مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، گفت: یک هزار و 330 نفر مبتلا به بیماری خاص در استان وجود دارد که نیازمند حمایت و توجه خیرین سلامت هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ ساسان عباسی در نشست هم‌اندیشی مجمع خیرین سلامت و انتقال خون، اظهار کرد: یک هزار و 330 نفر مبتلا به بیماری‌های خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، پیوند کلیه و ام.اس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

مدیرعامل انجمن ام.اس کهگیلویه و بویراحمد، تعداد این بیمارانرا در استان 450 نفر عنوان کرد و افزود: بیماران ام.اس، بیشترین آمار را در میان دیگر بیماران خاص استان دارند.

وی با اشاره به ارائه خدمات متفاوتی که تاکنون از طرف دانشگاه علوم پزشکی برای بیماران خاص صورت گرفته، گفت: علی‌رغم همه تلاش‌ها و خدمات ارائه شده اما این خدمات کافی نبوده و این افراد نیازمند حمایت و توجه بیشتری هستند.

عباسی تالاسمی را از دیگر بیماری های خاص استان دانست و بیان کرد: حدود 405 نفر مبتلا به تالاسمی ماژور و متوسط در استان داریم که از این تعداد 300 نفر تالاسمی ماژور داشته و نیازمند دریافت خون به صورت ماهانه هستند.

وی تعداد بیماران هموفیلی در استان را 40 نفر بیان کرد و یادآور شد: حدود 34 نفر از این افراد فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند که تنها 10 نفر از آنها نیازمند فرآورده‌های خارجی هستند و مابقی از فرآورده‌های استان یا داخل کشور استفاده می‌کنند.

عباسی با اشاره به روند رو به افزایش بیماران دیالیزی استان، تصریح کرد: در حال حاضر 200 بیمار دیالیزی در استان داریم که متاسفانه تعداد این بیماران رو به افزایش است.

مسؤول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، آمار بیماران دیالیزی در کشور را بین 7 تا 10 درصد عنوان کرد و یادآور شد: این در حالی بوده که این آمار در استان ما بین 10 تا 14 درصد است.

وی، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک کافی و عدم مراجعه به موقع به پزشک را از مهم‌ترین عوامل موثر در افزایش این بیماری عنوان کرد.

عباسی همه بیماران مبتلا به بیماری خاص را نیازمند حمایت و توجه مردم به خصوص خیرین دانست و گفت: هر چند علوم پزشکی تمامی تلاش خود را جهت ارائه خدمات مطلوب به این بیماران به کار گرفته است، اما هزینه‌های جانبی این بیماران بسیار بالا بوده و نیاز است مسؤولان، مردم و خیرین برای حمایت از این افراد و ارتقاء سلامت گام‌های موثری را بردارند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.