یک شرکت سوئیسی برای از سرگیری سوآپ نفت از پایانه نفتی شمال اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،رئیس پایانه نفتی شمال کشور گفت: این شرکت سوئیسی اکنون در حوزه نفتی روسیه فعال است و کارشناسان این شرکت پس از بازدید از تجهیزات پایانه نفتی شمال امکانات و تجهیزات این پایانه نفتی را برای سواپ نفتی تائید کردند.

حمیدرضا شاهدوست با بیان اینکه این بازدید و تائید تجهیزات ، نوید بخش باز شدن قفل سوآپ نفتی در آینده نزدیک است،افزود: به نظر می رسد حداقل یک تا دو هفته آینده قفل سوآپ نفتی پس از حدود پنج سال باز شود.

وی گفت: پایانه نفتی شمال کشور از مدت ها قبل امکانات و تجهیزات خود را به روز رسانی و مرمت کرده و برای شروع سوآپ نفتی لحظه شماری می کند.

شاهدوست افزود: پایانه نفتی شمال با داشتن سه جایگاه اسکله پهلوگیری کشتی های با آبخور 5.4 متری و با ظرفیت هفت هزار تنی در شرایط فعلی با 12 مخزن آماده تخلیه روزانه 120 هزار بشکه نفت کشورهای حاشیه خزر است.

رئیس پایانه نفتی شمال گفت: این پایانه برای گسترش فعالیت سوآپ نفتی در این منطقه از کشور، کار ساخت حوضچه نفتی را برای افزایش گنجایش ظرفیت در دست اجرا قرار داده که با بهره برداری از آن ، میزان سوآپ به 2.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

پایانه نفتی شمال در 22 کیلومتری شهرستان نکا، در ساحل دریا قراردارد و با هدف دریافت، ذخیره سازی، فرآورش و انتقال نفت خام کشورهای حوزه دریای مازندران با عنوان طرح SWAP (معاوضه) بهره برداری شده است.

در طرح سواپ سه کشور تولیدکننده نفت خام آسیای مرکزی شامل جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان، روزانه نفت تولید شده را از طریق نفتکش‌های خود، در دریای خزر، به نماینده تجاری ایران، تحویل داده، سپس این شرکت مقدار معادل آن را، به خریداران نفت این سه کشور در خلیج فارس، تحویل می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار