دو سند ازدواج مربوط به اواخر دوره قاجار توسط كارشناسان اداره کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان مرمت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل ميراث‌فرهنگی، صنايع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت : با توجه به شرایط نامناسب نگهداری و مرمت‌های نادرست این اسناد آسیب زیادی دیده بودند.
راضیه طاهری افزود : بر این اساس، مرمت این اسناد با مستند نگاری و آسیب شناسی و ثبت آسیب‌های وارده، پاکسازی ، باز کردن مرمت‌های قدیمی و استحکام ‌بخشی انجام شد.
وی افزود: متن این عقدنامه‌ها با خط‌های تعلیق- ثلث و نسخ، نگاشته و حواشی آنها نیز به تذهیب و نقوش زیبا و مهرها و امضاهای شهود عقد مزین و عناصر به کار رفته در این اسناد شامل تسمیه( ذکر نام خدا و یاد خدا)، خطبه ، تاریخ و وقوع عقد، تاریخ ثبت، معرفی زوجین، نام و نام خانوادگی، صداق(مهریه)، نوع عقد و شروط و... است.
وی گفت: کاغذ به دلیل برخورداری از ماهیت آلی، در معرض آسیب قرار دارد و با تاثیرگذاری عوامل فیزیکی، شیمیایی، زیست محیطی به راحتی از بین می‌رود و انسان نیز ممکن است ناآگاهانه بر اثر استفاده غیر صحیح، شیوه‌های  نامناسب نگهداری و تعمیرات نادرست و ... موجب از بین رفتن این‌گونه آثار شود.
طاهری یکی از راههای پیشگیری و مهار این عوامل مخرب را فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری کتب و نسخ خطی و ارائه آموزش های لازم عنوان كرد.
وی با بیان اینكه اسناد مکتوب بیانگر دانش و هنر هر منطقه هستند، گفت: میزان تزئینات اسناد با توجه به دوره‌های مختلف، متفاوت است و عقدنامه ها نیز از نظر نوع خط، مهر و امضا ، شاخصه‌های تزئینی و ... متفاوت و قابل توجه هستند.
مسئول واحد حفاظت و مرمت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تا پیش از سال 1310ه.ش ازدواج و طلاق اشخاص به ثبت نمی‌رسید و در مرداد همان سال قانون ازدواج مشتمل بر 20 ماده که مقررات طلاق را هم در بر داشت در مجلس تصویب شد و به ثبت رسید.
انتهای پیام / ه
 
برچسب ها: مرمت ، عقدنامه ، تاریخی ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.