برگذار می شد.
درساخت آتشکده  تشویراز مصالح سنگ و ملات گچ و آهک استفاده شده است و به ندرت آجر دیده می شود که نظر هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کند.
با توجه به اسناد کشف شده این بناها آرامگاه های دوره ی اسلامی هستند که شباهت بسیار زیادی به آتشکده های دوره ی ساسانی دارند و به همین دلیل به عنوان بنا های موسوم به چها ر طاق یا همان آتشکده نام گذاری شده اند.
گفتنی است: چهار طاقی های طارم  در سال 1353 به شماره 983 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده و از این تاریخ به بعد تحت حفاظت و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.