بالاخره پس از پنج ماه اعتبارات به ارگ بم رسید!

حدود پنج ماه کارگران کرمانی، به دلیل نبود اعتبارات به کندی کار مرمت ارگ تاریخی «بم» را پیش می‌بردند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارگ تاریخی بم بزرگترین سازه خشتی در جهان در نزدیکی شهر بم در استان کرمان، جنوب شرقی ایران قرار دارد.
 
این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، سده پنج پیش از میلاد ساخته شده ‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. به طور قطع مشخص نیست، چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
 
کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده؛ ظاهر پرابهت ارگ پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد.
 
ارگ تاریخی بم، در زمین لرزه این شهر به کلی تخریب شد. نکته جالب توجه اینکه این بنا بعد از تخریب شدنش ثبت جهانی شد و مورد توجه قرار گرفت.
 
ارگ بم بنایی است که لقب بزرگترین بنای خشت و گلی جهان را به خود اختصاص داده است. جالب ‌تر اینکه دومین بنای خشتی بزرگ جهان به نام «ارگ راین» نیز در چند کیلومتری شهر بم در استان کرمان قرار گرفته است. این اثر تاریخی 10 سال است که در دست بازسازی است ولی هنوز تکمیل نشده و حتی احتمال اینکه به علت کمبود اعتبارات کار بخوابد، هم وجود دارد.

طبق گفته ها مرمت این اثر (ارگ بم) تاریخی تا سال 2017میلادی تمام می شود. اما مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان طی گفتگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبر از کمبود اعتبار کافی داد و گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این اثر تاریخی تا سال 2017 افتتاح شود ولی اگر اعتبارات به طور کامل به ما ندهند، ممکن است کار بازسازی این اثر را تعطیل کنیم .
 

بالاخره اعتبارات لازم به دست میراث فرهنگی کرمان رسید!

 
تنها چهار ماه به اتمام کار پروژه بازسازی ارگ بم باقی مانده که سراغ محمدمهدی افضلی مدیر روابط عمومی استان کرمان رفتیم. 
 
وی در گفتگو با خبرنگارحوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حل شدن یا نشدن تامین اعتبار استان گفت: از اول فروردین سال جاری تا 27مردادماه، حقوق کارگران پردداخت نشده بود. کل پایگاه های ثبت جهانی کشور مشکل بودجه داشتند و این امر تنها به ما اختصاص نداشت. بالاخره این اعتبار پرداخت شد و ما توانستیم حقوق  122 کارگر را (118نفر قراردادی و 4نفر روزمزد) بپردازیم. حقوق کارگران اصولا براساس اعتباری که به ما می‌دهند، پرداخت می‌شود.  درب ارگ بم از همان ابتدا باز بود و مردم می‌توانستند از آن دیدن نمایند. در بخش مرمت باید گفت قرار بود تا سال 2017میلادی کامل شود که در حال حاضر بخش حاکم نشین این بنا رو به اتمام است.
 
وی در ادامه افزود: در استان کرمان به غیر از ارگ بم، ما پروژه‌های مختلفی داریم که در درست بازسازی هستند. برای مثال به تازگی‌ مرمت عمارت تاریخی شتر گلوی ماهان را آغاز کردیم. 
 
افضلی در پایان گفت: در سال جاری سه قنات  جوپار،  اکبرآباد و قاسم‌آباد بروات در کرمان در یونسکو ثبت ملی شد.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار