حدود 39درصد چغندرقند کشور در آذربایجان غربی کشت می شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، معاون بهبود و تولیدات کشاورزی جهادکشاورزی استان گفت: بیش از 32هزار هکتار چغندرقند در سطح استان کشت می شود که این مقدار بیش از ظرفیت کشت استان می باشد.

فتح الله زاده با اشاره به مشکلات کشت چغندرقند در استان افزود: سنتی بودن روش های تولید، کمبود منابع مالی، پایین بودن دانش کشاورزان، خشکسالی و کمبود آب از مسایل و مشکلات پیش روی کشت این محصول است.

دبیرو مجری طرح احیای دریاچه ی ارومیه نیز با توجه به کمبود آب دریاچه ی ارومیه و با اشاره به ضرورت صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد: ازاین پس کشت این محصول فقط در استان صورت می گیرد و همچنین با کاشت ذرت به جای چغندرقند می توان سالانه 60 تا 64 میلیون متر معکب در مصرف آب صرفه جویی کرد که با توجه به بحران کم آبی دریاچه ی ارومیه ، برنامه ریزی های لازم جهت افزایش تولید در واحد سطح و افزایش راندمان تولید در اراضی زیر حوزه ی دریاچه ی ارومیه یکی از مهم ترین برنامه ها و اقدامات برای ساماندهی کشت چغندر قند در نظر گرفته شده است.

چغندرقند گیاهی است از تیره ی اسفناج که فاقد ساقه بوده و به صورت مجموعه ای از برگ های افقی تا عمودی مشاهده می شود که طول دوره ی رشد برای تولید قند 6 تا 9 ماه است.چغندرقند در آب و هوای کوهستانی از رشد و کیفیت خوبی برخوردار می باشد.

این محصول سازگاری زیادی با شرایط متنوع محیط، مقاومت به گرما و سرما، تحمل خشکی و شوری خاک را نیز دارا است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.