مشهد؛

تخریب یک اثر تاریخی در حال ثبت در روستای بهاباد گناباد

در یک اقدام بی رحمانه یک اثر در حال ثبت در فهرست آثار ملی ایران در روستای بهاباد تخریب شد.

تخریب یک اثر تاریخی در حال ثبت در روستای بهاباد گناباد+تصویر به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این اثر شامل بخشی از خانه مسکونی قدیمی و یک برج سه طبقه که جز آثار تاریخی با ارزش این روستا محسوب می شد در کنار آب انبار قدیمی ثبت شده در آثار ملی می توانست به بخش تاریخی و دیدنی روستای بهاباد گناباد تبدیل شود.

دهیار روستای بهاباد در گفتگو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: دهیاری و شورای روستا اطلاعی از عاملین این حادثه ندارند و از جهتی که این اثر در ملک شخصی بوده است در شکایت مالک و پیگیری مقامات قضایی عاملان شناسایی خواهند شد.

قطبی افزود: دهیاری روستای بهاباد پیش از این حادثه اقدامات اولیه را برای به ثبت رسیدن این برج 3 طبقه در فهرست آثار ملی انجام داده است و قرار بود کارشناسان استان شرایط به ثبت رسیدن این اثر را بررسی نمایند.

وی تاکید کرد: تخریب این اثر هم از لحاظ مالکیت و هم از نظر قرار گرفت در حریم آب انبار ثبت شده در آثار ملی غیرمجاز بوده این تخلف توسط دهیاری به مسئولین شهرستان گناباد گزارش شده است.

دهیار روستای بهاباد گفت: دهیار و شورای روستا این اقدام را محکوم می کنند چراکه مسئولین روستا طرح های گردشگری و مرمت بناهای تاریخی را در نظر گرفته بودند.

مالک این خانه تاریخی هم به خبرنگار ما گفت: در گناباد نبودم و وقتی برگشتم با برج تخریب شده در ملک خود مواجه شدم، از این اقدام بسیار ناراحت هستم، برخی از اهالی در جهت تعریض یک خیابان موافق این اقدام هستند ولی سوال من این است چرا در ملک شخصی بنده را بدون اطلاع در یک اقدام شبانه تخریب کرده اند.

مراد زاده افزود: حتی گفته می شود رضایت یکی از مالکان دیگر این خانه را جلب کرده اند اما در صورت جلب رضایت مالک دیگر این خانه تاریخی بازهم حق تخریب برج سه طبقه را نداشته اند چرا که بنده مالک بخش تخریب شده هستم.

وی گفت: عده ای فرسوده بودن این خانه را خطرساز عنوان می کردند اما به عنوان مالک این خانه و برج تاریخی مسئولیت هر خساراتی بر اثر فرو ریخت این اثر را برعهده گرفته بودم.

گفتنی است قدمت برج سه طبقه روستای به بیش از 270 سال نیز می رسد.

روستای بهاباد در نزدیکی یک اثر جهانی به نام قنات قصبه گناباد(خارج از حریم قنات قصبه) است که مسئولین و مردم این روستا می توانند با حفظ و مرمت آثار تاریخی از پتانسیل گردشگری هم نیز استفاده نمایند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهاباد
۲۰:۰۵ ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
با سلام خسته نباشید_واقعا کار زشت و ناپسندی انجام دادن عاملان تخریب_امید است بابرخورد جدی از سوی مقامات مجازات بشن این عاملان_حال با وجود یک سال و خورده ای ایا این عاملان دستگیر شدن؟ایا مجازات شدن؟ تا درس عبرتی شود برای دیگران؟