مسئولان برای تبدیل بارگاه نورانی بی بی حکیمه(س) در گچساران به یکی از قطب های فرهنگی، زیارتی و گردشگری جنوب کشور بی وقفه در تلاش هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ حرم نورانی حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) در سال های اخیر به دلیل قرار داشتن در مکانی دوردست و سخت گذر همواره برای بسیاری ازدوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در برخی نقاط کشور غریب و نا آشنا بود.

برگزاری کنگره ملی بی بی حکیمه (س)، در سال 93، برنامه ریزی برای برپایی کنگره بین المللی در آینده و تقویت برخی زیرساخت های رفاهی از جمله تلاش های دولت برای تبدیل بارگاه حضرت بی بی حکیمه (س) به یک قطب گردشگری در جنوب کشور است.

به گفته کارشناسان و براساس روایت ها و منابع تاریخی، در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شدند و خود را به ایران رساندند.

یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی حضرت شاهچراغ (ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مامون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.

حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش به تنگه ای پناهنده و در درون غاری مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری وفات یافت.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.

مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال 1099 هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه این بقعه را مرمت کرد.

یک استاد دانشگاه گفت: بازگشایی جاده باستانی حرم بی بی حکیمه (س) راهکار اصلی کمک به رفاه حال مشتاقان تشرف این بانوی بزرگوار است.

محمدرضا حیدری افزود: در صورت بازگشایی این جاده که حدود 12 کیلومتر است آستانه مقدس به بنادر جنوب کشور به طور مستقیم وصل خواهد شد.

وی اظهار کرد: ساخت جاده دسترسی بنادر جنوب کشور به حرم بی بی حکیمه (س) ضمن کاهش 60 کیلومتر از مسیر این جاده در امنیت زایران نیز موثر است.

حیدری با اشاره به کارهای خوب عمرانی که تاکنون در حرم اجرا شده است، تصریح کرد:مسیر بقعه متبرکه کاکا مبارک تا حرم بی بی حکیمه (س) تا سال 1368 به صورت پیاده طی می شده است.

وی ابراز داشت: زایران این حرم حدود پنج کیلومتر از تپه ماهورها و مسیر ناهموار می گذشتند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: این زیارتگاه در سال 1366 زیر پوشش اداره اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات به زایران و اجرای پروژه های عمرانی در حرم آغاز شد.

فرزین بهمنی آزاد افزود: عملیات اجرایی طرح جامع احداث بقعه متبرکه بی بی حکیمه (ع) در سال 1371 در فضایی به مساحت 12 هزار و 750 متر مربع شروع شد.

وی اظهار کرد: احداث ساختمان داخلی صحن در دو طبقه با زیربنای چهار هزار و 500 مترمربع ، ساخت صحن حرم و سه دهنه پل در کنار حرم برای اسکان زایران از مهمترین بخش های اجرا شده در طرح جامع حرم حضرت بی بی حکیمه (س) است.

وی بیان کرد: ساخت شبستان، صحن، رواق ها احداث گنبدی به ارتفاع 30 متر که نیمی از آن در داخل کوه واقع شده است را از دیگر بخش های مهم اجرا شده طرح جامع حرم بی بی حکیمه (س) است.

بهمنی آزاد عنوان کرد: احداث کتابخانه، موزه، زائرسرا و سالن اجتماعات از بخش های باقی مانده طرح جامع حرم حضرت بی بی حکیمه (س) است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: کنگره بین المللی بی بی حکیمه (س) در این شهرستان با هدف بررسی راهکارهای معرفی و تبدیل این بارگاه نورانی به مرکز فرهنگی جنوب کشور اجرا می شود.

حجت الاسلام سید نورالله جنتی پور افزود: مسئولان اجرایی و نهادهای دولتی این استان مصمم به برگزاری مطلوب کنگره بین المللی حضرت بی بی حکیمه (س) و زنان مقدس جهان اسلام در این استان هستند.

وی اظهار کرد:این کنگره بین المللی اوایل مرداد سال آینده و همزمان با دهه کرامت در شهر گچساران برگزار می شود.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری باشکوه، در خور شان و آبرومندانه این کنگره بین المللی، بیان کرد: حرم حضرت بی بی حکیمه (س) یکی از قطب های مهم مذهبی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است و باید به طور روزافزون به مردم دیگر نقاط کشور معرفی و شناسانده شود.

جنتی پور اظهار کرد: از آنجا که همه ساله افراد زیادی از کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت حرم حضرت بی بی حکیمه (س) مشرف می شوند باید برای رفاه حال هر چه بیشتر زائران زیرساخت های لازم در این حرم فراهم شود.

وی عنوان کرد: از سوی مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد قول های مساعدی در زمینه تامین برخی زیرساخت های مورد نیاز در حرم حضرت بی بی حکیمه (س) از قبیل زائرسرا، پارکینگ و فضای مناسب برای نشستن زائران داده شده است.

جنتی پور از تهیه طرح جامع بهسازی حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خبر داد و ابراز داشت: یکی از مشکلات اصلی این حرم جاده دسترسی است که انتظار می رود برای رفع آن تلاش و اقدام شود.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با هدف خروج بارگاه بی بی حکیمه (س) از بن بست، جاده ارتباطی ساخته می شود.

غلامرضا تاجگردون افزود: یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: این اعتبار از محل بودجه ملی برای ساخت این جاده مواصلاتی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: راه گچساران به گناوه یکی از راه های شریانی جنوب کشور است که با همکاری وزارت نفت و راه و شهرسازی در قالب جاده اصلی بهسازی می شود.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: هشت قطعه از این راه در حال انجام مراحل مناقصه است.

تاجگردون تصریح کرد: پنج قطعه از جاده دوگنبدان تا روستای بی بی حکیمه و سه قطعه نیز در حوزه گناوه برای بهسازی به مناقصه رفته است.

تاجگردون گفت: پنج کیلومتر این طرح از دوگنبدان تا آب شیرین با مشخصه جاده اصلی آسفالت شده است و در آینده نزدیک کار بهسازی و تعریض 30 کیلومتر دیگر این جاده تا باباکلان آغاز می شود.

وی افزود: این طرح که از محل اعتبارات ملی اجرا می شود، راه گناوه -گچساران به چرام را به جاده دهدشت پاتاوه متصل می کند.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن طرح های بزرگ راهسازی در گچساران اظهار کرد: با اجرای 170 کیلومتر بزرگراه و 65 کیلومتر راه اصلی در این دو پروژه تمام مسیرهای ارتباطی شهرستان های گچساران و باشت به جاده های اصلی و چهارخطه متصل خواهد شد که این امر نقش اثرگذاری در رفاه حال زائران این بقعه متبرکه دارد.

حرم حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.