مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی گفت: عشایر استان در تولید شیر و صنایع دستی دارای رتبه اول کشوری هستند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت ها و نقش عشایر استان در تولید فراورده های دامی اظهار کرد: استان، آذربایجان‌غربی جزو ۳ یا ۴ استان عشایر خیز کشور است، و از دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی، یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار قلمرو عشایری استان است.

علی ناجی، با بیان اینکه نزدیک به ۲ میلیون واحد دامی در اختیار عشایر استان است، تاکید کرد:  عشایر استان سالانه با تولید ۵۰ هزار تن شیر رتبه یک کشوری و با تولید ۱۵ هزار تن گوشت قرمز، رتبه ۳ جایگاه کشوری را دارد و ۲۵ درصد نیازهای پروتینی استان را عشایر استان تولید می کنند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت عشایری استان طبق آخرین سرشماری مرکز آمار کشور ۱۸ هزار و ۷۰۸ خانوار است، گفت: عشایر استان با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه در تمامی شهرستان ها به جز تکاب پراکنده هستند.

مدیرکل امور عشایر استان با اشاره به اینکه، افزود: رتبه اول تولیدات صنایع دستی در کشور مختص عشایر استان است.

ناجی با اشاره به وجود ۲ قطب ییلاقی چالدران و شاهین دژ در استان و ۳۳۶ قشلاق عشایری اظهار کرد: همچنین عشایر استان از قسمت اعظم ییلاقات سهند در آذربایجان شرقی نیز برای کوچ استفاده می‌کنند. 

وی با بیان اینکه هزار کیلومتر ایل راه عشایری در استان داریم، گفت: امسال بیش از ۶۴۰ کیلومتر ایل راه مرمت، بازسازی و احداث شده است.

ناجی با بیان اینکه خدماتی که به عشایر ارائه می شود رایگان است، گفت: ارائه پنل های خورشیدی، تامین آب و ایل راه از جمله خدماتی است که به عشایر ارائه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عمدتا عشایر استان در مناطق صعب العبور واقع شدند و از محرومیت های مزمن رنج می برند،افزود: با توجه به اینکه سازمان عشایری کشور به تنهایی همه نیازهای این قشر را نمی‌تواند برآورده کند لذا به همه دستگاه ها وظیفه ای تعیین شده تا بودجه لازم برای ارتقای شاخص های برخورداری عشایر تصویب و اجرا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رفع نیازهای جامعه عشایری فرابخشی است، لذا اداره کل همواره نیازهای جامعه عشایری را احصا و به دستگاههای اجرایی اعلام می شود.

ناجی با بیان اینکه علاوه بر اینکه عشایر طبقه موثر، پر تلاش و دارای استقلال در نظام اقتصادی و تولیدی هستند،همچنین در کنار مرزبانان در تامین امنیت نقشی بی بدیلی دارند، اظهار کرد: در واقع هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی و یک دژ مرزبانی محسوب می شود.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه‌های اداره کل عشایر به مناسبت روز عشایر گفت: برگزاری مسابقات بومی و محلی و دایر نمودن نمایشگاه عرضه محصولات تولیدی عشایر در استان بخشی از این برنامه‌هاست. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.