مدیر باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گفت: خانواده، نقطه هدف شبکه های ماهواره ای فارسی زبان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدصادق حاتمی در چهاردهمین نشست مطالعات رسانه ای با محوریت جریان شناسی رسانه های برون مرزی که در مجتمع فرهنگی گلستان کتاب برگزار شد، افزود: این شبکه ها که با هدفی از پیش تعیین شده، با هزینه های گزاف و با اهداف سیاسی و اعتقادات خاص، پشت پرده فعالیت می کنند، هدفشان؛ ضربه زدن به اعتقادات مردم است.

حاتمی درباره فعالیت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان گفت: فعالیت رسانه های فارسی زبان بطور مستقل علیه جمهوری اسلامی ایران با رادیو صدای ایران (نخستین رادیوی 24 ساعته فارسی زبان که با هدف مبارزه با جمهوری اسلامی ایران در آمریکا تاسیس شد.) و منافقین آغاز شد، هر چند شبکه های تلویزیونی همچون CNN با هدف تاثیر بر جریان انقلاب اسلامی راه اندازی شده بود اما تا سال 1373 فقط سه شبکه تلویزیونی فارسی زبان علیه جمهوری اسلامی ایران به صورت علنی فعالیت می کردند.

وی با اشاره به روند صعودی افزایش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان افزود: در حالی که در سال 1391 تعداد شبکه های فارسی زبان ماهواره ای که به گونه های مختلف علیه جمهوری اسلامی و فرهنگ دینی ما فعالیت می کردند به 125 کانال تلویزیونی رسیده بود امروزه بیش از 200 شبکه تلویزیونی در زمینه های فیلم و سریال، موسیقی، سبک زندگی، ورزش، کودکان و اطلاع رسانی علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کنند.

این کارشناس رسانه با اشاره به سوابق خانوادگی، عضویت در گروهک منافقین و فعالیت های موسس "جم تی وی" گفت: سعید کریمیان پس از خروج از اردوگاه اشرف و ناتمام گذاشتن تحصیل در سوییس به آمریکا رفت و فعالیت خود را در رادیو صدای ایران آغاز کرد و پس از عزیمت به لندن و فعالیتی سه سال و هفت ماهه در شبکه تلویزیونی آزادی وابسته به سازمان منافقین به دبی آمد و پس از چندی در سال 2006 شبکه "جم تی وی" را با شعار "جم همه شما را دوست دارد" راه اندازی کرد. خلال سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ یعنی ظرف ۱۰ سال، "جم تی وی" ۱۷ شبکه راه اندازی می کند، 14 شبکه فارسی زبان در زمینه های مختلف و سه شبکه آذری، عربی و کردی.

حاتمی با اشاره به هزینه های گزاف، دشواریها و پیچیدگیهای راه اندازی یک شبکه تلویزیونی گفت: راه اندازی و اداره شبکه هایی نظیر "جم تی وی" بدون حمایت لابی صهیونیستی امکان پذیر نیست.

او "من و تو" را نسخه بدل "بی بی سی فارسی" دانست و گفت: اگر امروز شاهد پخش مستندهایی با پشتوانه تحقیقی و تصاویر بکر و خاص از امثال این شبکه هستیم از آنجا نشات می گیرد که دسترسی به آرشیو "بی بی سی" و برنامه سازان آن برای این شبکه سهل و آسان است.

این کارشناس رسانه افزود: "جم تی وی" و "فارسی وان" نقاط مشترک زیادی دارند از جمله اینکه این دو شبکه توسط یهود و بهاییت پشتیبانی و حمایت می شوند و برای کسب درآمد و جلب مخاطب از هیچ اقدامی دریغ نمی کنند.

مدیر باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی افزود: مخاطبان بسیاری شبکه "جم تی وی" را پیگیری می کنند، چرا که پشتیبانان و برنامه ریزان این شبکه بر مباحث سرگرمی و ایجاد جذابیت آن تمرکز کرده اند.

این مدرس دانشگاه با یادآوری سه کارکرد اطلاع رسانی، آموزشی و سرگرمی رسانه ها اظهار داشت: منافقین و عناصر ضد انقلاب در برهه ای از زمان به این نتیجه رسیدند که رویکرد شبکه های ماهواره ای تحت مدیریت آنها علاوه بر جذابیت های سرگرمی گرایانه باید به کارکردهای آموزش و اطلاع رسانی هم توجه کند تا بتواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه سازد، از این رو در شبکه های جدید همچون "من و تو" برنامه هایی مانند اتاق خبر و فیلم های مستند، در کنار آکادمی موسیقی ایجاد کردند.

مدیر باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گفت: متاسفانه سریال ها و فیلم های شبکه هایی همچون "فارسی وان"، "جم تی وی" و "من و تو" موجب شده است، که قبح ها شکسته شود و بدبینی در میان خانواده ها ایجاد شود، که این امر یک فاجعه است.

به گفته وی شبکه "جم تی وی" برای افزایش تعداد مخاطب خود از فیلم های آسیایی، آمریکای لاتین، ترک، عربی و ایرانی استفاده می کند و امروزه برای افزایش مخاطب ایرانی با بکارگیری بازیگران ایرانی ذائقه مخاطب خود را تامین می کند.

حاتمی در باره حضور بازیگران درجه چندمی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان گفت: در حال حاضر میل به شهرت در میان جوانان بسیار زیاد است و ارضای این میل از طریق دیده شدن در تلویزیون و در قالب نقش هایی همچون مجری، گوینده و بازیگر برآورده می شود.

مدیر باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی میل به شهرت و ضعف اعتقادات دینی را بخشی از علل مهاجرت بازیگران دانست و افزود: همه انسان ها در مرحله ای درگیر مشکلات مالی هستند اما این امر دلیلی بر زیر پا گذاشتن اعتقادات دینی، کشف حجاب و... نمی شود، بنابراین بخش عمده ای از ناهنجاریها ریشه در اعتقادات دارد.

وی همچنین یکی از مهم ترین جذابیت ها برای بازیگران و عوامل تولید فیلم را کسب پول و درآمد دانست و افزود: درباره ی پناهنده شدن بازیگران به شبکه های خارجی دو نظریه وجود دارد، نخست آن که کاهش بودجه صدا و سیما، تولید بویژه تهیه تله فیلم ها و سریال ها را با چالش روبرو کرده است و به تبع بازیگران کم کار و مجبور به مهاجرت به غرب شده اند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: نظریه دوم این است که تیم های تولیدی همیشه با یک عده از بازیگران خاص فعالیت می کنند و این امر موجب کم کاری عده ای دیگر از بازیگران می شود.

حاتمی با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه دینداری در آخر الزمان (عج) از نگه داشتن زغال گداخته در کف دست سخت تر است، گفت ماندن بر مسیر صحیح و حق همواره کار دشواری بوده است و امیدواریم برنامه ریزی و توجه مسئولان و فرهنگ دوستان به کمک فطرت پاک انسانی، زمینه این مهاجرت نامبارک را کم و محدود کند.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.